Nåla-i-veggen Skrevet 24. august 2014 #1 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Hei Min mor er 92 og er pt. på korttidsopphold på sykehjem etter lårhalsbrudd. På grunn av en ikke helt vellykket operasjon sier legen på sykehjemmet at det er lite sannsynlig at hun kommer hjem (hun har bodd hjemme helt til hun falt og brakk beinet), men må belage seg på vanlig sykehjemsplass om ikke så lenge. Kommunen vil da ta 75-85% av hennes pensjon (forsåvidt greit nok), men også 85% av renteinntekten på hennes bankinnskudd. Denne inntekten utgjør rundt 45.000 per år. Dette er sure penger å miste. Kan min mor overføre dette innskuddet til meg når hun sitter i uskiftet bo? Mye av bankinnskuddet er penger etter min far som døde for 1,5 år siden. Jeg vet at uskifte kompliserer ting i utgangspunktet, men jeg er eneste barn og arving. Må pengene overføres før hun får sykehjemsplass? Blir formuen "låst" av kommunen slik at den ikke kan overføres etter at hun får permanent opphold på sykehjem? Endret 24. august 2014 av Nåla-i-veggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojac Skrevet 24. august 2014 #2 Del Skrevet 24. august 2014 Hei Min mor er 92 og er pt. på korttidsopphold på sykehjem etter lårhalsbrudd. På grunn av en ikke helt vellykket operasjon sier legen på sykehjemmet at det er lite sannsynlig at hun kommer hjem (hun har bodd hjemme helt til hun falt og brakk beinet), men må belage seg på vanlig sykehjemsplass om ikke så lenge. Kommunen vil da ta 75-85% av hennes pensjon (forsåvidt greit nok), men også 85% av renteinntekten på hennes bankinnskudd. Denne inntekten utgjør rundt 45.000 per år. Dette er sure penger å miste. Kan min mor overføre dette innskuddet til meg når hun sitter i uskiftet bo? Mye av bankinnskuddet er penger etter min far som døde for 1,5 år siden. Jeg vet at uskifte kompliserer ting i utgangspunktet, men jeg er eneste barn og arving. Må pengene overføres før hun får sykehjemsplass? Blir formuen "låst" av kommunen slik at den ikke kan overføres etter at hun får permanent opphold på sykehjem? Jeg kan ikke jussen i dette. Men kan du ikke bare avtale med din mor å overføre pengene som forskudd på arv, og vente på en eventuell protest.? (Regner med at pengene er tilgjengelige via nettbank) De kan vel ikke gjøre annet enn å kreve det tilbakeført dersom de har rutiner for å fange opp slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #3 Del Skrevet 24. august 2014 Snakk med en advokat. Med så mye i renteinntekt så er det vel snakk om omkring 1,5 mill. På konto? Og da bør dere kunne betale litt for å få litt hjelp fra en advokat. Det er mulig at dere bør skifte boet for å få en løsning på dette. Vanligvis bruker sykehjem/kommunen siste tilgjengelige ligning ved beregning av dette, blir pengene brått borte kan dere få et forklaringsproblem. Anonymous poster hash: 2319e...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nåla-i-veggen Skrevet 24. august 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Snakk med en advokat. Med så mye i renteinntekt så er det vel snakk om omkring 1,5 mill. På konto? Og da bør dere kunne betale litt for å få litt hjelp fra en advokat. Det er mulig at dere bør skifte boet for å få en løsning på dette. Vanligvis bruker sykehjem/kommunen siste tilgjengelige ligning ved beregning av dette, blir pengene brått borte kan dere få et forklaringsproblem.Anonymous poster hash: 2319e...93d Jeg tror det uansett verdt et forsøk. I verste fall vil kommunen kreve en forklaring og eventuelt at pengene tilbakeføres slik at de kan få kloa i renteinntektene. Det er ingen andre arvinger som vil protestere i hvert fall da jeg er eneste arving. Jeg vil uansett anse pengene som min mor sine , har ikke tenkt å bruke av dem så lenge hun er i live. Endret 24. august 2014 av Nåla-i-veggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 24. august 2014 #5 Del Skrevet 24. august 2014 Kan min mor overføre dette innskuddet til meg når hun sitter i uskiftet bo? Må pengene overføres før hun får sykehjemsplass? Blir formuen "låst" av kommunen slik at den ikke kan overføres etter at hun får permanent opphold på sykehjem? Ja. Siden du er eneste arving, så er det ikke noe problem at hun overfører pengene til deg. Det hadde vært annerledes hvis det var flere arvinger. Da måtte hun ha likebehandlet dere. Hun kan overføre pengene akkurat når det måtte passe henne. At hun får opphold på kommunalt sykehjem har ingen betydning. Merk at egenandelen er halv når man sitter i uskiftet bo, for da er det jo egentlig to formuer som har smeltet sammen slik at formuen har blitt doblet. Derfor er egenandelen bare halvparten for personer i uskiftet bo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 24. august 2014 #6 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg vil uansett anse pengene som min mor sine , har ikke tenkt å bruke av dem så lenge hun er i live. Siden faren din er død, så er jo dette farsarven din, og det er ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke dine egne penger. Hva skal moren din med masse penger på konto når hun er på sykehjem? Det er jo bare tull. Behovet for uskifte er jo ikke til stede lenger når hun flytter på sykehjem. Nå er tiden for skifte av formuen etter faren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nåla-i-veggen Skrevet 24. august 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 24. august 2014 Merk at egenandelen er halv når man sitter i uskiftet bo, for da er det jo egentlig to formuer som har smeltet sammen slik at formuen har blitt doblet. Derfor er egenandelen bare halvparten for personer i uskiftet bo. Dette gjelder vel egenandelen på renteinntekter, som da reduseres til om lag 40%? Jeg antar at egenandelen på månedlig person blir uforandret? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 24. august 2014 #8 Del Skrevet 24. august 2014 Dette gjelder vel egenandelen på renteinntekter, som da reduseres til om lag 40%? Jeg antar at egenandelen på månedlig person blir uforandret? Jeg vet ikke. Spør kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå