Gå til innhold

Hvordan vaske dunjakker, etc.?

Høhø

Anbefalte innlegg

Har et par dunjakker som burde vaskes, men de kan vel ikke maskinvaskes med Milo? Ser for meg at dunen kommer til å klumpe seg :( hvordan vasker dere dunprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vasket en vanlig dunjakke, en Jean Paul kåpe og senest i går en helt ny sommerdunvest i maskinen.

Bruker ullrpogram, 30 grader og en miten mengde Milo eller Biotex for ull og silke og dette går helt utmerket. Sentrifugen på ull er veldig lav, så jeg kjører ekstra på 1600 omdreininger. Når jeg tar ut, rister jeg plagget veldig godt.

Har ikke tørketrommel, så jeg henger de opp på dusjstanga på en kleshenger til tørk.

Varmekablene står på så det er godt og varmt, med ca 1 til 2 timers mellomrom tar jeg plagget av kleshengeren og rister veldig godt,for å fordele duna.

Går helt fint, alt blir rent og ingen klumpete dun.

Anonymous poster hash: 896f5...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge inn et par baller, sko eller noe annet hardt når du både vasker og tørker. Og du bør ikke henge det opp. Det bør tørkes i tørketrommel sammen med ballene. De gjør at dunen ikke blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Du må legge inn et par baller, sko eller noe annet hardt når du både vasker og tørker. Og du bør ikke henge det opp. Det bør tørkes i tørketrommel sammen med ballene. De gjør at dunen ikke blir ødelagt.

Dette!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da ødelegger man ikke selve dunen eller noe? Får prøve det da :)

Jean Paul kåpa er vasket på denne måten flere ganger da den ble kjøpt i jan. 2012.

Måtte hente dennut av "vinterhiet" for å se, og synes den ser og kjennes helt ok ut.

Har aldri brukt tørketrommel, eller lagt den flatt, heller ikke hatt baller eller andre ting enn flytende ullvask i maskinen. Men ristingen for å få løftet og luftet duna tror jeg er viktig. Og da holder jeg i nedre kant qv kåpa sånn at duna blir "løftet" i forhold til når den henger på kleshenger.

Du kan jo prøve med den jakka du er minst redd for først, dersom du er skeptisk. Venninna mi leverte sin jakke inn til et vaskeri og betalte rikelig for å få jobbeb gjort.

Anonymous poster hash: 896f5...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Lille-pus

Tørketrommel på svak varme (mange maskiner har eget program for ømfintlige plagg) er det optimale, men putt inn et par - tre - fire tennisballer sammen med dunjakken, dunputen eller dundynen når de skal tørkes.

Det aller viktigste med vaskemiddelet er at det må være uten enzymer (enzymer er 'døden' for det naturlige fettlaget på dunene).

Vaskemiddel for ull og silke er uten enzymer (fordi enzymene også er døden for silken og ullen av nøyaktig samme grunn).

Men bruk lite Milo eller Neutral for ull og silke. Sånn 1/3 eller 1/4 av normal mengde, mao. egentlig bare bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...