Gjest GreenSky Skrevet 4. juli 2004 #1 Skrevet 4. juli 2004 Jeg har hørt noen urovkkende rykter om en person jeg omgås med. Jeg konfronterte ryktene med denne personen for et par måneder siden. Personen stilte seg totalt uforstående til dette, og benektet det. Jeg valgte å tro på vedkommende, da jeg ikke har noe særlig sans for rykter, men for fakta. Nå har jeg i midertid fått høre de samme ryktene av en person som står meg nær, og som jeg stoler 100% på. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg konfrontere vedkommende som er gjenstand for ryktene en gang til? Prøve å finne ut om det er noe sannhet i ryktene? Og er rykter som regel sanne? Rykter kan jo være så mye rart!
AgathaChristie Skrevet 4. juli 2004 #2 Skrevet 4. juli 2004 En vanskelig problemstilling... Man vil jo gjerne tro den som ryktene gjelder, ikke sant... Min erfaring er at rykter som regel har en kime av sannhet i seg. Det som gjør det til rykter er som regel at folk tar denne lille biten av sannhet og spinner videre på den. Et eksempel: Fikk vite av en nær venn at en felles bekjent av oss hadde et alvorlig narkotikaproblem. Etter mye om og men konfronterte jeg denne bekjente. Det viste seg da at han ved en tidligere anledning hadde hatt behov for sterke smertestillende pga en ulykke. Han som ikke liker og ta medisiner, hadde fleipet med en kompis om at dette ville nok gjøre han avhengig dersom han skulle gå på medisinene over lengre tid. (mener tablettene inneholdt morfin, men er ikke sikker) Denne kompisene hadde så igjen fortalt det til noen kjente, som igjen hadde fortalt det osv....Tilslutt trodde mange at vedkommende faktisk hadde et narkotikaproblem. Det kan altså rett og slett være så enkelt at noe har blitt misforstått og spunnet videre på.... Jeg ville konfrontert vedkommende som ryktene omhandlet, og bedt om en mulig forklaring på hvorfor slike rykter kan oppstå... Ønsker deg lykke til...
Rapitap Skrevet 4. juli 2004 #3 Skrevet 4. juli 2004 Det kommer vel også litt ann på hva slags rykte dette er også. Og, hvorfor er det nødvendig at det er du Greensky som må konfrontere noen som helst? Er du involvert i ryktet?
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2004 #4 Skrevet 4. juli 2004 Rykter kan faktisk være spunnet ut av det blå - for å ta et eksempel fra egen verden, så har det gått masse av rykter om at jeg har vært gravid og faktisk har født en sønn flere ganger på mitt hjemsted - noe som er så langt fra sannheten som det kan få blitt. Hvor kommer sånt fra??? Så rykter kan gå og gå, om og om igjen uten at det behøver å være noe i dem av den grunn. Syns du skal konfrontere personen det gjelder enda en gang jeg - og i hvertfall ikke spre ryktene videre! K
Gjest GreenSky Skrevet 4. juli 2004 #5 Skrevet 4. juli 2004 Det kommer vel også litt ann på hva slags rykte dette er også. Og' date=' hvorfor er det nødvendig at det er du Greensky som må konfrontere noen som helst? Er du involvert i ryktet?[/quote'] Indirekte, på en måten at det anngår meg i aller høyeste grad.
Gjest GreenSky Skrevet 4. juli 2004 #6 Skrevet 4. juli 2004 Takk for klogt svar, Agata! :-) Men jeg har allerede konfrontert vedkommende. Bør jeg gjøre det en gang til?
Rapitap Skrevet 4. juli 2004 #7 Skrevet 4. juli 2004 Hm, ja da ville jeg sjekket med mine kilder,igjen, og tatt det opp (om det er sant) med veninnen min... Gjøre en slutt på den vonde sirkelen...
LilleBille Skrevet 4. juli 2004 #8 Skrevet 4. juli 2004 Du kan jo skjekke litt mer med den du stolte 100% på.. for å finne ut hvor han hadde sin informasjon fra.. Er det "egenopplevd" er det en ting .. men har han hørt av .. som har hørt av .. osv.. blir det jo en annen sak. Evt. kan du jo ta opp saken med ham ryktene går om .. og si at det fortsatt går rykter om det samme som tidligere..... - og om det er noe dere kan gjøre for å stoppe disse ryktene.
Gjest GreenSky Skrevet 4. juli 2004 #9 Skrevet 4. juli 2004 Evt. kan du jo ta opp saken med ham ryktene går om .. og si at det fortsatt går rykter om det samme som tidligere..... - og om det er noe dere kan gjøre for å stoppe disse ryktene. Det var smart, LilleBille! For da får jeg tatt det opp på nytt, uten å vike mistenksom. Lurt! :-)
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2004 #10 Skrevet 4. juli 2004 Rykter kan faktisk være spunnet ut av det blå - for å ta et eksempel fra egen verden, så har det gått masse av rykter om at jeg har vært gravid og faktisk har født en sønn flere ganger på mitt hjemsted - noe som er så langt fra sannheten som det kan få blitt. Hvor kommer sånt fra??? Samme rykter går om mamma (og søstra mi..Begynner snart om meg også regner jeg med) Snakk med vedkommende det gjelder! Jeg konfronterer folk når jeg hører rykter...ikke for å tilfrestille sladder-behovet mitt, men for at folk skal få vite hva som blir sagt om dem... Clea
Gjest Vega Skrevet 4. juli 2004 #11 Skrevet 4. juli 2004 Det som gjør rykter så farlige, er at de vandrer videre, og til slutt "vet alle det"... (nå har du fått høre det av andre også... da må det vel stemme...) Kjenner en som blåser opp uvesentligheter slik at de blir totalt ugjenkjennelige... (har kuttet kontakta med vedkommede). En i familien tør ingen snakke med nesten. Hva enn du sier, så blir det en historie ut av det - tatt ut av sammenhengen, og forvrengt... Nå går det rykter om en venninne av meg, at hun er blitt bestemor, men siden ingen er sikker (heller ikke naboene) så kalles det rykter, og ikke noe annet... (et småsted, ingen tar noe som sies per "second hand" alvorlig...) Ingen har orket spørre, dama er jo bare 39, og ikke enda i den rette alderen til å bli bestemor... Du fikk et godt tips, Greensky, prøv å stopp rykteflommen/kilden, sammen med "han med det dårlige ryktet sitt"...
Gjest :) Skrevet 5. juli 2004 #13 Skrevet 5. juli 2004 ....jeg tror at hvis du alltid vil rydde opp i det som blir sagt (les:rykter) ,da får du ikke tid til annet i livet.(Mmindre det ikke er grovt ærekrenkende da.) Pust dypt inn og flyt gjennom det. Etter en liten stund er det glemt.
Gjest GreenSky Skrevet 5. juli 2004 #14 Skrevet 5. juli 2004 Det er ikke meg det gjelder. Det er ganske ærekrenkende ja, men det er også en mulighet for at det kan være sant. Og det er det jeg lurer på i denne tråden. Hvor mye sant er det i rykter, egentlig?
Elbereth Skrevet 5. juli 2004 #15 Skrevet 5. juli 2004 Har selv opplevd at det ble spredt rykter om meg, Mannen, flere av våre venner. Men ryktene stammet fra en mann med massevis av problemer selv. For å dekke over egne problemer, satte han ut rykter om andre som sa at de hadde tilsvarende og gjerne verre problemer (alkoholproblem, utroskap, pengeproblem, psykiske problem). :evil: Det beste er nok å snakke en gang til med den det gjelder, og kanskje i tillegg prøve å finne ut hvordan ryktene oppsto. Lykke til, Greenie!
Gjest Vega Skrevet 5. juli 2004 #17 Skrevet 5. juli 2004 Hvor mye sant er det i rykter' date= egentlig? Hvor mye sant det er i rykter? Det varierer. Men hundre prosent sannhet er det ALDRI. Trekk fra minst nitti prosent, så kanskje du kommer nærmere sannheten... Som regel er det 99 % svada (eller mer) - hvis det ikke er helt konkrete opplysninger, f.eks.: "Herr Nilsen har kjøpt en volvo." Punktum. Straks man kliner på mer; f.eks. at kona var uenig i kjøpet - så blir det til at de skal skilles osv.) Husk at det er tatt ut av sammenhengen, det er blitt gjenfortalt - mange ganger, og forvrengt /vridd. Den det gjelder har ikke fått uttale seg, og får det sikkert heller ikke. En annen vil kanskje se det hele annerledes, avhengig av egen erfaring, personlighet, om man liker den det handler om osv.. Pluss det faktum at en historie alltid har flere sider, ikke bare en eller to... Man kan risikere at man sier en hel setning; og at kun deler av setningen verserer videre som noe man har sagt... Tonefall og mimikk blir gjerne ikke tatt hensyn til - slik at noe som var en spøk, kan bli blodig alvor underveis blant sladderkjerringene (finnes av begge kjønn) Jeg har sluttet å høre på rykter. Du har fortalt den det gjelder om hva det hviskes om - egentlig er det opp til han å ta opp saken, men det beste er faktisk å overse og heve seg over det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå