AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #1 Skrevet 24. august 2014 Herr Kjæreste har kjøpt leilighet til 2,7 millioner (2-R), hva mener dere er en fornuftig leiepris før jeg eventuelt kjøper meg inn? Anonymous poster hash: 81f32...592
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #2 Skrevet 24. august 2014 Halvparten av felleskostnader, halvparten av rentene og halvparten av ting som strøm, forsikring og andre kostnader på leiligheten (internett, lisens, tv abo etc). Anonymous poster hash: 72994...664 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #3 Skrevet 24. august 2014 Felleskostnader er på 1400, han har ingen renter (arvet og cashet rett ut). Så jeg skal betale 700 pluss strøm og eventuell forsikring? Anonymous poster hash: 81f32...592
Gjest Skrevet 24. august 2014 #4 Skrevet 24. august 2014 Selvsagt ikke. Det skal ikke komme deg til gode at han arver penger. Du skal betale halv markedsleie minus "kjæresterabatt". Siden det bare er en to-roms og du må dele rom med han, så er det begrenset hva han kunne leid ut for til andre. 3-4000 er vel et minimum, avhengig av hvor i landet dere er. Hva er din husleie i dag? 9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 Felleskostnader er på 1400, han har ingen renter (arvet og cashet rett ut). Så jeg skal betale 700 pluss strøm og eventuell forsikring? Anonymous poster hash: 81f32...592 Om det er boutgiftene hans, så synes jeg at du skal det ja. 700 + halve strøm, halve internett, lisens, tv abonement, forsikring etc. Arver man, er man i en gunstig situasjon. Og det burde vel egentlig gå begge til gode. Det gir dessuten begge to en romsligere økonomi til å kunne bygge opp en god økonomi, buffer og at du får evt kjøpt deg inn etter hvert. Anonymous poster hash: 72994...664
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Selvsagt ikke. Det skal ikke komme deg til gode at han arver penger. Du skal betale halv markedsleie minus "kjæresterabatt". Siden det bare er en to-roms og du må dele rom med han, så er det begrenset hva han kunne leid ut for til andre. 3-4000 er vel et minimum, avhengig av hvor i landet dere er. Hva er din husleie i dag? Skal det komme meg til gode at jeg er kjæresten hans da? Aldri hørt om kjæresterabatt. Hvorfor skal det komme meg til gode at jeg er kjæresten hans, og ikke omvendt? Min husleie i dag er 10 lapper på løkka. Anonymous poster hash: 81f32...592
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Ja, han kunne jo ikke leid ut i det hele tatt, for han har bare ett soverom. Så han går ikke glipp av leieinntekter ved at jeg bor der. Han måtte betalt det samme uansett. Anonymous poster hash: 81f32...592 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Om det er boutgiftene hans, så synes jeg at du skal det ja. 700 + halve strøm, halve internett, lisens, tv abonement, forsikring etc. Arver man, er man i en gunstig situasjon. Og det burde vel egentlig gå begge til gode. Helt enig! 700 pluss halve strømregningen høres ut som en fin pris. Internett, TV osv er inkludert i fellesutgiftene. Anonymous poster hash: 81f32...592
Gjest Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Skal det komme meg til gode at jeg er kjæresten hans da? Aldri hørt om kjæresterabatt. Hvorfor skal det komme meg til gode at jeg er kjæresten hans, og ikke omvendt? Min husleie i dag er 10 lapper på løkka. Anonymous poster hash: 81f32...592 I teorien kunne han leid ut denne leiligheten og leid en ny sammen med deg der du betaler halvparten av leien og de andre utgiftene. Fort en 5-6 000 eller mer i måneden sentralt i Oslo. Han kunne også ordnet seg med sovesofa på stua og leid ut soverommet til en kompis, og dratt inn en 4000 i måneden. Det kommer jo deg til gode å leie rimelig hos han. Om du betaler 3.000 i måneden i husleie til han, så sparer du 7.000 som du kan sette på sparekontoen din for å ha litt i bakhånd om ting tar slutt eller når du skal kjøpe deg inn. Han tjener på det, ved å få inn 3.000 i måneden som han kan legge på sparekonto for å ha når han senere kanskje ønsker å investere i en ny leilighet for utleie, eller kjøpe noe større. Samt at en del av de daglige utgiftene deles. Billigere pr. person å lage mat til to, som et eksempel. Med "kjæresterabatt" mener jeg at du får leie rimeligere enn markedsleie nettopp fordi du leier hos han som er kjæresten din, og bruker plass som ellers ikke hadde vært brukt. Rimeligere enn, ikke "bortimot gratis". Du ikke forvente at han skal forsørge deg! Å skulle betale 700 + strøm sentralt i Oslo er latterlig. Snyltepris. 9
Gjest Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Ja, han kunne jo ikke leid ut i det hele tatt, for han har bare ett soverom. Så han går ikke glipp av leieinntekter ved at jeg bor der. Han måtte betalt det samme uansett. Anonymous poster hash: 81f32...592 Hadde jeg vært han, så hadde jeg heller foreslått å flytte inn til deg mot å betale halve din husleie, og så leid ut leiligheten min for 10-12 000 som hadde gått rett innn på konto. Det er ikke bare du som skal tjene på å bo sammen! 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Altså.. Visst kjæresten din er nogelunde oppegående så er han snill og gir deg en fin leie pris. Foreks 3000kr kanskje. pluss om strømregningene blir alt for høye på vinterstid så hjelper du til. Min kjærste betaler hos meg og betaler 3000kr noe jeg syns er greit selv om man kunne fått mer, men jeg har sagt at h*n kan spare istedenfor og gi meg alt for mye. Så kanskje en dag så har h*n spart nok egenkapital Anonymous poster hash: 059a4...e63 2
Fraggzy Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Hadde jeg vært han, så hadde jeg heller foreslått å flytte inn til deg mot å betale halve din husleie, og så leid ut leiligheten min for 10-12 000 som hadde gått rett innn på konto. Det er ikke bare du som skal tjene på å bo sammen! Støtter denne. Ikke flytt inn til han, men heller flytt inn til deg. Da blir det iaffall ingen snylting. Evt. vær rimelig og betal leie som normale folk. 3
Vival Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Er det bare jeg som synes det er rart å skulle leie hos kjæresten sin? Her er vi samboere med felles barn og vi har felles økonomi. han skal jo liksom ikke tjene på at du leier der, men heller ikke gå i minus. Så ditt forslag synes jeg virket rettferdig 1
Gjest Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Er det bare jeg som synes det er rart å skulle leie hos kjæresten sin? Her er vi samboere med felles barn og vi har felles økonomi. han skal jo liksom ikke tjene på at du leier der, men heller ikke gå i minus. Så ditt forslag synes jeg virket rettferdig Dere hadde vel ikke felles barn fra den dagen dere flyttet sammen? Det er greit å bo litt sammen og kjenne litt på det før man slenger alle pengene i en pott. Særlig når det er såpass store forskjeller i økonomi. Når man går til det skritt å få barn sammen er gjerne situasjonen at man har et litt mer stabilt og fast forhold. Men for all del, om han synes det er rimelig, og TS synes der er OK å ikke betale for seg, så kjør på. 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Dere hadde vel ikke felles barn fra den dagen dere flyttet sammen? Det er greit å bo litt sammen og kjenne litt på det før man slenger alle pengene i en pott. Særlig når det er såpass store forskjeller i økonomi. Når man går til det skritt å få barn sammen er gjerne situasjonen at man har et litt mer stabilt og fast forhold. Men for all del, om han synes det er rimelig, og TS synes der er OK å ikke betale for seg, så kjør på. Neinei, men i begynnelsen så var han bare mye hos meg, så gikk det gradvis. Tenkte aldri på noe husleie, for hvis det f.eks gikk ut av min konto og jeg ville ha noe, så bruker jeg bare kortet hans Anonymous poster hash: c6629...80e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Ville ikke flyttet inn uten å kunne kjøpe meg inn. Det handler om fellesskap. Gå til en bank og søk om lån, kjøp deg inn. Eller bare gift dere og unngå særeie Anonymous poster hash: 8fd71...e5a
nojac Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 (endret) Ville ikke flyttet inn uten å kunne kjøpe meg inn. Det handler om fellesskap. Gå til en bank og søk om lån, kjøp deg inn. Eller bare gift dere og unngå særeie Anonymous poster hash: 8fd71...e5a Vent med det "fellesskapet" til dere har bodd sammen i et par år. Dessuten må du ha kapital / evne tilå betjene et større lån for å kunne kjøpe deg inn. I mellomtiden deler dere det dere sparer på å være samboere. Og du sparte 10 000 ved å flytte inn hos ham,var det slik? Du får fordelen av å bo billigere enn ved å bo alene, han får inntekter han ellers ikke ville fått. Vinn-vinn! 700 kroner + fellesutgifter er et dusteforslag. Snyltepris,som Themis kalte det. Endret 24. august 2014 av nojac 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Hoho! Jeg ville kun bedt om en "symbolsk sum" av kjæresten min, satt de inn på konto og spart de til vi eventuelt trengte de sammen. Skulle det blitt slutt ville jeg gitt pengene tilbake. Å ville ha kjæresten boende i min leilighet er ikke noe jeg skal tjene penger på.Anonymous poster hash: 05ec0...1b7 3
nojac Skrevet 24. august 2014 #19 Skrevet 24. august 2014 Å ville ha kjæresten boende i min leilighet er ikke noe jeg skal tjene penger på. Det vi andre ikke forstår, er hvorfor kjæresten skal få hele gevinsten ved å flytte sammen. Hvorfor ikke dele? 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #20 Skrevet 24. august 2014 Er det bare jeg som synes det er rart å skulle leie hos kjæresten sin? Her er vi samboere med felles barn og vi har felles økonomi. han skal jo liksom ikke tjene på at du leier der, men heller ikke gå i minus. Så ditt forslag synes jeg virket rettferdig Takk Anonymous poster hash: 81f32...592
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå