MortenOslo Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 I fjor skilte jeg meg etter mange års ekteskap. Det endte vel med en tosidig enighet. Med en sønn sammen tror jeg vi begge la mye i å gjøre dette så smertefritt som mulig. Jeg flyttet ut og forlot et hus og en tomt jeg hadde perfeksjonert gjennom mange somre. Vi er fortsatt veldig gode venner. Og nå har hun funnet en annen. Det er greit. Problemet er at han har blitt permittert fra en veldig god stilling i likhet med mange andre. Han er amerikaner og snakker ikke norsk. Så lett blir det ikke å finne ny jobb i Oslo, uansett utdannelse og erfaring. Det er her jeg igjen kommer inn. For å gjøre en lang historie kort, så er jeg en person som er god på å hjelpe andre med en ny stilling. En ny god jobb. Det vet min kjære ex. Og nå er jeg dratt inn i noe jeg kjenner er nokså ubehagelig. Hun vil at jeg skal være hans reddende engel. Uansett hvor utfordrende og tidkrevende det vil bli. Jeg mener vel at andre ting også står i veien. Selv om jeg ønsket å avslutte ekteskapet også, så har jeg vel fortsatt ikke et hjerte laget av stein. Den ene siden av meg sier, du må bruke tid på dette fordi de trenger din hjelp. Den andre siden sier at det får da være grenser! Hvordan skal intervjuene foregå? Helt saksorienterte? Jeg kommer garantert ikke til å få bilder i hodet av at han går naken rundt på "min" parkett de dagene jeg har sønnen vår? Er det min plikt å hjelpe han, fordi jeg kanskje kan? Kunne jeg trykket på en knapp, så klart ville svaret være ja. Men det vil kreve mye. Og ikke minst bli godt kjent med han. Usikker på om det er noe jeg vil. Samtidig har jeg alltid ønsket å hjelpe henne og vil nok det i fremtiden også. Spørsmålet er bare om dette blir for drøyt. Jeg vet ikke. Til tross for at jeg er den eneste som kan svare på det. Hvis noen har noen erfaringer eller smarte tanker, så er jeg lyttende;)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Hvis du synes det føles sårt, ikke gjør det. Man skal strekke seg litt for å holde en god tone med den man har barn med, men da tenker jeg at et par telefonsamtaler og et par tips ville vært naturlig - ikke noe som krever mye innsats og å bli kjent med fyren. Anonymous poster hash: 21904...7c9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Dette er ikke noe du trenger å involvere deg for mye i, synes jeg. Du kan vel sende noen generelle tips på mail e.l. men bortsett fra det er det helt greit å holde avstand. Forstår godt at det føles merkelig for deg. Anonymous poster hash: 4762f...a4e
Erazor Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Om du er i en posisjon der du kjenner andre som kan gjøre det samme for ham som du kan, så kan en mulig løsning være å henvise til dem og kanskje sette eksens nye kjæreste opp med en god deal der. Eventuelt kan du ta dette på deg profesjonelt, og behandle ham som en hvilken som helst annen klient, med tilhørende økonomisk kompensasjon for din tid og ditt arbeid, noe som kan gjøre det enklere å ha litt avstand til det enn om du gjør det som en gratistjeneste. Et annet alternativ kan være å be om at han i alle fall prøver hardt å få seg ny jobb selv en stund, før du gjør noe som helst. Jeg forstår dilemmaet, men synes ikke at du skal gå på akkord med deg selv fordi du føler en forpliktelse overfor eksen din. Du kan jo reflektere over om eksen din hadde gjort det samme dersom det var din nye kjæreste det var snakk om. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #5 Skrevet 23. august 2014 Jeg syns egentlig det er litt merkelig om hun forventer at du skal hjelpe henne med dette. Hun må da forstå at dette er sårt, selv om dere ble "enige" om bruddet? Jeg hadde nok ikke orket det. Anonymous poster hash: 35ad0...2db
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Jeg tenker at du kan gjøre et lite forsøk. Typ. si at du skal "høre litt rundt". Og høre litt rundt. Men jeg synes ikke du skal gå inn for det med hele sjela. Jeg tror det vil være enklere enn å si nei. For om du sier nei, vil du mest sannsynligvis bli direkte, eller indirekte, tillagt tanker og følelser du ikke har, og kanskje du vil møte spørsmål du egentlig ikke trenger eller er forpliktet til å svare på. Å si nei virker egentlig som det vanskeligste alternativet i din situasjon. Ellers vil jeg bare gi deg en klem Anonymous poster hash: 41422...179 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå