AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Min sønn er lærling i en privat bedrift. Han har i lengre tid vantrivdes der. Han føler seg frosset ut, trakassert og oversett av eier og daglig leder. Han får beskjed om at han ikke tjener inn lønna si, at han ikke kan noen ting osv i den duren. Samtidig sier han at han aldri får hjelp når han ber om det. Nå i det siste har det toppet seg. Han jobbet i 32 timer sammenhengende for å bli ferdig med en kundebestilling. På slutten av dagen fikk han skriftlig advarsel - hvor de hevdet at han mye pauser, ikke gjorde jobben godt nok og ikke var lojal mot bedriften. Dette er han uenig i - ikke drikker han kaffe eller røyker, som de andre som jobber der. I går klarte han ikke mer og ble sykemeldt fra denne jobben i 2 uker. Han har en deltidsjobb i tillegg. Han fikk i går kveld høre at eier forsøkte å finne ut om han jobbet der i går - for så å bestille pizza slik at min sønn skulle levere den hos de. For å prate med ham. I dag (lørdag) har eier (som er gift med daglig leder) sendt han sms for å spørre om han kommer på jobb på mandag, til tross for at han har gitt beskjed om at han er sykemeldt. I sms'en tok han også opp hvordan han kunne jobbe på den pizzashappa når han var sykemeldt med masse spørsmålstegn bak. I tillegg skriver vedkommende "Til opplysning regner jeg med at du leverersykemelding til pizzashappa også". Nei, min sønn trives veldig godt på pizzashappa - så han er ikke sykemeldt fra den jobben. Nå i kveld, (lørdagskveld) får han beskjed om at de har sperret mobilabb. hans siden det er en jobbtlf siden han er sykemeldt og at han må levere fra seg omgående og at de kunne prate om saken når han var tilbake på jobb igjen. Har arbeidsgiver lov til dette? Kan de holde på slik mot lærlinger? Anonymous poster hash: d04e6...f80
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Er der ingen utenfor bedriften som er ansvarlig for lærlingene? Her er to ting som høres merkelig ut, det ene er måten han blir behandlet på og det andre er at han ikke er sykemeldt fra deltidsjobben. Da kan man jo forstå at lærlingbedriften reagerer. Det fremkommer ikke om han er 100 % sykelmeldt eller har gradert sykemelding. Er sykemeldingen gradert så skal han jobbe delvis i begge bedriftene, vil jeg tro. Anonymous poster hash: 9f83e...289 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Er der ingen utenfor bedriften som er ansvarlig for lærlingene? Her er to ting som høres merkelig ut, det ene er måten han blir behandlet på og det andre er at han ikke er sykemeldt fra deltidsjobben. Da kan man jo forstå at lærlingbedriften reagerer. Det fremkommer ikke om han er 100 % sykelmeldt eller har gradert sykemelding. Er sykemeldingen gradert så skal han jobbe delvis i begge bedriftene, vil jeg tro.Anonymous poster hash: 9f83e...289 Han er 100% sykemeldt fra lærlingejobben. Han fortalte legen at han hadde to jobber, men det ble skrevet sykemelding på kun den ene. Ja, opplæringskontoret har ansvar - men de tar ikke dette på alvor. Både jeg og min sønn har vært i dialog med kontaktpersonen uten at noe skjer. Det blir bare verre og verre. Har klaget opplæringskontoret inn til Fylkeskommunen for manglende oppfølging da det slik jeg ser det er brudd på både Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven inne i bildet allerede. Anonymous poster hash: d04e6...f80
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Daglig leder har i tillegg fremsatt noen påstander i advarselsbrevet som er direkte løgn. Dette er veldig enkelt å bevise - uten at jeg skal gå inn på dette her. Anonymous poster hash: d04e6...f80
Berit Skrevet 24. august 2014 #5 Skrevet 24. august 2014 (endret) Kan ikke uttale meg om alt det du sier. Men så klart kan sjefen stenge hans mobilabb siden det er en jobbtelefon og han er sykemeldt og derfor ikke er der. Du forventer vel ikke at han kan bruke jobben sin mobilapp som de har gitt ham til å bruke i jobben? Endret 24. august 2014 av Berit 1
Pinkee Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Her er bare en ting å gjøre, si opp denne jobben som lærling. Og finne seg en ny. Dere bør også ta det opp med fylket, for denne bedriften bør miste lisensen som lærlingebedrift. Men, er han 100% sykmeldt, så har han ingen restarbeidsevne, ergo kan han ikke jobbe i pizzasjappa. Så der har dere gjort en tabbe. Mobilen kan bedriften kreve innlevert under sykmelding ja. Den skal jo bare brukes i jobbsammenheng. 3
tøydokka Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Høres veldig rart ut om det går an å være syk på den ene jobben, men frisk på den andre.. Skjønner det blir reagert på.
petterm Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Stakkars sønnen din. Høres ut som et tøft møte med arbeidslivet. Mobbing og trakassering er ikke lov. I forhold til mobiltelefonen har de dessverre lov til det, man det er nok ikke vanlig at personer som er sykemeldt i en kortere periode får telefonen sperret. Skriftlig advarsel er vel ofte første skritt på å bli kvitt folk. Sønnen din har vel i utgangspunktet to valg: 1: Enten sloss for å få det bedre der han er. Da høres det ut som om han vil ha nytte av å organisere seg. Vet ikke hvilken bransje han er i. Ser at Fagforbundet har eget ungdomsopplegg: http://ungdom.fagforbundet.no/bli-medlem/laeringer/ Regner med at andre forbund har tilsvarende ordninger. 2: være sykmeldt, samtidig som han prøver å finne noe annet, regner med det ikke er spesielt lett å finne noe annet, spesielt siden opplæringskontoret ikke følger opp.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #9 Skrevet 24. august 2014 Når han er 100 % sykemeldt så har han ingen restarbeidsevne, fordi i Norge er det ikke meningen at man skal jobbe mer enn 100 %. Så her skjønner vi at arbeidsgiver reagerer, med rette. Enten må han holde ut og dere må slutte å klage og lage vanskeligheter for arbeidsgiver ved å klage, eller så må han finne seg et annet sted å jobbe. Anonymous poster hash: 9f83e...289
petterm Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Men, er han 100% sykmeldt, så har han ingen restarbeidsevne, ergo kan han ikke jobbe i pizzasjappa. Så der har dere gjort en tabbe. I forhold til Pizzajobben ser jeg ikke problemet. Jeg mener han kan være sykemeldt i den ene jobben pga mistrivsel/mobbing/forhold på arbeidsplassen, samtidig som han jobber i den andre jobben. Vet om andre som har gjort det. Du kan evt snakke med NAV for å være 100% sikker. Så lenge legen er klar over begge arbeidsforholdene skal det være OK, men han kan ikke jobbe mer med pizzakjøring enn han har gjort tidligere. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Takk for svar. Han sa som sagt fra til legen at han hadde deltidsjobb og grunnen til at han ønsket sykemelding var fordi han følte seg utfrosset og trakassert hos lærlingebedriften. Ang. mobilabb. betaler han selv for bruken, men arb.giver betaler abb. siden han har driftet arbeidstedets sider på sosiale medier. Hvorfor skal man ikke ta opp klanderverdige forhold når det er snakk om brudd på både Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven sånn uansett? Anonymous poster hash: d04e6...f80
petterm Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Høres veldig rart ut om det går an å være syk på den ene jobben, men frisk på den andre.. Skjønner det blir reagert på. Når det er forholdene på den ene arbeidsplassen som er årsak til sykemelding så mener jeg det er mulig.
Pinkee Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Når det gjelder sykmeldingen, så hadde jeg kontaktet NAV og spurt. Dem som styrer slikt, ikke legen. Mener at når man har 0% restarbeidsevne, så kan man ikke jobbe. Men, skal ikke gi noe garanti.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 Ok, skal be min sønn gjøre dette - for regner med at lærlingebedriften kommer til å ta kontakt med nav. De fremstår rimelig manisk og forfølgende i sine sms og mail til min sønn. Bl.a. siden jeg vet at eier driver kreativ bokføring mtp moms- og tollundragelse, i tillegg til annen snusk (som ja, kan bevises). Anonymous poster hash: d04e6...f80
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 Det ville vært ekstremt firkantet og merkelig om man ikke kan bli sykmeldt fra en jobb når man har 2. Derfor tipper jeg det er ulovlig da Norge er firkantet :-) men hør med nav. Anonymous poster hash: 5f08e...9a2
Apple- Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Legen min har tidligere sykemeldt meg fra hovedjobben og ikke deltidsjobben. Det kommer an på grunnen til at man er sykemeldt. NAV hadde ikke noe problem med dette. Det er selvfølgelig opp til arbeidsgiver om man vil inndra goder når folk er syke, men jeg syns ikke det nødvendigvis er naturlig å inndra mobilen selv om sønnen din er syk. Abonnementet kan de ikke si opp på dagen (så vidt jeg vet) og man skulle jo tro at de forventer sønnen din tilbake på jobb når han er frisk igjen. Vet de hvorfor han er sykemeldt? Jeg syns det høres ut som vrangvilje, men kanskje jeg har vært heldig i mine arbeidsforhold. Uansett høres det ikke ut som noe blivende sted for sønnen din. Det kan ikke være sunt for sjelen å være i et så negativt miljø!Jeg er veldig enig med den personen lengre opp her som sa at han bør melde seg inn i fagforeningen. Så er vel neste trekk å finne seg en annen lærlingplass, selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig. Masse lykke til til din sønn!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #17 Skrevet 26. august 2014 Når bedriften hevder han sluntrer unna og ikke gjør jobben godt nok og sønnen din er uenig er jo dette ord mot ord. Det er umulig for deg å vite hvem som har rett her; for alt du vet kan det tenkes at din sønn faktisk ikke lever opp til kravene bedriften stiller. Men når det er sagt, så er det jo fullt forståelig at din sønn har behov for en pust i bakken og ikke gjør jobben særlig bra dersom han virkelig har jobbet 32 timer sammenhengende. Jeg tror ikke noen fungerer optimalt etter å ha døgnet på jobb. Samlet arbeidstid, dvs. ordinær arbeidstid og overtid, må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av 7 dager. Jeg skal ikke si det med sikkerhet at bedriften bryter loven når det gjelder arbeidstid, men akkurat den biten med å jobbe 32 timer sammenhengende tviler jeg sterkt på at de har lov til å kreve. Anonymous poster hash: abc65...63e
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2014 #18 Skrevet 26. august 2014 Man kan fint være sykemeldt fra arbeidsgiver Nr 1 men ikke sykmeldt fra arbeidsgiver Nr 2. Tenk om jobb Nr 1 er en telefonjobb og Nr 2 er i flyttebyrå som bærehjelp og du brekker foten. Hvilken jobb kan du utføre? Men: det er også helt korrekt at legen må fylle ut restarbeidsevne. Hvis arbeidsgiver hadde vært seriøs og i nærheten av å ha en sak hadde de bestridt sykemeldingen. Dette forutsetter jo at de selv ellers følger lover og regler slik at møtet med NAV og evt Arbeidstilsynet ikke blir ubehagelig for dem. Det jeg ville gjort fra deres side er å ta en telefon til Arbeidstilsynet og be om råd. Også en god ide og høre med NAV om det går greit med pizza jobben. Svar til arbeidsgiver gis skriftlig - og dra nå og lever den mobilen så det blir fred på den fronten. Forlang kvittering på at den er levert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå