Gå til innhold

Er treåringer utålmodige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på type aktiviteter som perling, tegning, modelleire o.l? At det fort blir kjedelig?

Anonymous poster hash: 681b4...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil nok variere fra treåring til treåring.

Min 3 åring kan sitte lenge med plastelina, men er ikke fullt så tålmodig med å perle.

Anonymous poster hash: 9ca12...bb3
Skrevet

Min treåring må omtrent tjores for å sitte stille i mer enn 20 sekunder og eier sjeldent tålmodighet til bordaktiviteter.

Andre treåringer jeg kjenner er mer glad i den type aktiviteter.

• Liker 3
Skrevet

Lillegutt som snart er 3 kan fint sitte å tegne i 30 min, men da vil han helst at jeg skal tegne med han etter en stund :)

Skrevet

Min treåring må omtrent tjores for å sitte stille i mer enn 20 sekunder og eier sjeldent tålmodighet til bordaktiviteter.

Andre treåringer jeg kjenner er mer glad i den type aktiviteter.

Sånn er min og. Ikke sjans å fullføre et puslespill og andre rolige aktiviteter. Det morsomste er å rote leker utover og mer voldsom lek.

Anonymous poster hash: 09b28...3e9

Skrevet

Min 3-åring er veldig opp og ned. Noen dager kan hun fint sitte og tegne/male/perle/leke stille i en time eller to, andre dager har hun ikke ro i kroppen til å sitte stille mer enn 3 minutter. Kommer også litt an på hva som skjer rundt henne. Om alle de andre ungene i barnehagen f.eks maler så går det helt fint, men å sitte på et bord med få andre, mens de andre leker på gulvet, det "gidder " hun sjelden lenge om gangen.

Anonymous poster hash: 5ba09...604
Skrevet

Min er stort sett veldig utålmodig. Tegning er definitivt ikke hennes ting (hun har bare nå nettopp begynt å tegne hodefotinger, da edderkopper stort sett :fnise: ) så det godder hun ikke å bruke mye tid på. Pusling liker hun godt, og kan sitte leeenge så lenge vi er med henne. Ellers er det alltid gøyere å leke på gulvet med dukker/biler osv.

Skrevet

Jeg jobber med barn og har en teori om det der, men dette er et åpent spørsmål, så ikke gå i forsvar.

Bruker barnet mye nettbrett eller pc? Ser det mye på tv?

Min teori er at barn som får mye stimuli via nettbrett, pc eller tv, der ting skjer fort, det er alltid noe nytt, og man blir avhengig av at det alltid skjer noe, vil ha dårlig evne til å "nøye seg" med det som er her og nå, fordi det venter på noe annet som skal skje. Dette ser jeg bare mer og mer av blant dagens barn, og det var ganske annerledes for bare ti år siden.

Men selvfølgelig er det også sånn at aktiviteten må fenge barnet. Et barn som ikke klarer å sitte i ro ti minutter og tegne, kan fint sitte i en time og bygge lego. Og omvendt.

Når det gjelder tegning tror jeg også det handler om utfordringer, og forventninger til barnet. Barn (spesielt gutter), som ikke er noe interessert i tegning den siste tiden i barnehagen, synes ofte det er kjempegøy å skrive og regne når de kommer på skolen. De jobber jo med bokstaver i bhg også, men der er det ingen forventninger til barnet, det er "bare for gøy", og da "gidder ikke" ungen heller, mens på skolen kommer en klar forventning at dette må du kunne, og da får de en helt annen holdning til det. Da gjelder det, liksom.

Anonymous poster hash: 0a903...c99
Skrevet

Vi har i hvertfall begrenset tv og iphone (har ikke brett) nettopp for å unngå det. Det er absolutt noe i det du sier. Min får se barne-tv og litt i helgene. Men hun har sjelden tid til å sitte stille og se på tv også, så her er hun nok bare mer fysisk av seg, rett og slett.

Anonymous poster hash: 5ba09...604
Skrevet

Jeg merker at mitt barn som ble 2,5 i juli, de siste ukene har kunnet sitte lengre i ro med rolige aktiviteter enn han gjorde halvåret før. Jeg kjenner også flere barn som hadde en skikkelig aktivitets/herjetopp rundt 2-årsalder og så har de likt roligere aktiviteter bedre enn før når de nærmer seg tre. Vet ikke om det er tilfeldig, men jeg har tenkt at det kan henge sammen med økt forståelse av språk og ulike sammenhenger? At de da fatter mer interesse for ting som krever konsentrasjon virker logisk for meg hvertfall.

I går satt sønnen min under stuebordet og lekte i en time alene, kun avbrutt av jevnlige oppdateringer til oss om hva han drev med. Vet at han både "leste" for bamsen og puslet puslespill under der. Før har slik lek innebåret mye mer herjing (fortsatt litt av det, da, men ikke bare).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...