AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Hei alle sammen. Dette er det aller første innlegget mitt her på kvinneguiden. Jeg heter Sandra og er en dame i 30-årene. Jeg har en BMI 35,8.. Jeg skulle gjerne trent for å gå ned i vekt, men her er saken; jeg har en sykdom som heter charcot-marie-tooth (CMT), en muskesykdom som er svært sjelden men som har rammet meg hardt siden jeg var liten jente, og jeg sitter derfor i rullestol fordi musklene i beina mine har svekket meg til det sterkeste. Jeg prøver å spise sundt, men vet ikke helt hva jeg kan spise til hvilke tider for at jeg kan gå fortere ned i vekt. Kanskje høres det litt "corny" ut at en dame i rullestol vil gå ned i vekt, men sånn er det altså. Så er det noen her som kanskje har et tips eller to på lur? Tar imot alt med stort smil! Anonymous poster hash: e4fa4...248 1
Gjest Runforit Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 (endret) Lavkarbo Da får du et stabilt blodsukker og du holder deg mett gjennom dagen så du ikke får cravings på å spise mellom måltidene og du slipper sukkercravings. ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter Endret 23. august 2014 av Runforit 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Høres ikke corny ut. Bra at folk tar tak i det uansett. Aldri hørt om sykdommen din, men setter den noen begrensninger utover at du sitter i rullestol? Har du noen allergier? Og hvordan er kostholdet ditt idag? Ellers ville jeg anbefale å kutte ut alt av brus og juice. Drikk vann som tørstedrikk. Kutt ut snop, evt bare ha litt på lørdager. Ned i porsjonsstørrelser. En liten illusjon der kan være å kjøpe mindre tallerkener. Da spiser de fleste mindre. I tillegg vær bevisst når du spiser, og ikke opptatt av TV eksempel. Kutt ut hel og halvfabrikat. Lag maten fra bunnen selv, og bruk ren mat som i rent kjøtt, fisk, bønner og linser som proteinkilder, og mye grønnsaker. Kutt ned på pasta og ris, og gå over til fullkornprodukter. Spis gjerne tre måltider per dag og to mellommåltider. Mellommåltider kan være litt frukt eksempel. Frokost bruker jeg bare smoothies, så dårlig på andre forslag der. Lunsj gjerne en liten salat, suppe eller liknende. Anonymous poster hash: c08f4...d93
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Hei Sandra! Jeg er også funksjonshemmet, og har snart gått ned 70 kg. Jeg er ingen ekspert, men her er mine tips: - Bruk tid på å lær deg om ernæring. Du trenger ikke å bli ernæringsfysiolog, men les og lær deg det grunnleggende, sånn at du er bedre rustet til å gi kroppen det den trenger, og gå ned på en sunn måte som du klarer å leve med. Hovedregelen er at du må forbruke mer enn du inntar, det er ulikt hvilken metode eller filosofi som fungerer for ulike mennesker. Finn ut din BMR, og legg deg på et fornuftig og moderat kaloriunderskudd. - Tenk livsstil, og ikke diett. Du MÅ ikke spise lavkarbo, du MÅ ikke følge en viss filosofi slavisk. Start med små endringer og modifiser kostholdet ditt ut fra hva du liker, hva kroppen din trives med, og på en slik måte at du klarer å leve med det over tid. Jeg har aldri spist etter lavkarboprinsipper, jeg har aldri spist ekstremt på noen måte, jeg har aldri spist ei speltlompe eller mager kesam med fun light, og jeg spiser kake og snop en gang i blant. - Gi deg selv god tid. Ikke sett deg så ambisiøse mål at du mister motet. Ikke vær så streng med deg selv at livsstilsomleggingen din blir negativ for deg. Aksepter at det kan gå i rykk og napp, og at det går riktig vei hvis vektkurven, over tid, peker nedover. Lykke til. Anonymous poster hash: f56ca...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå