Gå til innhold

Nekte 50 elever viktig kost.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt? Foreldrene må lære barnet at det er alergisk og at det må spise sin egen mat!

Klart vi kan ta hensyn, men jeg syntes kanskje det er bedre for barnet at det lærer seg om sin allergi enn å skjerme bar et fra det. Det er jo ikke slik at den store vide verden kommer til å tilpasse seg ett enkelt individ sin alergi. Det må vi selv ta andvar for at vi ikke får i oss å det er viktig at barnet lærer seg tidelig. Her har de også nektet ett klassetrinn. Ikke en skole.

Anonymous poster hash: a3c47...0c8

Barn må også lære å ta hensyn til andres behov, selv om det kan være kjipt.

• Liker 17
Skrevet

Går ikke ann å bli syk av å ha det i nærheten. Man blir syk av å spise det.

Skrevet

Går ikke ann å bli syk av å ha det i nærheten. Man blir syk av å spise det.Anonymous poster hash: a3c47...0c8

feil
  • Liker 28
Skrevet

Eller ta på det!

Skrevet

Dersom barnet er hyperallergisk TRENGER DET IKKE Å SPISE DET FOR Å BLI SYKT! DET HOLDER Å VÆRE I NÆRHETEN AV DET DE IKKE TÅLER! Sånn, er det tydelig nok nå?

Dersom du har samvittighet til å risikere livet til dette barnet, så for all del send med barnet ditt nøtter på skolen.

Luftbårne allergener - hørt om det eller?

Anonymous poster hash: b5796...e55

• Liker 32
Skrevet

Går ikke ann å bli syk av å ha det i nærheten. Man blir syk av å spise det.

Feil, mange som ikke tåler å ha allergener i samme rommet, det gjelder også mat!

• Liker 10
Skrevet

Fra NAAF sine sider:

Hva er det man reagerer på?

Det er eggeproteinene som fører til reaksjon. Disse finnes både i eggehviten og eggeplommen. Enkelte eggallergikere kan også få symptomer av os fra steking og damp fra eggekoking og kan da reagere med astma og/eller allergisk snue. Av og til kan bare lukten fra stekte vafler (egg- og melkeallergen-damp) være nok til å utløse en allergisk reaksjon.

Anonymous poster hash: 632f2...664
  • Liker 16
Skrevet

Dersom barnet er hyperallergisk TRENGER DET IKKE Å SPISE DET FOR Å BLI SYKT! DET HOLDER Å VÆRE I NÆRHETEN AV DET DE IKKE TÅLER! Sånn, er det tydelig nok nå?

Dersom du har samvittighet til å risikere livet til dette barnet, så for all del send med barnet ditt nøtter på skolen.

Luftbårne allergener - hørt om det eller? Anonymous poster hash: b5796...e55

Syntes absolutt ikke ts skal få lov å ta den sjansen. Jeg har selv sittet i en foreldsningssal med en gutt som var allergisk mot sitrus. Alle hadde fått beskjed men en visste ikke at juicen hennes inneholdt det. Det var så vidt fyren overlevde
  • Liker 11
Skrevet

Luftbårne allergener - hørt om det eller?

Anonymous poster hash: b5796...e55

Jøsse navn. Litt av en måte å diskutere med folk på. Har du problemer eller?

Ja jeg har hørt om det takk! Men nei ikke når det kommer til mat nei!

Det kan ikke ta eller spise det hvis det er hyperalergisk.

Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo?

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo? Anonymous poster hash: a3c47...0c8

det handler ikke om å nekte noen, de fleste tar det som en selvfølge at man ikke har med ting en er allergisk mot. Dette har jeg opplevd både på skole og arbeidsliv. Og vi andre overlever arbeidsdagen eller skoledagen uten nøtter. Du må ta deg sammen
  • Liker 29
Skrevet

Vel, jeg kan ikke bruke parfyme på jobben ettersom en kollega ikke tåler det. Kjedelig, men jeg lever fint med det likevel.

• Liker 21
Skrevet

Sønnen til ei venninne av meg er hyperallergisk mot egg og nøtter.

Å han må ha med seg 2 sprøyter hele tiden.

I bhg hans har de satt forbud mot egg og nøtter på hans avdeling, og for de ansatte på hans avdeling siden han blir syk av luftbårne allergener.

De fant det ut hjemme da de kokte egg, og ungen ble blå i ansiktet og ble hastet til sykehuset som baby.

Han ble da testet for flere ting, og er allergisk mot egg, nøtter og hund.

Som voksen må han lære seg å unngå disse tingene selv, men som barn er det opp til de rundt han å passe på han, og sørge for at han er trygg.

Å så lenge det lar seg gjøre må omgivelsene tilpasse seg.

At barn i en klasse eller skole ikke får ha egg eller nøtter til mat er ikke krise. Det kan de spise hjemme.

• Liker 20
Skrevet

TS har faktisk et poeng.

Hva dersom en elev var allergisk mot gluten og melstøv? Skal alle på skolen slutte å ha brødmat i matpakken?

• Liker 2
Skrevet

Får leve i en boble da.

Anonymous poster hash: 25459...5d4

Gjest Solsmil
Skrevet

Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo?

Ja, faktisk. Jeg kjenner ei som er hyperallergisk mot egg. Hele bygget hun jobber i har forbud mot egg. Er hun ute og reiser med jobben, må hun ha rom på et hotell der rommet har eget kjøkken, slik at hun kan lage mat selv. Hun kan ikke dra ut på resturant sammen med de andre, eller spise den berømte hotellfrokosten. Synes det er flott (og en selvfølge) at arbeidsplassen tar hensyn til henne, for hun lever et begrenset liv ellers. Har også opplevd på fly at vi har fått beskjed over høyttalerne at det er personer med ekstrem allergi for peanøtter ombord, og at man derfor ikke kan åpne peanøtter på den flygninger. Det går faktisk ann, og man må ta hensyn. Disse kan ikke leve helt som alle andre, det må tas spesielle hensyn og de må planlegge hver minste ting, og unngå mye som andre kan gjøre.

Når det gjelder barn, er det om så enda viktigere å ta hensyn. De har like mye rett på skolegang som dine barn. Det holder ikke at de unngår å spise det. Foreldrene har selvsagt lært barna deres hva slags mat de kan spise og ikke spise, det er livsnødvendig. Men så lenge allergenene kommer gjennom luften, så MÅ andre ta hensyn. For jo, det gjelder også mat. Og nei, egg og nøtter er ikke så viktig at man må ha det på skolen. Disse barna går faktisk glipp av utrolig mye fra før, om de ikke skal få gå på vanlig skole også.

Annonse
Skrevet

Jeg har oppleve at det er blitt opplyst om på en flytur også, ingen nøtter måtte spises da det kunne føre til allergisjokk og død for en medpassasjerer. Et lite offer for oss andre som satt der vil jeg si.

Det virker rett og slett som TS mangler litt kunnskap om emnet, ja man kan få allergisjokk med dertil alvorlig resultat av at de matvarene man ikke toler er i samme rom. Det er ikke snakk om at det allergiske barnet spiser de andre sin mat.

Å tilrettelegge for dette i skole og på en arbeidsplass er vel ikke det store offeret for de andre elevene/arbeidstakerne?

Anonymous poster hash: abc87...85c

• Liker 19
Skrevet

Ts, slutt å klag. I Gøteborg får man ikke ha mat med nøtter noen sted. Uansett om barn eller personale er allergisk. På offentlige institusjoner altså, som skole, barnehager, sykehus, offentlige kontorer. Svenskene lever enda.

Det finnes de som ikke tåler melstøv, men svært sjeldent. Mest vanlig er nøtter og egg, som luftbåren allergikilde.

Det hender at barn må ha hjemmeundervisning pga alvorlig allergi, på samme måte som at andre med funksjonshemninger må/ikke kan ha vanlig jobb eller skole.

Ps. Barn med allergi er veldig flinke til å bare spise sin egen mat og ikke ta av andres. Snakker av egen erfaring, har en datter som var sterkt allergisk mot nettopp nøtter, egg og melk. Som i likehet med andre, tåler dette bedre i dag, som tenåring.

En liten filleting som nøtter burde vel ikke være så vanskelig?

• Liker 12
Gjest Solsmil
Skrevet

TS har faktisk et poeng.

Hva dersom en elev var allergisk mot gluten og melstøv? Skal alle på skolen slutte å ha brødmat i matpakken?

I utgangspunktet mener jeg ja. Men uansett er det vanligere å være hyperallergisk (typ smitte gjennom luften) mot egg og nøtter, enn gluten og melstøv.

Skrevet (endret)

For et par år siden så kunne ikke barna mine ha egg i matpakken pga at en elev var allergisk. Veldig enkelt å leve med. Egg kunne de jo spise når de kom hjem. Det burde ikke være noe problem for dere eller. Det er en grunn til at skolen har gitt denne informasjonen.

Endret av Kittykat
  • Liker 7
Skrevet

Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg!

Hva gjør denne gutten videre i livet på andre skoler å arbeid da? Tror dere de forbyr slik der også? Jeg er ikke empatiløs i forhold til dette jeg tenker bare hvor grensen går... Det er også slik at verden fungerer ikke rundt oss selv men vi må tilpasse oss den. Jeg har en farmor som er hyperallergisk mot egg å skalldyr. Hun kan fint sitte i rom med andre som spiser det, men hun kan ikke røre det eller spise det selv. Jeg mener at foreldre må lære barnet sitt at det skal spise sin egen mat og hvorfor... Man nekter jo ikke en hel skole eller en "gruppe" som f.eks ett klasse trinn bare pga ett barn er alergisk vel? Hvis det er luftallergener må de forby hele skolen det... Ikke ett helt trinn. Jeg syntes dette er hysteri fra foreldre som selv må ta ansvar for at barnet spiser egene mat eller lærer seg at det er allergisk. Det er ikke snakk om nøttealtig innhold, men egg eller peanuttasmør.

TS

Anonymous poster hash: a3c47...0c8 [/acronym

Du TROR ikke det?

Hvis det var ditt barn som fikk pustestans, ville du likt at andre foreldre forholdt seg til problematikken ved å basere seg på hva de personlig trodde om saken?

Himmel og hav.

Anonymous poster hash: 669aa...e5d

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...