Lucky Lips Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Hei! Jeg har den siste tiden investert i litt dyrere klær i håp om at de vil holde lenger. Men jeg vil også ta så godt vare på klærne mine som mulig. Har byttet ut vanlig vaskemiddel med Milo, noe jeg synes fungerer godt. Men tenkte jeg skulle høre med dere om noen har tips til andre vaskemiddel (og tøymykner) som er milde, gjerne naturlige/økologiske og som er snille med klærne. Noen som har tips?
illywhack Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Mindre mengde vaskemiddel, da dagens vaskemidler er svært gode, og lavere temperatur, gjerne 30 grader, holder klærne fine lenge. Bruk også gjerne kortvask. De fleste klær trenger bare en liten spyl da de ikke er skitne, bare trenger å friskes opp litt. Vask bukser alene, eller vær svært nøye med å knippe igjen både glidelås og knapp, da glidelåsen lett lager hull i klærne i vaskemaskinen. Ikke bruk tørketrommel. Sentrifuger klærne lett, og heng dem på hengere til tørk. Da holder de fasongen. Bruk milde vaskemidler, slik som Milo. Du bør vaske klær med flytende vaskemiddel, da pulver kan sette seg i sømmene dersom dosen er for stor, eller maskinen ikke skyller godt nok. Det skjer også mye lettere dersom man vasker på lave temperaturer. Ärla hos Coop vet jeg er økologiske. Selv bruker jeg kun allergivennlige vaskemidler da de er uten parfyme. Ellers har jeg ikke så mange tips til vaskemidler som er midlere enn Milo (hvis de finnes). Men vaskemidler uten enzymer vasker skånsomt, og er anbefalt for ull og silke
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Hei! Jeg har den siste tiden investert i litt dyrere klær i håp om at de vil holde lenger. Men jeg vil også ta så godt vare på klærne mine som mulig. Har byttet ut vanlig vaskemiddel med Milo, noe jeg synes fungerer godt. Men tenkte jeg skulle høre med dere om noen har tips til andre vaskemiddel (og tøymykner) som er milde, gjerne naturlige/økologiske og som er snille med klærne. Noen som har tips? Kjøp evt vaskemaskin med skånetrommel Anonymous poster hash: 51fd5...a80
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Kjøp evt vaskemaskin med skånetrommel Anonymous poster hash: 51fd5...a80 feks http://www.miele.no/husholdning/vaskemaskiner-1566.htm?mat=07761820&name=W_1714_NDS Anonymous poster hash: 51fd5...a80
Lucky Lips Skrevet 23. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2014 Takk for tips! Mange tips her jeg ikke har tenkt over, slik som at åpen glidelås kan ødelegge andre klær. Tar gjerne i mot enda flere tips om noen har. Jeg ser for eksempel i noen dyrere klesbutikker at de også selger vaskemiddel til klær. Lurer på om disse er bedre enn f eks Milo.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #6 Skrevet 23. august 2014 Takk for tips! Mange tips her jeg ikke har tenkt over, slik som at åpen glidelås kan ødelegge andre klær. Tar gjerne i mot enda flere tips om noen har. Jeg ser for eksempel i noen dyrere klesbutikker at de også selger vaskemiddel til klær. Lurer på om disse er bedre enn f eks Milo. Mange klær holder seg bedre i vask, om man vrenger de før vask. Bruk vaskeposer på sarte klesplagg. Ikke vask tynne, sarte stoffer sammen med tøy med metalldetaljer o.l. som kan skjære i stykker de sarte stoffene. Sorter tøyet nøye før vask (både med tanke på avfarging av mørke farger fra noen plagg til lyse plagg, og med tanke på sarte stoffer og tøy med metalldetaljer som nevnt) Tøm lommer. Anonymous poster hash: 51fd5...a80
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #7 Skrevet 23. august 2014 Takk for tips! Mange tips her jeg ikke har tenkt over, slik som at åpen glidelås kan ødelegge andre klær. Tar gjerne i mot enda flere tips om noen har. Jeg ser for eksempel i noen dyrere klesbutikker at de også selger vaskemiddel til klær. Lurer på om disse er bedre enn f eks Milo. Klær i forskjellige materialer kan nuppe på hverandre. Derfor er det lurt å vaske klær av samme type materiale sammen. Evt bruk vaskeposer for at tøyet ikke skal komme i kontakt med hverandre, om du skal f.eks vaske et fint silkeplagg sammen med ullplagg. Jeg vet ikke noe om de vaskemidlene som du nevner. Anonymous poster hash: 51fd5...a80
Gjest Badabing Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Jeg bruker Ecover Delicate på klær av litt finere materialer. Bruker Milo til ull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå