Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Vi er på boligjakt. Ser at mange av prospektene ikke oppgir takst, kun prisantydning. Trodde det var vanlig å oppgi? Er det lurt å by på en bolig uten takst og tilstandsrapport?
Surriball Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Har ikke sett takst oppgitt noen gang, jeg, bare prisantydning.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Takst har vel stort sett bare stått i det fullstendige prospektet jeg har fått av megler enten på visning eller per e-post. Anonymous poster hash: c2ddd...486 1
Puny Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Tror det bare er vanlig i Oslo og Bergen, ikke resten av landet...
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #5 Skrevet 23. august 2014 Takst har vel stort sett bare stått i det fullstendige prospektet jeg har fått av megler enten på visning eller per e-post.Anonymous poster hash: c2ddd...486 Vi finner det ikke i det fullstendige prospektet overhodet (ser på flere).
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #6 Skrevet 23. august 2014 prisantydning pleier og være nære takst prisen da. Anonymous poster hash: db89b...27f
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #7 Skrevet 23. august 2014 Men er det ikke litt skummelt å by på noe uten takst og uten boligsalgsrapport?
Surriball Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 I Trondheim er det ikke vanlig med takst, men tilstandsrapporten bruker å ligge ved i prospektet. Da er det mindre risky, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 Du får sikkert se taksten om du går til megleren eller spør på visning. Anonymous poster hash: f4682...d20
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #10 Skrevet 23. august 2014 Vi er på boligjakt. Ser at mange av prospektene ikke oppgir takst, kun prisantydning. Trodde det var vanlig å oppgi? Er det lurt å by på en bolig uten takst og tilstandsrapport? Tilstandsrapport har vel omtrent ingen boliger? Vurdering av takstmann er vanlig å ha. På bakgrunn av vurderingene setter takstmannen en pris på boligen. Nyere boliger er det ikke uvanlig å selge uten takstmanns takst, men med en takst fastsatt etter verdivurdering fra megler. Mange stoler for mye på takstmannens verdivurderinger, og noen gjør det samme som det jeg antar TS her gjør, kaller dette "tilstandsrapport". I mange prospekt står det og at kjøper oppfordres til å ta med seg bygningskyndig person på visning. Da bør klokken ringe....Anonymous poster hash: 6bd77...d31
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #11 Skrevet 23. august 2014 Dette får du når du kontakter megler direkte eller er på visning. Mange meglere har dette som tilbud at du kan laste ned fra nett, men de forlanger at du skal registrere deg med navn mm først. Absolutt en uting. Anonymous poster hash: f29dc...677 2
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #12 Skrevet 23. august 2014 Tilstandsrapport har vel omtrent ingen boliger? Vurdering av takstmann er vanlig å ha. På bakgrunn av vurderingene setter takstmannen en pris på boligen. Nyere boliger er det ikke uvanlig å selge uten takstmanns takst, men med en takst fastsatt etter verdivurdering fra megler.Anonymous poster hash: 6bd77...d31 Fra 1. januar 2015 blir det obligatorisk med boligsalgsrapport (som er en slags tilstandsrapport), så veldig rart hvis det er så uvanlig nå, når det snart er obligatorisk? Var på en visning nå nettopp (i dag), den første som hadde en slik boligsalgsrapport, og det ga oss mye mer lyst til å kjøpe boligen, når vi vet hva vi får. Taksten er ikke så viktig sånn sett, men vi vil jo gjerne vite hva vi kjøper. Så da dropper vi nok å by på boligen som verken hadde kjent takst eller boligsalgsrapport. Denne var noe dyrere enn tilsvarende boliger, så det var jo derfor vi var nysgjerrige på taksten, og ikke bare prisantydning og våtromsrapporter...
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #13 Skrevet 23. august 2014 Dette får du når du kontakter megler direkte eller er på visning. Mange meglere har dette som tilbud at du kan laste ned fra nett, men de forlanger at du skal registrere deg med navn mm først. Absolutt en uting. Anonymous poster hash: f29dc...677 Laste ned taksten fra nett? Det har vi ikke vært borti, har bare kunne laste ned prospekt på nett.
listefyll Skrevet 23. august 2014 #14 Skrevet 23. august 2014 I prospektet ligger takstrapporten med takst av det som selges. Denne er utført av en uavhengig tredjepart. I alle finnannonser ligger prospekt/salgsoppgave til høyre under kontaktinfo til megler. Dette er påkrevd fra myndighetene. Megler sender denne kjapt på mail om man ikke kan laste det rett ned, du bare fyller inn kontaktinformasjon. Det er veldig viktig å lese nøye gjennom dette, helst før visning slik at dere vet hva dere bør sjekke nøyere på visningen. 1
Gjest Ciegus Skrevet 23. august 2014 #15 Skrevet 23. august 2014 I prospektet ligger takstrapporten med takst av det som selges. Denne er utført av en uavhengig tredjepart. I alle finnannonser ligger prospekt/salgsoppgave til høyre under kontaktinfo til megler. Dette er påkrevd fra myndighetene. Megler sender denne kjapt på mail om man ikke kan laste det rett ned, du bare fyller inn kontaktinformasjon. Det er veldig viktig å lese nøye gjennom dette, helst før visning slik at dere vet hva dere bør sjekke nøyere på visningen. Men det er jo det jeg sier, at i mange av disse prospektene står det IKKE takst eller takstrapport eller lignende. Våtromsrapport + selgers egenerklæring (eller hva det heter) står i alle, men ellers er det begrenset med info (utenom det samme som står på finn). Så jeg lurer på hvor vanlig det er, å kjøpe hus uten å vite takst eller ha tilgang på annet enn våtromsrapporter... Vi er helt ferske på dette, og er litt overrasket over hvor lite info som finnes om en del av boligene. Kjøper folk flest hus uten å ha tilgang på detaljert info?
listefyll Skrevet 23. august 2014 #16 Skrevet 23. august 2014 Men det er jo det jeg sier, at i mange av disse prospektene står det IKKE takst eller takstrapport eller lignende. Våtromsrapport + selgers egenerklæring (eller hva det heter) står i alle, men ellers er det begrenset med info (utenom det samme som står på finn). Så jeg lurer på hvor vanlig det er, å kjøpe hus uten å vite takst eller ha tilgang på annet enn våtromsrapporter... Vi er helt ferske på dette, og er litt overrasket over hvor lite info som finnes om en del av boligene. Kjøper folk flest hus uten å ha tilgang på detaljert info? Det høres veldig rart ut. Har aldri opplevd at en eiendom ikke har takst. I hvertfall ikke her i Oslo/Akershus. Et par tilfeller hvor taksten ikke har kommet med i prospektet har jeg sett, men da har megler mailer taksten over eller hatt den på eget papir. Mange banker krever dessuten en takstrapport som er mindre enn 6 mnd gammel for å betale ut lånet.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #17 Skrevet 23. august 2014 Men det er jo det jeg sier, at i mange av disse prospektene står det IKKE takst eller takstrapport eller lignende. Våtromsrapport + selgers egenerklæring (eller hva det heter) står i alle, men ellers er det begrenset med info (utenom det samme som står på finn). Så jeg lurer på hvor vanlig det er, å kjøpe hus uten å vite takst eller ha tilgang på annet enn våtromsrapporter... Vi er helt ferske på dette, og er litt overrasket over hvor lite info som finnes om en del av boligene. Kjøper folk flest hus uten å ha tilgang på detaljert info? Kan du være snill å lenke til en eller flere av disse boligene eller andre boliger slik at vi får eksempler på hva vi snakker om? Da unngår vi og å snakke forbi hverandreAnonymous poster hash: 6bd77...d31 1
Gjest Ciegus Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Kan du være snill å lenke til en eller flere av disse boligene eller andre boliger slik at vi får eksempler på hva vi snakker om? Da unngår vi og å snakke forbi hverandreAnonymous poster hash: 6bd77...d31 Nå har jeg ikke så lyst å avsløre hvor jeg bor da, og det virker jo som om det varierer fra by til by hva som er vanlig. Men om jeg finner et eksempel på et prospekt som mangler den infoen i en annen by skal jeg gi en link (har ikke tid til å lete i kveld).
Surriball Skrevet 25. august 2014 #19 Skrevet 25. august 2014 Jeg har ikke settbet eneste prospelt uten tilstandsrapport, altså en gjennomgang del for del av huset med en vurdering av tilstanden. Fra 1-3, hvor bra er det og må det byttes ut snart? Feks, på huset vårt stod det under "vinduer" at de i underetasjen er originale og må antakelig byttes ut ganske snart. De i overetasjen er skiftet ut det og det året. Tilstandsgrad 2. Synes det er rart om det ikke skulle logge ved noe sånt.
Gjest Ciegus Skrevet 25. august 2014 #20 Skrevet 25. august 2014 Jeg har ikke settbet eneste prospelt uten tilstandsrapport, altså en gjennomgang del for del av huset med en vurdering av tilstanden. Fra 1-3, hvor bra er det og må det byttes ut snart? Feks, på huset vårt stod det under "vinduer" at de i underetasjen er originale og må antakelig byttes ut ganske snart. De i overetasjen er skiftet ut det og det året. Tilstandsgrad 2. Synes det er rart om det ikke skulle logge ved noe sånt. Vel, det ene huset vi vurderer å by på mangler altså dette, unntatt for våtrom. Skal man tørre å by/kjøpe, da? Er ikke ofte akkurat den type bolig dukker opp der vi ønsker å bo... Er skikkelig rådvill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå