Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må du skatte av avkastningen om du bytter fond? Foreks i dnb. Fra dnb global indeks til dnb miljøinvest?

Anonymous poster hash: 34e01...295
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, evnetuelt realisere tapet.

Når det er sagt er det ikke særlig smart å bytte fra et globalt indeksfond med svært lave kostnader til DNB Miljøinvest.

Anonymous poster hash: c9e37...ef9
  • Liker 1
Skrevet

Helt enig med forrige bruker at det er dumt å bytte til et dårligere og mye dyrere fond.

Anonymous poster hash: 29e39...2b6
Skrevet

Hmm. Oki.. hvor mye sparer dere i fond hver mnd?

Skrevet (endret)

4 tusen. Fordelt på tre fond: Skagen global A, Swebank Robur Småbolag Norden og Delphi Norge. Tidsperspektivet er fram til pensjon om ca. 20 år....

Endret av Nåla-i-veggen
  • Liker 1
Skrevet

4.000kr blir endel om 20år det. Er vel bedre og ha dem i fond enn i banken selv om det ikke går så bra.

Skrevet

Fond kan svinge ganske mye fra tid til annen, men over tid gir det gjerne bedre avkastning enn bank likevel. Jeg sparer for tiden ca. 3000 i mnd. i fond. Det beløpet skal økes kraftig fra 2016 :)

• Liker 1
Skrevet

Hva betyr kraftig? :) Virker som folk sparer ekstremt mye i fond omdagen, eller er det kun jeg som har lest litt for mye om fond fortiden. :laugh:

Skrevet

Hva betyr kraftig? :) Virker som folk sparer ekstremt mye i fond omdagen, eller er det kun jeg som har lest litt for mye om fond fortiden. :laugh:

Kraftig for meg er å tredoble ca. + litt til. Jeg vil spare mye for kanskje å kunne slutte i jobb litt tidligere :)

Skrevet

Kraftig for meg er å tredoble ca. + litt til. Jeg vil spare mye for kanskje å kunne slutte i jobb litt tidligere :)

Hva skjer i 2016 som gjør det mulig å tredoble?

Skrevet

Hva skjer i 2016 som gjør det mulig å tredoble?

Da er vi ferdig med sparing til konfirmasjoner og reguleringstannlege utgifter, samt at bufferen er i boks :) Kan hende jeg kan øke fondsparingen litt før, da :)

Skrevet

Høres bra ut. Er det noe dere skal bruke pengene på, eller bare leve av dem? :)

Skrevet

Høres bra ut. Er det noe dere skal bruke pengene på, eller bare leve av dem? :)

Det jeg håper på er at mannen min og jeg kan gå av ca. samtidig med pensjon...han er 7 år eldre enn meg. Men man vet jo aldri hva som skjer før den tid :) Uansett er det aldri feil å ha oppsparte midler.

Skrevet

Jeg sparer 12000kr/mnd i fond.

Anonymous poster hash: c9e37...ef9
Skrevet

Da snakker vi en bra sum. Hva er summen du har der nå? om jeg tør og spørre.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Når man bytter fond, men velger å bytte kun en liten del av fondsbeholdningen i det fondet som man bytter fra, er det da de første kjøpene (dvs de eldste fra 2017)  av fondsandeler som blir byttet?

Anonymkode: bfa89...09a

Skrevet

Man bruker FIFO-prinsippet (first in, first out). Så ja, når du selger andeler så er de første du kjøpte som blir solgt. I hvert fall i sammenheng med beregning av skatt på avkastning. Men hvis byttet skjer innenfor ASK så beregnes ingen skatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nåla-i-veggen skrev:

Man bruker FIFO-prinsippet (first in, first out). Så ja, når du selger andeler så er de første du kjøpte som blir solgt. I hvert fall i sammenheng med beregning av skatt på avkastning. Men hvis byttet skjer innenfor ASK så beregnes ingen skatt. 

Tusen takk for hjelpen :)  Det er innenfor IPS.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelpen :)  Det er innenfor IPS.

Da bytter du fond skattefritt, mener jeg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nåla-i-veggen skrev:

Da bytter du fond skattefritt, mener jeg?

Ja, det tror jeg at du har rett i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...