AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #1 Skrevet 23. august 2014 Typen kjøpte leiligheten sin for 2,1 millioner for 6 år siden. Nå ser vi at naboen hans nettopp solgte for 3,4. Hvis jeg skal kjøpe meg inn, hvilken pris er det da som gjelder? Skal jeg betale 1,05 millioner eller 1,7 millioner? Anonymous poster hash: e7d2c...9e8
MissAlba Skrevet 23. august 2014 #2 Skrevet 23. august 2014 Dere får ny takst på hans leilighet og du betaler halvparten av taksten. 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #3 Skrevet 23. august 2014 Er det det som er vanlig? Anonymous poster hash: e7d2c...9e8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #4 Skrevet 23. august 2014 Du skal jo selvfølgelig betale halvparten av dagens markedsverdi. Jeg kjøpte selv for 700 000 og kan i dag selge for 1,8 mill. Jeg gir jo ikke bort leiligheten ved at samboer kan kjøpe seg inn for 350 000 tusen. Selger vi i morgen så vil jo samboer ha tjent 550 000Anonymous poster hash: 787df...2fc 4
OppNedPåAlt Skrevet 23. august 2014 #5 Skrevet 23. august 2014 Få en ny takst på leiligheten og betal halvparten av den
LexSuperior Skrevet 23. august 2014 #6 Skrevet 23. august 2014 Min samboer skal kjøpe seg inn i min leilighet nå. Vi får selvsagt ny takst og så får han kjøpe seg inn deretter. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #7 Skrevet 23. august 2014 Stoler man på at megleren setter riktig takst da? Og er det vanlig at boliger går for takstpris nå? Eller er det mer vanlig at de går under takst? Hvis det er vanlig at de går under takst så synes jeg det er feil at jeg skal betale takstpris. Anonymous poster hash: e7d2c...9e8
Bbc_tromvik Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Stoler man på at megleren setter riktig takst da? Og er det vanlig at boliger går for takstpris nå? Eller er det mer vanlig at de går under takst? Hvis det er vanlig at de går under takst så synes jeg det er feil at jeg skal betale takstpris. Anonymous poster hash: e7d2c...9e8 Ding ding! Here we go
Bbc_tromvik Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 (endret) Ding ding! Here we go Endret 23. august 2014 av Bbc_tromvik
Hulderen Skrevet 23. august 2014 #10 Skrevet 23. august 2014 Stoler man på at megleren setter riktig takst da? Og er det vanlig at boliger går for takstpris nå? Eller er det mer vanlig at de går under takst? Hvis det er vanlig at de går under takst så synes jeg det er feil at jeg skal betale takstpris. Anonymous poster hash: e7d2c...9e8 Dere går ikke til en megler, men til en takstmann. Og forteller hva taksten skal brukes til. At det er markedspris dere er ute etter. Mange tar i slike tilfeller to uavhengige takster, og bruker gjenomsnittet. 1
OppNedPåAlt Skrevet 23. august 2014 #11 Skrevet 23. august 2014 Stoler man på at megleren setter riktig takst da? Og er det vanlig at boliger går for takstpris nå? Eller er det mer vanlig at de går under takst? Hvis det er vanlig at de går under takst så synes jeg det er feil at jeg skal betale takstpris. Anonymous poster hash: e7d2c...9e8 Er du kjip eller? Klart det er et stort skritt å kjøpe seg inn i en leilighet, men det er risken man tar.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #12 Skrevet 23. august 2014 Dere går ikke til en megler, men til en takstmann. Og forteller hva taksten skal brukes til. At det er markedspris dere er ute etter. Mange tar i slike tilfeller to uavhengige takster, og bruker gjenomsnittet. En takstmannen kan bare fortelle deg standen på leiligheten ( hva som er galt etc...) han har ikke priling på markedet, det er det meglern som har. En takstmann aner ikke hva markedet er villig til å gi for en leilighet ( i den standen den er i) det er megleren som kan markedet.Anonymous poster hash: 020e1...ae1
Hulderen Skrevet 23. august 2014 #13 Skrevet 23. august 2014 En takstmannen kan bare fortelle deg standen på leiligheten ( hva som er galt etc...) han har ikke priling på markedet, det er det meglern som har. En takstmann aner ikke hva markedet er villig til å gi for en leilighet ( i den standen den er i) det er megleren som kan markedet.Anonymous poster hash: 020e1...ae1 Feil, det er takstmannen som setter taksten, altså prisen. Hvis ikke takstmannen kjenner markedet, har han ikke gjort jobben sin. 4
Bbc_tromvik Skrevet 23. august 2014 #14 Skrevet 23. august 2014 Feil, det er takstmannen som setter taksten, altså prisen. Hvis ikke takstmannen kjenner markedet, har han ikke gjort jobben sin.. Stemmer det! 1
LexSuperior Skrevet 23. august 2014 #15 Skrevet 23. august 2014 Stoler man på at megleren setter riktig takst da? Og er det vanlig at boliger går for takstpris nå? Eller er det mer vanlig at de går under takst? Hvis det er vanlig at de går under takst så synes jeg det er feil at jeg skal betale takstpris. Anonymous poster hash: e7d2c...9e8 Hvor kjip er du? Det skal jo ikke være noen budrunde heller da! Hva om det er vanlig at de går over takst da? Skulle jeg ha sagt til min samboer at siden det er vanlig at dagens leiligheter går 10% over takst så forventer jeg at han betaler 10% mer?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Du skal jo selvfølgelig betale halvparten av dagens markedsverdi. Jeg kjøpte selv for 700 000 og kan i dag selge for 1,8 mill. Jeg gir jo ikke bort leiligheten ved at samboer kan kjøpe seg inn for 350 000 tusen. Selger vi i morgen så vil jo samboer ha tjent 550 000Anonymous poster hash: 787df...2fc Noen ganger lurer jeg på hvordan slike ting ender opp i praksis. Dette blir bare et eksempel men alikevel..... Hvis TS og hennes kjæreste tjener omtrent det sammen ca. 500.000 kr pr.år. Hun kjøper seg inn til 1.7 mill og betaler dette til kjæresten. Han blir i praksis gjeldsfri men TS har nå 1.7 i gjeld og må betale ca.9500.- pr. mnd. de neste 25 år. (sånn ca.). Hvis de så gifter seg, får 2-3 barn iløpet av en 10 års periode. Og Ts vil ha hatt kronisk dårligere råd en mannen sin nærmest i til evig tid. Mannen derimot kan leve herrens glade dager med kostbare hobbyer, gutteturer og spare til egen pensjon i dyre dommer. Når blir økonomien felles egentlig?? Eller blir det slik at mannen tar en større del av strøm, bensin, bil, forsikring, barnehage slik at hennes gjeld i praksis blir begges. Men hun som trekker det fra sin konto. Eller må de ha delt økonomi resten av livet....???? Kjøpte hus sammen med kjæresten når vi begge var relativ unge og blakke så vi er 50% hver. Anonymous poster hash: 67d58...735
nojac Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Hvis naboen nettopp solgte en tilsvarende leilighet for 3,4 mill har dere det dere trenger og trenger ingen takst. Du skal betale 1,7 mill (hvis du vil eie 50 %). Juster prisen litt hvis de to leilighetene har ulik standard. En takstmann eller eiendomsmegler vil ikke kunne bidra nevneverdig. Det er dere to som skal bli enige om hva som er riktig pris. Klarer dere ikke det bør dere ikke eie noe sammen. 1
Gjest Wei Wei Skrevet 24. august 2014 #18 Skrevet 24. august 2014 Er det det som er vanlig? Anonymous poster hash: e7d2c...9e8 Ja, det er vanlig å forholde seg til markedsprisen den dagen man kjøper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå