Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dette skillet i ved kassen til en butikk jeg var innom 'vennligst ikke snakk i mobiltelefonen ved kassen, av respekt for oss som jobber her'. Ble litt overrasket jeg. Skjønner at det kan være irriterende, men burde de ikke være glade for enhver betalende kunde?

• Liker 4
Skrevet

Så dette skillet i ved kassen til en butikk jeg var innom 'vennligst ikke snakk i mobiltelefonen ved kassen, av respekt for oss som jobber her'. Ble litt overrasket jeg. Skjønner at det kan være irriterende, men burde de ikke være glade for enhver betalende kunde?

Det burde ikke være nødvendig å ha et slikt skilt. Kunder som prater i tlf imens de skal betale ER irriterende. Du prøver å spørre om de skal ha pose og kvitering og alt det der og de bare vifter med hendene og hører ikke etter, mange snur seg også helt bort. Er selvfølgelig få som gjør dette da de har folkeskikk, haha. Meeeeeen skal si jeg ikke bryr meg så veldig, så framt det ikke er kø, da blir jeg litt stressa.

• Liker 26
Skrevet

Jeg er kunde og liker ikke folk som snakker i mobil i køen jeg heller. Å stå tett oppi noen som snakker i mobil og ikke kunne gå vekk uten å forlate køen er kjipt.

Og du hadde vel reagert om kassadama snakka i telefonen mens hun slo inn varene og ikke bare tenkt "jeg bør bare være glad fordi jeg kan handle her".

Anonymous poster hash: 211f2...e20
  • Liker 26
Skrevet

Hvis jeg står i kassen og får en viktig telefon,så tar jeg den uansett om jeg skal betale for varer.

• Liker 11
Skrevet

I en av de store matbutikkene jeg er kunde, står det og skilt.

Jeg ble tilsnakka av hun ikassa en gang, fordi mobilen forstyrrer dataanlegget slik at de ikke får slått inn varene, når kunden står foran kassa med mobilen.

"Alt på skjermen min hopper og danser" når mobilen kommer for nære, var svaret jeg fikk da jeg spurte hvorfor hun bad meg avslutte samtalen. Har jo hørt både før og etter at kunder har blitt bedt om å avslutte samtaler.

Anonymous poster hash: 94d44...064

• Liker 3
Skrevet

Husker en som sto bak kassen på apoteket nektet å ekspedere meg fordi jeg snakket i telefonen. Jeg kjøpte noe reseptfritt, hadde øyekontakt og smilte da det ble min tur, men jeg la ikke på. Først ble han bare stående å se på meg og jeg trakk på skuldrene, da signaliserte han at han ønsket at jeg skulle legge på. Resultatet av det var ikke at jeg la på, men at jeg ga han et oppgitt smil og gikk til et annet apotek.

Jeg kan forstå at det kan være irriterende for de bak kassen at kunder snakker i mobilen, selv om jeg ikke opplevde det sånn den gangen jeg jobbet i butikk, men jeg synes ikke noe om oppføreselen til han jeg ble utsatt for. Har aldri handlet i det apoteket siden.

Skrevet

Altså, når folk er imbesile, så trenger man skilt.

• Liker 35
Skrevet

Jeg snakker ikke i tlf når jeg skal betale på butikken. Er jeg allerede i en samtale og skal bare ha én ting, så legger jeg tlf ned ved enden av båndet mens jeg betaler, ellers legger jeg på.

Synes det var irriterende med telefonsnakkende kunder da jeg jobbet i dagligvaren. De fleste kundene virka jo helt fjerne med engang de snakka i tlf (og var helt normale ellers), og man føler seg litt "masete" når man bryter inn for å spørre om pose, si beløpet osv. Er jo frekt å bare buse inn når de snakker i tlf, men er frekt å snakke i tlf når man handler også, synes jeg. Jeg pleide å bruke tegn/kroppsspråk ev. hviske til kundene når de var i tlf. :hoho:

Til mitt forsvar jobbet jeg på en veldig lokal butikk i ei lita bygd, så kjente de fleste kundene.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er kunde og liker ikke folk som snakker i mobil i køen jeg heller. Å stå tett oppi noen som snakker i mobil og ikke kunne gå vekk uten å forlate køen er kjipt.

Og du hadde vel reagert om kassadama snakka i telefonen mens hun slo inn varene og ikke bare tenkt "jeg bør bare være glad fordi jeg kan handle her".

Med tanke på hvor mange som gjør det, får de starte med seg selv først. Treffer stadig på folk som snakker i tlf bak kassa også. Aldri brydd meg så lenge de klarer å gjøre jobben sin.

Anonymous poster hash: 37b0f...b9c

Skrevet

Nei. Vi har ikke bruk for kunder som er umulige å snakke med og som forsinker kundene bak i køa, fordi de absolutt skal prate i telefonen og ikke evner å svare på spørsmål som pose/innpakking/kvittering/etc. Det er ikke så jævla vanskelig å si til den du snakker med "Jeg skal bare betale i kassen, vent littegrann" - for å så å konsentrere deg fullt om betalingen i et halvt minutt, og deretter fortsette samtalen så snart du har fått varene dine og sagt hadet.

Du må gjerne prate i telefonen i butikken, men ikke kast bort tiden til ekspeditøren og de andre kundene ved å absolutt måtte prate i kassa.

Anonymous poster hash: 60083...bf4
  • Liker 13
Skrevet

Med tanke på hvor mange som gjør det, får de starte med seg selv først. Treffer stadig på folk som snakker i tlf bak kassa også. Aldri brydd meg så lenge de klarer å gjøre jobben sin.

Men da prater de vel jobbrelatert for å spare tiden til kunden, f.eks ved å få en av de andre i butikken til å sjekke prisen i stedet for å gå fra kassa selv. Regner med at kassadama ikke har lov til å ta privatsamtaler i kassa.

• Liker 3
Skrevet

Det handler om normal folkeskikk. Synes egentlig at det er litt overdrevet av butikker å ta på seg oppgaven å oppdra folk, men har ikke noe voldsomt stort problem med det. Mange folk er tydeligvis for dumme til å fatte hvor irriterende de selv er.

Anonymous poster hash: 77da2...236
  • Liker 3
Skrevet

Men da prater de vel jobbrelatert for å spare tiden til kunden, f.eks ved å få en av de andre i butikken til å sjekke prisen i stedet for å gå fra kassa selv. Regner med at kassadama ikke har lov til å ta privatsamtaler i kassa.

Ikke alltid. Hva som er lov og ikke lov, og hva folk gjør og ikke gjør er to forskjellige ting. Tviler på hva typen gjorde i går er veldig jobbrelatert, eller årets ferie. Selv om man snakker med en kollega (hvem som er i andre enden aner jeg jo tross alt ikke).

Skrevet

Kunde i mobilen: "Også, bla bla bla.."

Ansatt: "Hei"

Kunde: "Bla bla bla, også sa hun.."

Ansatt: "Det blir X kroner. Vil du ha pose?"

Kunde: "Bla bla bla, haha, blabla"

Ansatt: "Unnskyld, vil du ha pose?"

Kunde: "Bla bla bla"

Ansatt: "Pose?"

Kunde betaler, avslutter samtalen og skal begynne og pakke varene. Og blir sur, fordi kassadamen bør da være såpass til tankeleser at hun skjønner at man vil ha pose selv om man ikke sier det.

Anonymous poster hash: a088d...f31

• Liker 23
Skrevet

Hva med kunder som snakker med hverandre, er det lov? ;)

Jeg prater sjelden i telefon, og har aldri gjort det ved kassen. Men det hender jeg hører på musikk, da jeg egentlig synes hele "samtalen" med kassadamen/mannen er unødvendig.

- Det blir 22,90 (ja, det ser jeg i displayet)

-Vil du ha pose (nei, det er derfor jeg står med handlenett i hånden)

-Vil du ha kvittering (nei, da sier jeg fra)

Selv med musikk på øret ser jeg at personen snakker til meg, og jeg vet hva h*n sier, så jeg bare stikker inn kortet når beløpet kommer, og rister på hodet til spørsmålene om pose og kvittering. Det bør holde. At enkelte er i en annen verden og ikke følger med når de snakker i telefonen tviler jeg dog ikke på.

Anonymous poster hash: 0122d...b27
  • Liker 3
Annonse
Skrevet

Selv med musikk på øret ser jeg at personen snakker til meg, og jeg vet hva h*n sier, så jeg bare stikker inn kortet når beløpet kommer, og rister på hodet til spørsmålene om pose og kvittering. Det bør holde. At enkelte er i en annen verden og ikke følger med når de snakker i telefonen tviler jeg dog ikke på.

Da følger du iallefall litt med, men du kan jo nedverdige deg til å si "Nei takk" og "Ha det bra"... I stedet for å bare riste på hodet.

Jeg går også gjerne med hodetelefoner på, og tar dem ikke av i kassen når jeg skal betale. Har da enten ingen lyd, eller lydbok, eller lav musikk, men det merker ikke den ansatte noe til, da jeg smiler, sier hei, jatakk/neitakk, og ha det bra, uansett.

• Liker 15
Skrevet

Da følger du iallefall litt med, men du kan jo nedverdige deg til å si "Nei takk" og "Ha det bra"... I stedet for å bare riste på hodet.

Hva mener du med nedverdige? Hvis de mot formodning ikke skjønner hva jeg mener så sier jeg det, men kassefolk er som regel oppegående.

• Liker 2
Skrevet

Hva med kunder som snakker med hverandre, er det lov? ;)

Jeg prater sjelden i telefon, og har aldri gjort det ved kassen. Men det hender jeg hører på musikk, da jeg egentlig synes hele "samtalen" med kassadamen/mannen er unødvendig.

- Det blir 22,90 (ja, det ser jeg i displayet)

-Vil du ha pose (nei, det er derfor jeg står med handlenett i hånden)

-Vil du ha kvittering (nei, da sier jeg fra)

Hahaha, du bare står der å rister på hodet til spørsmålene mens du hører på musikk? Hadde syntes det var litt vittig dersom du var min kunde :laugh:

Anonymous poster hash: 4731b...36f

• Liker 6
Skrevet

Hos oss har vi snakket om at vi burde sette opp et sånt skilt, men vi ville aldri faktisk gjort det.

Det handler mest om at det skaper kø, det blir litt kø for hver gang jeg må gjenta meg selv med spørsmål om pose og når kunden er mer opptatt av å prate i telefonen enn å betale.

Og ja, vi må spørre om pose selv om du handler en hel haug med varer, veldig mange har faktisk med seg poser selv, pakker i sekker osv.

Ja, det kan være irriterende når kunden er for opptatt i telefonen til å ense at det faktisk sitter et menneske bak kassen å slår inn varene, men det som gjør det til et problem er at det ofte blir kø ut av det.

Det blir akkurat det samme når kundene treffer kjentfolk i kasseområdet som de begynner å prate med, virker som om de glemmer at de faktisk står å skal betale og at det er andre i kø bak dem.

Fordelen er ihvertfall at man da kan si noe sånn at de kommer å betaler, f.eks si litt ekstra høyt summen, spørre om de skal betale med kort eller kontant osv. Det er verre med de si som stopper opp når de skal pakke varene, da er kunden ferdig med handelen og å be noen pakke varene sine å gå blir feil for meg ihvertfall

Anonymous poster hash: 1355a...f1b
  • Liker 3
Skrevet

Siden det er kassefolk i tråden vil jeg benytte sjansen til en ørliten avsporing. Apropos det å pakke varer, hvorfor opplever jeg hele tiden at varene kjøres ned på samme side som foregående kundes, og så blir vi stående febrilsk å prøve å holde varene våre fra hverandre og finne ut hva som er vårt? Mens på andre siden er det tomt? Kan forstå det hvis jeg har kjøpt én appelsin og nestemann har mye, men dette skjer når jeg har mange varer også. Virker som det kjøres to ganger til hver side, uten at jeg ser noen logisk grunn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...