Gå til innhold

Gir lavkarbo høyt kolestrol? Eller er det usunt på andre måter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med rådene om skummetmelk, poteter og lite fett som veien til sunn kropp, så lavkarbo er skummelt.

Men jeg vurderer dette kostholdet.

Jeg skal ned i vekt, men å være sunn er viktigere enn å være slank for meg.

.

Jeg har fått en blogganbefaling av Runforit (Ingridsblogg.no), og lærer litt der.

Tanken på å bli slapp, kvalm, ha dårlig mage og ha hodepine i flere uker frister ikke. Heller ikke tanken på å ikke kunne trene noe særlig i disse ukene.

For meg virker det som en ny slankekur med strenge regler. Jeg liker ikke tanken på at rosiner, brødskiver og poteter skal være neimat.

Jeg vil ha en kostomlegging som varer livet ut. Ikke en slankekur.

Ja takk til alt, men noe med måte er en god filosofi synes jeg. Passer jeg ikke til lavkarbo da?

Jeg er ikke særlig sukkersugen, men koser meg en gang i uken med hva jeg vil.

Er det noen som vil lære meg litt mer om dette, eller gi meg en link til hvor jeg kan lese selv.

Googler jeg får jeg tusenvis av svar, og jeg aner jo ikke hvem av dem som faktisk kan kosthold. Det blir for overveldende synes jeg.

Endret av Livet er godt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavkarbo gir ikke høyt kolesterol og er sunt så lenge du spiser ekte mat og ikke går i fella med erstatningsprodukter.

Denne LCHF-guiden forklarer deg kjapt hva du kan spise og hva du ikke kan spise på LCHF. Regner med det er ca der du skal ligge på karbohydratinntaket siden du snakker om hodepine (altså ketose).

Man blir ikke slapp, kvalm med dårlig mage og hodepine i flere uker altså... Kvalmhet og dårlig mage fikk jeg ikke ett sekund i overgangen og det er heller ikke vanlige bivirkninger. Faktisk fikk jeg mye bedre mage. Jeg var vant med å ha løs mage halvparten av tiden. Plutselig på lavkarbo var jeg jo fin i magen. Før lavkarbo trodde jeg det var normalt å ha løs mage halvparten av tiden. Hadde jo hatt det så lenge jeg kunne huske...

Det er snakk om en dag eller to med hodepine og slapphet altså. Hodepinen var heller ikke så ille. Jeg vil si mild hodepine.

Men man bør være forsiktig med trening den første måneden siden kroppen først blir en like flink fettforbrenner som den var sukkerforbrenner etter en måned. Du kan fortsatt trene og du må bare presse deg så mye du føler du klarer, men du vil nok ha problemer med å kjøre hardt. Kroppen vil sannsynligvis ikke klare å levere nok energi til deg til hardkjøring før etter noen uker. Tenk på det som en fabrikk som har ligget nesten brakk i 30 år (vet ikke hvor gammel du er, men gjetter). Plutselig strømmer det inn med bestillinger. Det tar litt tid før produksjonen er like effektiv som den bør være. Fabrikken er altså fettforbrenning. Det er ikke de samme prosessene i kroppen som bryter ned fett som bryter ned sukker. To forskjellige "fabrikker".

Jeg synes ikke det er strenge regler, men jeg var veldig bekymret for at jeg ikke kunne spise søte frukter da jeg begynte. Men det gikk helt fint. Nå savner jeg ingenting.

Jeg synes det er rart med folk som spør om jeg ikke savner ditt og datt. Men når de spiser maten jeg lager, så skryter de den opp i skyene og sier det er noe av det beste de har smakt. Han ene gikk så langt som å si at han ville bestille måltidet (som var asiatisk-inspirert) til julemiddag, og han elsker julemiddag. Så når man kan spise så god mat som også er sunn, hva skal man liksom savne? Fett bærer smak. Det er lett å lage mat som smaker godt når man kan slenge i en god dæsj med kremfløte eller seterrømme. Jeg har visst til og med klart å få en som ikke likte brokkoli til å like brokkoli. Han lurte på hva søren jeg hadde gjort med brokkolien for den smakte jo faktisk godt. Jeg hadde bare stekt den i smør, jeg... ?

Damene på jobb er blåst når det gjelder ernæring. Jeg har opplevd å ha med en kyllingfilét, en hel brokkoli (ja, en HEL brokkoli til lunsj) og en god, fet saus til lunsj på jobb. De lurte på om jeg ikke var bekymret for vitaminmangel. Jeg ble litt paff. Det var selvfølgelig andre bedre ting jeg kunne ha sagt, men det jeg klarte å si var:

"Eeeh, jeg får jo i meg mer vitaminer med min lunsj enn du gjør med din lunsj."

Hvorpå hun svarte: "Nei, tror du det? Jeg har jo en tomatskive på den ene skiva."

Hva skal man svare til folk som kan så lite om ernæring...? Jeg hadde forstått det hvis hun hadde kommentert dette en dag jeg hadde egg og bacon med meg, men jeg hadde fortsatt fått i meg mer vitaminer enn henne, hvis hun hadde hatt samme lunsjen som hun hadde den dagen. Og jeg min lunsj smaker bedre enn hennes. ;)

Skal du starte ett sted å lese, start med Kostdoktorn. Ellers er det også mange kunnskapsrike folk på lavkarbo.no.

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke for å pisse på paraden her, men jeg kjenner flere som har gått ned masse med LFHC.

Så klarer de ikke å opprettholde dette kostholdet, enten fordi de deler hus med andre, eller av ymse ulike grunner. Så driver de med en form for hybridkosthold, med masse fett og masse karbs, og flere av dem er jo tyngre nå enn de noensinne har vært.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at det bare er benefits, når jeg ser slike eksempler. Noen tanker rundt dette?

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke for å pisse på paraden her, men jeg kjenner flere som har gått ned masse med LFHC.

Så klarer de ikke å opprettholde dette kostholdet, enten fordi de deler hus med andre, eller av ymse ulike grunner. Så driver de med en form for hybridkosthold, med masse fett og masse karbs, og flere av dem er jo tyngre nå enn de noensinne har vært.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at det bare er benefits, når jeg ser slike eksempler. Noen tanker rundt dette?

Jeg har samme erfaring med LFHC som du har. Man har klart å streve seg gjennom kuren, men etter endt kur går man opp i vekt igjen, og ofte mer enn før. Grete Roede lever jo på gjengangerne. Har ikke hørt om mange som har klart seg med bare ett Grete Roede-kurs. Ikke synes jeg LFHC-mat smaker så godt heller, med mindre det er søtt. Og da er det jo veldig usunt...

Det beviser ingenting, men det er jo betenkelig at overvekten i Sverige skjøt i været litt etter at de innførte nøkkelhullsmerking på mat. Og at overvekten stagnerte litt etter GI-metoden tok av (noe lignende Fedon) og etter at LCHF tok av har overvekten gått ned.

Så ut med LFHC og inn med LCHF. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg pisser på nøkkelhullet! :bond:

Ikke til hjelp for forbrukeren i det hele tatt, virker bare fordummende!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...