Gå til innhold

Biff i stekovn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal lage biff i stekovnen. Hvor lenge og hvor mange grader ca ?

Da tenker jeg enkle biff stykker på rundt 200 g, 2 stk. Helst ikke langtidssteking. Ønsker medium biff. Noen tips ?

Anonymous poster hash: 2cece...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i stekeovn når det bare er to stk? Da er det jo enklere med en panne evt grillpanne.

Anonymous poster hash: 41137...1e3

Skrevet

For jeg har blitt anbefalt at det smaker mye bedre så tenkte jeg skulle prøve. Fikk det servert av kokk på date en gang, og han hadde det i stekovnen til oss. Var veldig godt, men husker ikke hvor lenge

Skrevet

Det kommer ann på tykkelse osv. Steketermometer er eneste sikre måten om du vil ha samme resultat hver gang i stekeovn og generelt egentlig.

en en tynn biff på 500g kan stekes på kortere tid enn en tykk 200g biff osv.

Skrevet

Det kommer ann på tykkelse osv. Steketermometer er eneste sikre måten om du vil ha samme resultat hver gang i stekeovn og generelt egentlig.

en en tynn biff på 500g kan stekes på kortere tid enn en tykk 200g biff osv.

Har dessverre ikke det tilgjengelig så tenker ca tid så kan jeg følge med å sjekke den. Mn får gå til innkjøp av steketermometer :)

Skrevet

Hvorfor ikke langtidssteking? Da får du etter min erfaring best resultat og det er større sjanse for å lykkes. Da kan den ligge i ovnen og kose seg leeenge. Det lureste er nok å ha termometer slik at du er sikker på å få den som du vil.

Svi de av på pannen først for å lage en skorpe som holder inne safter som gjør kjøttet saftig og godt. Ha ovnen på ca 120 grader, og kast de inn i en halv time til 45 minutter kanskje? Så kan du sjekke de ved å teste med termometer, eller stikke en kniv i dem.

La de hvile på benken i ca ti minutter etter. :)

Skrevet

Hvorfor ikke langtidssteking? Da får du etter min erfaring best resultat og det er større sjanse for å lykkes. Da kan den ligge i ovnen og kose seg leeenge. Det lureste er nok å ha termometer slik at du er sikker på å få den som du vil.

Svi de av på pannen først for å lage en skorpe som holder inne safter som gjør kjøttet saftig og godt. Ha ovnen på ca 120 grader, og kast de inn i en halv time til 45 minutter kanskje? Så kan du sjekke de ved å teste med termometer, eller stikke en kniv i dem.

La de hvile på benken i ca ti minutter etter. :)

Å stikke noe i biffene for å sjekke om de er ferdig stekt er ikke så lurt. Da renner kjøttsaften ut og du risikerer at de blir tørre.

Anonymous poster hash: 41137...1e3

Skrevet

Stek den panna først ja, sånn at den får en god skorpe. Det at den holder bedre på saftene da er bare en myte så det vil ikke gi deg saftigere biff, men det er viktig for god smak!

Anonymous poster hash: dee18...a97
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke forskjell i smaken på ovnsstekt og stekt i panna.

Anonymous poster hash: d5985...101
Skrevet

Stek biffene i cirka to min. på begge sider på full varme i smør. Ta av og ha på lokk og dra jernpanna av plata. Etter 20 min under lokk er biffene perfekte. Jeg tror det må være jernpanne, siden den holder varmen lenge.

• Liker 1
Skrevet

Stek biffene i cirka to min. på begge sider på full varme i smør.

Hvordan klarer du det?

Jeg trenger ikke engang å ha full varme på platen, smøret bare svir seg og gir usmak. Brent smør er ikke noe særlig.

Steker biffene i olje jeg, da kan man bruke høyere temperatur :)

Smør tilsettes evt må slutten når jeg skrur ned varmen slik at jeg kan øse smør, hvitløk og evt urter over biffen.

Skrevet

Hvordan klarer du det?

Jeg trenger ikke engang å ha full varme på platen, smøret bare svir seg og gir usmak. Brent smør er ikke noe særlig.

Steker biffene i olje jeg, da kan man bruke høyere temperatur :)

Smør tilsettes evt må slutten når jeg skrur ned varmen slik at jeg kan øse smør, hvitløk og evt urter over biffen.

Mente selvfølgelig høy varme og ikke full.

Vet ikke hvorfor, men av gammel vane bruker jeg smør. Og om biffene blir perfekte er litt opp til om man liker medium og hvor lang tid man lar de ligge under lokk i jerngryta pluss tykkelse på biffen. 20 minutter til biff som er ca. 2-2,5 cm tykk og 200-250 gram bruker å bli gjennomstekt og ikke medium. Hvis jeg skulle brukt stekovnen ville jeg først brunet biffene raskt og så satt de i ovnen på cirka 65 grader i kald ovn. Når ovnen ble varm ville jeg regnet med at de var medium stekte. Men jeg er ingen ekspert på dette. Har bare aldri brukt steketermometer på vanlig biff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...