Gå til innhold

Barn og slitne foreldre


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Men her, uten at jeg vet så mye, så var det snakk om en far som har vært/er suicidal. Og da synes jeg det kan høres fornuftig ut å ikke ha så mye omgang, når dette faktisk la seg gjøre.

Hadde jeg + samboeren min vært så langt nede som det høres ut i det jeg har lest Optimist har skrevet, så hadde ikke jeg ønsket at min datter skulle "få et annet tilbud" en periode. Tror ikke det ville ha gjort meg, eller henne særlig godt.

det er nå min mening i alle fall.

Men nå bor jo ikke barna hos faren, så jeg tenker liksom at de ikke har så mye omgang som om de hadde bodd sammen.

Dessuten er det jo ikke alltid så lett å gjøre om på ferieplaner når man er skilte foreldre, den andre har jo ofte lagt planer alt (vet jo ikke om det gjelder her, da).

Også skjønner jeg ikke helt hva du mener med det siste. Først sier du at barna kanskej ikke burde se dem så mye, og så sier du at du ikke ville gjort det slik? Forstår ejg deg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fighter
Hadde jeg + samboeren min vært så langt nede som det høres ut i det jeg har lest Optimist har skrevet, så hadde ikke jeg ønsket at min datter skulle "få et annet tilbud" en periode. Tror ikke det ville ha gjort meg, eller henne særlig godt.

Men mannen min hadde det relativt bra før barna kom. Hasn hadde kommet seg veldig etter å ha vøært langt nede. Men selvfølgelig får ha det verre når en av hans beste venner begår selvmord. Hvem ville ikke blitt nedfor av det? Og hvem ville ikke blitt sliten av å kjøre i to dager for å dra i begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Banra spør om å få ha overnattingsgjest' date=' vi er slitne på mange måter og skal i barnedåp dagen etter. Hva skulle vi sagt når ungene spurte om å ha overnattingsgjest? [/quote']

Dere gjorde så godt dere kunne. Tror ingen synes det var galt av dere å si nei til overnattingsgjest!! Ikke jeg i alle fall. Og for å svare på det du spurte på, så trenger ikke barn alltid en forklaring for hvorfor en avgjørelse blir tatt. Dagens barn skal forhandle og ha forklaringe på alt mulig. Det blir ofte helt feil. (Ofte bra å forklare ting altså, men det synes jeg ikke man alltid skal.)

Klart det er tøft å være foreldre, og slett ikke alltid kos. Og det er lov til å uttrykke frustrasjon.

Kjære deg Optimist, akkurat det er det vel ingen som har gjort. At du er stemor i denne saken har ikke noen betydning. (Ikke som jeg har forstått det i hvert fall.)

Jeg skjønner du er irritert. Og du vet like godt som meg at ingen har det bra hele tiden.

Som du skrev selv, dette er et diskusjonsforum, og man har uttrykt hva man føler omkring det som du beskrev. Dessverre er ikke alle enige om alt. (Men gud så kjedelig det egentlig hadde vært da.)

Men dette temaet var nok i vel mest følsomme laget, og jeg forstår at du fikk endel motgang her inne ble tungt å svelge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Poirot:

Har forandret innlegget du siterte. Det gikk visst litt fort i svingenge. Skjønner at det ikke var lett å forstå hva jeg mente. Bedre nå??

Mente i hvert fall at jeg ville ønsket avlastning dersom jeg ikke var i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Poirot:

Har forandret innlegget du siterte. Det gikk visst litt fort i svingenge. Skjønner at det ikke var lett å forstå hva jeg mente. Bedre nå??

Mente i hvert fall at jeg ville ønsket avlastning dersom jeg ikke var i form.

OK :ler:

Tror kanskej det er et "ikke" for mye...?

Hadde jeg + samboeren min vært så langt nede som det høres ut i det jeg har lest Optimist har skrevet, så hadde ikke jeg ønsket at min datter skulle "få et annet tilbud" en periode.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Takk, Katriana.

Dette er et diskusjonsforum og folk har ulike synspunkter, men jeg ble bare litt frustret over at folk kom med beskyldninger de ikke har grunnlag for å si noe om. Det som skjedde på lørdag var vanskelig for oss alle. At barna maser er både naturlig og bra. Men vi var som sagt fryktelig slitne. Derfor ble også hele kjefitnga deres ekstra tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Esther

Nå tror jeg ikke det var noen som reagerte på at dere sa nei til å ha overnattingsgjester - det som jeg reagerte på var disse utsagnene:

Vi har prøvd å fortelle ungene at vi er slitne og at vi vil de skal prøve å ikke lage så mye bråk og rot. Der bråker og roter som en hel barnehage selv om vi har sagt vi er slitne.

Det er ikke så lett å motta kjeft når det er trøst man trenger.

Bråk og rot er noe som følger med barn, selvsagt skal man kunne si ifra at i kveld er jeg sliten og vil ha ro i huset kl. 20:00, f.eks... Alle barn forstår det.

Jeg mener dessuten at en forelder bør ikke sitte å synes synd på seg selv fordi ungene ikke trøster ham eller henne ... Det blir etter mine begreper å legge altfor mye ansvar på et barn. Barn har behov for trygghet og det er faktisk foreldrene som har satt dem til verden som bør ha som sin oppgave å være barnas trygge havn ...

Ingen foreldre er perfekte - vi gjør alle feil og det bør vi ikke være så redde for å innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trassen-ulogget

Jeg kan være enig i at jeg dro ting ut av proposjoner akkurat her. Beklager optimist! Jeg synes ikke at dere gjorde noe feil egentlig, men samtidig så reagerte jeg på en del av den andre informasjonen i ditt innlegg.

Det går ikke på noe konkret, men mer hele settingen. Og det har jeg sagt flere ganger.

Man er ikke helseskadelig forelder for det om man slår eller kjefter eller psyker barna en gang eller to. Men man kan bli en helseskadelig forelder om dette foregår over tid. Det er først i ettertid barnet selv kan avgjøre om foreldrene var helseskadelige eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på noe av det Optimist faktisk spurte om...

Du lurte på om det var greit for barn å skrike og skjelle ut foreldrene sine.

Nå var foreldrene mine strenge i oppdragelsen, men jeg lærte tidlig at jeg skulle vise respekt for foreldrene mine. Selvfølgelig krangla vi også en del, men jeg kalte aldri de for stygge ting, rett og slett fordi jeg ikke turde. Jeg ble ikke slått eller sånt, bare så det er sagt.

Det jeg prøver å si, er at barn burde respektere det foreldrene sier, nettopp fordi de er foreldre, og at selv om de kan være uenige, så er det ikke greit å skjelle ut foreldrene sine.

Er en del her som har sagt at man ikke skal legge sine sorger over på barna sine. Men etter det du har skrevet, så har du sagt at dere er trøtte og slitne, ikke at dere har gått med selvmordstanker og alle de andre problemene dere evt. har.

Barn klarer å forstå at foreldre er trøtte og slitne er nå min mening. Det er ikke å legge problemene sine over på barna.

Men både foreldre og barn må få avreagere en gang i blant. Av og til renner det bare over. Så lenge det bare er verbalt, så ser jeg ikke noe galt i det, så lenge man prøver å ikke såre hverandre og får pratet om det i ettertid. Noe det også ser ut som dere gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg kan ha formulert meg litt feil. Var veldig sliten. At barna bråket og rotet var ikke det jeg mente å klage på, men bråket og rotet gjorde at vi ble enda mer slitne enn vi var fra før av. Sånn var det og sånn vil det alltid være. Selvsagt bråker og roter barn, men vi ble sliten av det også.

Jeg mener heller ikke at barna skulle trøste faren. Det jeg mente var at det var dårlig timing å få kjeft på. Ikke at barna skulle trøste han, men at det var et dårlig tidspunkt å motta kjkeft på. Selvsagt skjønner ikke barn når det er god eller dårlig timing, men det at han hadde det fælt gjorde at det å bli kjefta på kanskje ble opplevd verre enn om han hadde mottatt kjeft i en annen situasjon der han ikke var langt nede fra før.

Tråden har blitt dratt veldig ut, men etterhvert har dere skjønt hva jeg har ment(noe de første som svarte meg også klarte) og kommet med god tilbakemelding. Jeg trengte også å få vite om jeg var urimelig som syntes de var urimelige.

Jeg beklage også at jeg kanskje ordla meg feil i første innlegg. Jeg var bare veldig oppgitt og ga mest mulig opplysninger om helheten i situasjonen. Den egentlige situasjonen var jo bare et ønske om overnattingsbesøk fra jentenes side og at de brukte vår trøtthet mot oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innl *Fiona*

Optimist sier de sa nei til overnattingsbesøk en kveld de visste de skulle i barnedåp dagen etter. De fleste jeg kjenner ville gjort den vurderingen - av og til har man nok med det som skjer hjemme.

Når de i tillegg har en tøff periode, er det uproblematiskå gjøre slike vurderinger en stund.

Verre trenger ikke dette å være. Skal vi ta diskusjonen om "psykiske lidelser" og "helseskadelige foreldre" i et forum dertil egnet?

Dette begynner å likne på Bjugn-saken... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Optimist sier de sa nei til overnattingsbesøk en kveld de visste de skulle i barnedåp dagen etter. De fleste jeg kjenner ville gjort den vurderingen - av og til har man nok med det som skjer hjemme.

Dette begynner å likne på Bjugn-saken... :roll:

:roll: Jammen herreliland... Det er da INGEN som har reagert på denne overnattingen!! Den er det Optimist selv som har dradd fram, og fått tilbakemelding på mer enn en gang, at det ikke var det som man har reagert på. Få det med deg du også nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette begynner å likne på Bjugn-saken... :roll:

et var litt av en sammenligning :o

Nei vettu hva :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke innl *Fiona*

He-he, ja det var det. Poenget var at halshogging av foreldre som prøver gjøre sitt beste er noen yndlingsbeskjeftigelse, og i denne tråden nådde det nye høyder.

Katriana, du så det kanskje ikke slik, men poenget var like fullt; et forslag om å beholde bakkekontakten og forholde seg til problemstillingen, uten å behandle trådstarter som "helseskadelig" eller liknende.

Men jeg skjønner jeg trigget noen, dere får fortsette julingen... Håper Optimist ikke endrer navnet til Pessimist ettter hvert da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
dere får fortsette julingen...

Er det det du synes vi gjør? Seriøst?

Da synes jeg kanskje du i så fall bør ta kontakt med en moderator, og be henne slette all julingen, og det som får dette til å måle seg med Bjungn saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innl *Fiona*

ojojoj... litt hårsåre, er vi?

Jeg mener bare, og det mener jeg fortsatt, at når hun skriver et fortvilt innlegg her, og blir møtt med beskjeden om at de egentlig ikke er i stand til å ta seg av barn i en slik tilstand, så synes jeg det virker som om noen har stått opp med feil bein. Det ble jo helt tatt ut av perspektiv dette.

Neida, spis Prozac'en din du, jeg tror også moderatorene har bedre ting å gjøre... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Du bidrar nå godt med å dra denne debattene ned på ett enda værre nivå :roll:

Er det mulig- voksene folk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Neida' date=' spis Prozac'en din du, jeg tror også moderatorene har bedre ting å gjøre... :-?[/quote']

Jeg regner med denne var til meg Fiona?

Dette gidder jeg ikke være med på. Har du mer spydigheter om meg synes jeg heller du får si det til meg via PM. Å legge ut om hva slags medisiner du synes jeg bør ta, synes jeg ikke hører hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innl *Fiona*

Om hva slags medisiner du bør ta...?

Hm.

Jeg blir litt satt ut av folk som tar seg selv såpass høytidelig, at jeg får litt problemer med å forstå at man ikke kan se meldingen bak ordene, i stedet for å henge seg opp i bildebruk eller "tonefall".

Enig i at det nok har vart litt lenge.

Foreslår igjen, som i sted, at trådstarter får noen ok tilbakemeldinger til det hun skrev. Synes fortsatt hun fikk hard medfart, og det er alt jeg har vært interessert i å formidle...

Og nok om det, hva meg angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...