AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Hei, jeg vil gjerne bli flinkere til å spare, så jeg oppretter denne tråden her slik at vi kan dele tips og råd om hvordan man kan spare mest mulig Anonymous poster hash: 374aa...5a8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Jeg kan begynne med mine 1. Sett inn en fast sum på sparekonto hver måned. Dette har jeg avtalt med banken min, slik at det trekkes fra lønningen. 2. Hvis du ikke trener aktivt, meld deg ut av treningssenteret. Ikke vær støttemedlem. 3. Spar på BSU, slik at du får skattefordeler og høyest mulig rente. Sett feriepengene rett inn på BSU, hvis du har muligheten til det. 4. Last ned appen "Mattilbud". Sjekk ut tilbudene før du handler. Anonymous poster hash: 374aa...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 "Rydd" kontoen et par/tre ganger i uken. Selv pleier jeg å logge på nettbanken noen ganger i uken og runder nedover til nærmeste 100 evt. 1000 kr og fører overskuddet over på sparekontoen. Anonymous poster hash: 9ed32...bc6 2
Gjest Vinglepetra Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 (endret) Her er mine tips: 1. Sparer på BSU og Boligsparingskonto begge to har høy rente og pengene er bundet til boligkjøp. Det er veldig bra, ettersom jeg har en tendens til å sløse vekk det jeg har tilgjengelig. 2. Bo på billigst mulig hybel, eller hos foreldrene, hvis du har muligheten til dette. Her kan man spare mye! Boutgifter er den største utgiftsposten for mange studenter. 3. Handler mye på tilbud, både dagligvarer og klær. Innfører shoppeforbud i perioder. 4. Ta med matpakke og unngå å kjøpe mat på kantiner, det er ofte overpriset og lite sunt. 5. Sett av et fast beløp til sparing 1 gang i måneden. Og et større beløp hver gang du får feriepenger. 6. Unngå impuls shopping. Er dessverre ikke så flink til dette selv, men på bedringens vei. 7. Tren hjemme eller ute, ikke betal for treningssenter. 8. Kjøp aldri noe på kreditt eller avdrag, det koster mye mer og rentekostnadene er høye. Vent til du har spart opp nok. 9. Ta aldri opp forbrukslån, utrolig høy rente og dårlige vilkår. 10. Sørg for at du har det billigste mobil abonnementet. Kjøp aldri mobil på nedbetaling, det er billigere å kjøpe kontant. 11. Kjøp alltid basic plagg som "aldri" går av moten, så slipper man å kjøpe klær ofte. Tenk nøye igjennom hvert kjøp. 12. Spis to vegetar middager i uka, dette sparer man mye på, både økonomisk og miljøet. 13. Kast aldri mat, bruk opp alt. Husk at alt koster penger. 14. Bestill ferier og flybilletter god tid i forveien, det er ofte billigere. Sjekk alltid på flere nettsider og sammenlign priser. 15. Lag alt mat fra bunn, det er sunnere og billigere i lengden. Kjøper inn billige råvarer, ofte på salg. Lager flere porsjoner om gangen og fryser ned. 16. Sett opp klare mål og delmål for sparingen, dette motiverer og holder motet oppe når man virkelig får lyst til å bruke penger på noe unødvendig. 17. Ha minst mulig penger på bankkortet, fa unngår du unødvendig dyre impulskjøp. Det setter også begrensninger på hvor mye du kan bruke hver måned. 18. Hvis du skal kjøpe PC eller annen elektronikk, sjekk alltid priser på ulike butikker og nettbutikker, prisene kan variere en del, ofte noen tusenlapper å spare. 19. Puss tennene dine godt hver dag, da blir det billigere hos tannlegen, hull koster mye penger 20. Prøv og få mest mulig ut av de pengene du har til rådighet, og kos deg med dem! Det å spare betyr nødvendigvis ikke at man ikke skal ha det gøy! Dette er en liste over ting som har hjulpet meg med å spare en del. Jeg har dessverre ikke alltid vært like fornuftig, men blitt mer opptatt av sparing det siste året. Endret 22. august 2014 av Vinglepetra
Gjest Vinglepetra Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 "Rydd" kontoen et par/tre ganger i uken. Selv pleier jeg å logge på nettbanken noen ganger i uken og runder nedover til nærmeste 100 evt. 1000 kr og fører overskuddet over på sparekontoen. Anonymous poster hash: 9ed32...bc6 Lurt! Dette skal jeg begynne med, har ikke tenkt på det før.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Det tipset som ALLTID funker er og spare med engang du får penger på kontoen. Sette det inn på fond, eller en bra rente konto. Så må du leve av det du har igje.. betyr det at du ikke kan på byen di neste 3 helgene. Da får det bare være sånn.. ! Anonymous poster hash: d211e...873 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Bruk kredittkort. Anonymous poster hash: f3a19...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Hei, jeg vil gjerne bli flinkere til å spare, så jeg oppretter denne tråden her slik at vi kan dele tips og råd om hvordan man kan spare mest mulig Anonymous poster hash: 374aa...5a8 Det jeg gjorde, var å kjøpe en bolig som egentlig var dyrere enn jeg hadde råd til. Banken krevde renter og avdrag hver måned, og når jeg hadde betalt lånet, hadde jeg nesten ikke penger igjen, så jeg måtte snu på hver krone. Men boligen steg i verdi, så etter 4-5 år hadde jeg spart opp en betydelig egenkapital. Man kan si at det var en form for tvangssparing. Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale andre dette, for det var et helvete, i hvert fall de første årene. Anonymous poster hash: c147c...f38
Gjest _LilleMy Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 - Sett inn en fast sum på sparekontoen hver måned. - Om du har DNB har du mulighet til en ordning hvor det trekkes et beløp fra kontoen din og over til en sparekonto (du velger beløpet selv) hver gang du trekker kortet, dermed trekker man jo kortet mindre Du kan lage navn på kontoen, og du kan også ha flere. Feks "ferie", "bil" og så videre. Veldig lurt om man sparer til noe spesielt! - Legg alle mynter du finner på en fast plass, i en sparegris eller noe lignende. Om du til slutt har mange mynter kan du sette de inn i banken. - Er du medlem på treningssenter uten å være aktiv, avslutt medlemsskapet. - Handle mat på tilbud, sjekk tilbudsaviser eller last ned appen "mattilbud". - Ta med matpakke og unngå å kjøpe lunsj ute. - Tenk mer gjennom før du kjøper noe, spesielt klær. Trenger du virkelig det plagget? Blir det brukt mer enn to ganger? - Budsjett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå