Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #1 Skrevet 3. juli 2004 Min datter tok piercing i tunga på onsdag og tungen er ennå veldig hoven og det ser ut som om det kan være betennelse der.... Noen som har tatt piercing i tunga eller som har noen råd å komme med? Vi lurer fælt på om hun skal ta den ut, eller om dette er noe som er vanlig.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2004 #2 Skrevet 3. juli 2004 En venninne av meg var hoven i tunga en uke etter at hun skaffet piercing, så uvanlig er det ikke. Hun brukte forresten ett slags munnskyll fra apoteket som skulle forhindre infeksjoner. Clea
jamie Skrevet 3. juli 2004 #3 Skrevet 3. juli 2004 Jeg har hull i tunga. Det skal være hovent, min tunge var skikkelig svær litt under en uke. Det er forskjellig fra person til person hvor lenge du er hoven, en veninne av meg var bare hoven i 2 dager. IKKE ta ut piercingen! Hevelsen kommer til å gå ned. Jeg siklet også noe helt enormt de første dagene, dette er også vanlig. Ikke spis sterk krydret mat først uka, dette kan irritere piercingen enda mer, og for all del, hun må ikke leke med den! Det klarer hun antagelivis ikke heller Jeg rensa med Corsydyl (tror det heter det) munnskyllevann morgen og kveld. Det får du kjøpt på apoteket, er en brun flaske med blå etikett. Brukes for å rense tannproteser. Du kan også spørre på apoteket hva de anbefaler, de vet ofte mye om sånn. Hvis ikke, gå til sjappa der hun piercet seg og hør om de har noe å rense med der. Vær nøye med rensingen! Morgen og kveld. Må ikke over-rense heller.. Det er YTTERST sjelden det blir betennelse i tunga, hun som tok på meg hadde aldri sett det i løpet av de 7 årene hun hadde piercet. Det er fordi det er så mye bakterier i munnen fra før, og da "repareres" såret mye bedre enn det ville gjort et annet sted på kroppen. Det går nok bra skal du se :-) Bare ikke ta ut piercingen, er dere usikre om det er betennelse når hevelsen har gått ned (det merker dere fort) så gå til en profesjonell, de vil se om det er betennelse eller ikke med engang.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #4 Skrevet 3. juli 2004 Takk for raske svar :-) Ringte legevakten bare for å høre, og hun mente vi burde se det an til i morra. Så lenge hun ikke har feber eller frostrier var det ikke noe som hastet hvertfall. Det eneste en kan se er at tungen er opphoven og så er det en hvit ring rundt piercingen. Hun sier det kommer ut noe som ligner på slim fra piercingen.....noen av dere som har piercing som har opplevd dette? Jeg tror det kan være betennelse, men hun har ikke noe betennelsesmak eller lukt i munnen.
liv Skrevet 3. juli 2004 #5 Skrevet 3. juli 2004 Alt du beskriver er helt normalt. Vær nøye med å rense munnen.
jamie Skrevet 3. juli 2004 #6 Skrevet 3. juli 2004 Jeg hadde også alt det der. Det går over, det er ikke betennelse. Bare vær nøye med å rense, så går det snart over! :-)
Alterna Skrevet 3. juli 2004 #7 Skrevet 3. juli 2004 Skjønner ikke at dere gidder å pierce tunga når kula som er der kan slå istykker emaljen på baksiden av fortennene og det er også uhygienisk. Jeg skulle aldri latt dattera mi fått pierca tunga eller andre steder i ansiktet.
Bokalven Skrevet 4. juli 2004 #8 Skrevet 4. juli 2004 Det kan hjelpe å sutte på isbiter, det vil lindre litt.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #9 Skrevet 4. juli 2004 I tillegg til munnskyllevann (Jeg bruker blå Listerine), så skyll munnen med vann hver gang du har spist første uken. Jeg var hoven en uke...det tar tid. Først etter noen uker vil tungen være i normal tykkelse, og da ser du hvorfor man må skifte til en kortere barbell (stang)! Jeg tror ikke hun har noe å bekymre seg for foreløpig..
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #10 Skrevet 4. juli 2004 Skjønner ikke at dere gidder å pierce tunga når kula som er der kan slå istykker emaljen på baksiden av fortennene og det er også uhygienisk. Jeg skulle aldri latt dattera mi fått pierca tunga eller andre steder i ansiktet. Diller man for mye, skjer det jo. Hatt min i litt over to år ca., og tennene er like hele, til min tannleges store fortvilelse. Hevelse er normalt, noen er mer hovne enn andre. Jeg var nesten ikke hoven i det hele tatt. Husk å rense skikkelig, og ha isbithelvete i over en uke, så går den ned, skal du se. Bare å sutte, sutte og sutte på isbiter.
Gjest meej Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Tok hull i tungen for 10 dager siden, og nå har eg fått ein liten hvitt hard klump oppe på tungen ved siden av hullet. :S Er dette normalt?
Gjest xey89 Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Tok hull i tungen for 10 dager siden, og nå har eg fått ein liten hvitt hard klump oppe på tungen ved siden av hullet. :S Er dette normalt? jeg tror ikke det er helt normalt med en hvit klump på tunga, det hørtes ikke helt bra ut. prøv å gi henne ibux, dette vil få ned hevelsen. hvertfall gi henne det før hun skal sove sånn at hun ikke kveles av pircingen. jeg tok en ibux før jeg tok min og jeg var ikke hoven i det hele tatt.
Geir-Anders Skrevet 7. mai 2009 #13 Skrevet 7. mai 2009 Montro om d er meget vont å få Piercing i tunga,har over lengre tid vurdert å gjøre d,hva er værst å ta Piercing,i øret eller i tunga,selv har jeg Piercing i ørene,men hvordan d er å ta d i tunga,vet en ikke...
Gjest Charming Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har hatt hull i tungen to ganger (ikke nå lengre). Jeg har sprøyteskrekk, og feller noen tårer hver gang det er blodprøver o.l skikkelig pyse. Men likevel synes jeg det å ta hull i tungen var det minst vonde. Bare litt ubehagelig at de holder fast tungen din med en tang utenfor når de gjør det - siden dette ikke føles helt normalt. Men selve stikket merker du ikke noe til. Det bare presser litt. Det sier jo litt når jeg turde ta det for andre gang Og til topicen her - det er normalt å være hoven. Selv når man tror hevelsen har gått ned etter 1-2 uker - så etter en måneds tid merker man hvor liten tungen EGENTLIG er.
Geir-Anders Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 Takker Charming for svar,når du turte,da skal også jeg tør gjøre d,p.s sprøyteskrekk og blodprøver,liker d omentrent like lite som d du gjør,bra d ikke er bare hos meg tårene har trillet opp gjennom årenes løp...
Gjest Charming Skrevet 15. mai 2009 #16 Skrevet 15. mai 2009 Du er ikke alene Geir-Anders, så du kan ta det helt rolig Men tenk over valget ditt før du gjør det - selv om det "som regel" går bra, så er det jo noen skrekkhistorier når det gjelder piercinger.
ellen :) Skrevet 15. mai 2009 #17 Skrevet 15. mai 2009 Montro om d er meget vont å få Piercing i tunga,har over lengre tid vurdert å gjøre d,hva er værst å ta Piercing,i øret eller i tunga,selv har jeg Piercing i ørene,men hvordan d er å ta d i tunga,vet en ikke... ville bare si att å ta piercing i tunga er IKKE vondt selv har jeg to. ikke noe å grue seg til, du kan bare ta det med ro. anbefaler deg å gå til noen som bruker kirurgisk stål.
Silmarill Skrevet 15. mai 2009 #18 Skrevet 15. mai 2009 (endret) jeg tror ikke det er helt normalt med en hvit klump på tunga, det hørtes ikke helt bra ut. prøv å gi henne ibux, dette vil få ned hevelsen. hvertfall gi henne det før hun skal sove sånn at hun ikke kveles av pircingen. jeg tok en ibux før jeg tok min og jeg var ikke hoven i det hele tatt. feil.... Endret 15. mai 2009 av Silmarill
Gjest bambi_25 Skrevet 17. mai 2009 #19 Skrevet 17. mai 2009 Dette hvite du snakker om er fordi det gror nedi der. Ikke noe å bekymre seg over. Jeg var hoven i ca halvannen uke, varier veldig fra person til person. Hvis du tørr så kan du jo google etter infiserte tunge piercinger, de ser helt jævlige ut så er du advart! Men da vil du jo kunne sammenligne datteren din sin med disse. Selv har jeg hatt tunge piercingen min i 7 år og har ikke en eneste skade på tennene mine. Tannlegen min måpte når jeg fortalte hvor lenge jeg hadde hatt den ettersom det visstnok ikke kunne syntes i det hele tatt på tennene at den var der. Skader på tennene kommer som oftest av at man "leker" med kulene eller har en alt for lang ring eller for store kuler. Tunge piercinger er ikke bare skummelt, min reddet faktisk livet mitt. Og er derfor den har fått bli der så lenge selv om jeg innimellom har følt at jeg kanskje er ferdig med piercing tiden min. På legevakten med anafylaktisk sjokk og en sykepleier som sier "du er ikke hoven dette er ikke farlig" når du nesten ikke kan puste og føler deg kvalt. Så er det greit og kunne stikke ut tunga og bevise hvor syk du er med at piercingen din er så trang at den nesten presser seg helt gjennom, med kuler og alt!
Geir-Anders Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Takker Charming og ellen for positive svar. Har vøre inne på nettet og lest litt forskjellige ting ang Piercing i tunga,er vel muligens mer eller mindre skremsels propeganda som blir beskrevet,for at ikke folk skal kunne tørre å gjøre slike ting. D sies at tunga blir varm,etter piersing,samt hoven,hvor lang tid tar d event før disse symtomene gir seg? Er d flere ting en bør være på vakt ovenfor,etter et slikt inngrep?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå