Gå til innhold

Kan man trene når man er støl fra dagen i forveien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jogger en del, og har begynt å sykle, hadde andre turen i går. Jeg er ganske støl i låra, men kan jeg likevel trene/sykle/løpe i dag? Eller kan det være skadelig/ikke ha noen hensikt?

Anonymous poster hash: 41072...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen grunn til å droppe treninga bare fordi du er støl, rent bortsett fra at det er ubehagelig. Så lenge du er støl, og det ikke er en strekk så er det bare å trene. Personlig ville jeg nok tatt en litt lettere treningsøkt, og brukt ellipsemaskin eller syklet, men det er jo fordi det er mindre ubehagelig enn å løpe når man er støl. :P

Skrevet

Så klart kan du trene selv om du er støl! :)

Ofte syns jeg en ny treningsøkt er det eneste som hjelper for å få bort stølheten.

Skrevet

Spørs. Spilte en fotballkamp en kveld og kjørte full bodypump om morgenen dagen etter. Kunne ikke gå skikkelig på en uke etterpå.

Anonymous poster hash: d6ffe...015
Skrevet

Takk for svar!

Det eneste er at jeg er redd for å ødelegge treninga, eller at den ikke skal ha noen hensikt hvis jeg trener så tett. Jeg sykler 25 km ute, og jeg har ikke sykla på årevis, og er redd det skal gå "for fort" om jeg trener for ofte. Motivasjonen er der, og jeg trener jevnt og fast, så jeg er ikke redd for at jeg plutselig slutte og miste motivasjonen om jeg trener veldig mye i noen uker. men kan det gå utover muskelmassen om jeg trener cardio så mye, eller vil den heller øke litt?

Skrevet

Takk for svar!

Det eneste er at jeg er redd for å ødelegge treninga, eller at den ikke skal ha noen hensikt hvis jeg trener så tett. Jeg sykler 25 km ute, og jeg har ikke sykla på årevis, og er redd det skal gå "for fort" om jeg trener for ofte. Motivasjonen er der, og jeg trener jevnt og fast, så jeg er ikke redd for at jeg plutselig slutte og miste motivasjonen om jeg trener veldig mye i noen uker. men kan det gå utover muskelmassen om jeg trener cardio så mye, eller vil den heller øke litt?

Cardio vil ikke øke muskelmassen din, men heller tære på den. Skal du øke eller vedlikeholde muskelmassen må du trene styrke. Du ødelegger ikke for treninga di med å trene mer, skjønner ikke hva du legger i "gå for fort". Har du lyst og motivasjon så kjør på, bare pass på å få nok søvn og mat. Det skal mye og tøff trening til for at du skal trenge noe mer enn 12-24 timers pause mellom øktene.

Skrevet

Cardio vil ikke øke muskelmassen din, men heller tære på den. Skal du øke eller vedlikeholde muskelmassen må du trene styrke. Du ødelegger ikke for treninga di med å trene mer, skjønner ikke hva du legger i "gå for fort". Har du lyst og motivasjon så kjør på, bare pass på å få nok søvn og mat. Det skal mye og tøff trening til for at du skal trenge noe mer enn 12-24 timers pause mellom øktene.

takk for svar

Vil det tære på muskelmassen...? Jeg bruker låra så det svir, jeg trodde det heller ville øke litt på muskelmassen... jeg vil jo ikke trene noe som gir meg mindre muskler :( Jeg er ikke noen fitnessutøver, og har heller ikke planer om å bli det, men jeg vil helst ikke ha mindre muskler enn jeg har nå...

Skrevet

Du er støl fordi muskelfibrene i lårene dine har blitt brutt ned og kroppen sier at den trenger hvile for å bygge de opp igjen. Det betyr at du KAN trene, men du BØR ikke trene. Lytt til kroppen. Den sier hvile.

Anonymous poster hash: 28c20...a94
  • Liker 4
Skrevet

takk for svar

Vil det tære på muskelmassen...? Jeg bruker låra så det svir, jeg trodde det heller ville øke litt på muskelmassen... jeg vil jo ikke trene noe som gir meg mindre muskler :( Jeg er ikke noen fitnessutøver, og har heller ikke planer om å bli det, men jeg vil helst ikke ha mindre muskler enn jeg har nå...

Du mister ikke muskelmase av det. Hvis du slutter å bruke musklene så vil de svinne hen ;) bare tren du.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sykla "hardt" på torsdag, ble j**** støl, er fortsatt støl bak låra, men går det greit å sykle igjen i dag uten at jeg ødelegger noe i musklene, men får fremgang? Er kroppen ferdig reparert? :) Føler jeg stiller litt dumme spørsmål, men...

Skrevet

Jeg sykla "hardt" på torsdag, ble j**** støl, er fortsatt støl bak låra, men går det greit å sykle igjen i dag uten at jeg ødelegger noe i musklene, men får fremgang? Er kroppen ferdig reparert? :) Føler jeg stiller litt dumme spørsmål, men...

Her var det mye uvitenhet!

Når man belaster musklene mye hardere enn de er vant til, vil det blir mange muskelrupturer som trenger å bygges opp igjen. De vil da bygges opp igjen sterkere enn de var, det er jo ved å belaste musklene at de vokser. I denne perioden er man støl. Hvis man trener da vil man bryte ned flere muskelfibre, og det går lenger tid til man er restituert.

Man blir typisk støl når man nettopp har begynt å trene, eventuelt nettopp har begynt å trene på en annen måte som belaster musklene annerledes enn de er vant til. Sånn er det bare, da blir vi støle, og det er ingenting å gjøre noe med annet enn å ikke trene hardt og vente til musklene har fått bygd seg opp.

• Liker 2
Skrevet

En god oppvarming og du er klar! Men du trenger jo ikke ta den helt ut med fare for å dra stølheten over til strekk =) Det er ikke så godt...

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Treningsverden er litt forvirrende for oss som ikke har helt peiling, man hører så mye forskjellig.

Det jeg har blitt fortalt av min treningsekspert-venn er at restitusjon er viktig etter harde økter, men man kan trene dagen etter om man trener lett og varierer litt på muskelgruppene. Trene overkroppen dagen etter man har kjørt beina på sykkel f.eks., eller ta en yogatime eller gå en lengre tur eller noe annet med lavere intensitet. Dette er jo en personlig anbefaling til meg da, jeg trener ikke sykle-Birken-hardt liksom - da er jeg ganske sikker på at ordentlig restitusjon er mye viktigere.

Selv har jeg fulgt dette en stund nå med gode resultater (hardt bare annenhver dag, og så hvile eller lettere trening mellom).

Skrevet

Enig, variasjon er bra!

Er du støl fra sykling, så kan du likevel trene aerobic, løpe, trene body pump eller lignende.

TS, nå som du akkurat har kommet igang med treningen vil jeg anbefale deg å trene variert for å unngå slitasjeskader. Det er utrolig kjedelig å finne motivasjonen bare for å ende opp med senebetennelse etter en måned.

Anonymous poster hash: 71d88...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...