AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Noen som gjør det?. jeg er en nyinflyttet student i Oslo og nettopp 19 år. Jeg skjenner ikke så mange i Oslo enda, og ser ikke noe problem med å gå alene på natta som jente i Oslo når man ikke har noen venninner å gå sammen med enda? er vel grenser for hvor redd man skal være? så lenge man passer godt på verdisaker. Hva er det verste som kan skje liksom, og skal man virkelig være redd for at det kanskje skjer ? Hva er dine synspunkter? går du alene eller har du allti med noen ? Anonymous poster hash: 93ac2...4d3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 *alltid* gikk litt fort dette Anonymous poster hash: 93ac2...4d3
Dolce Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Det kommer an på hvor i Oslo. Oslo er forholdsvis stor (ihvertfall sett med norske øyne), og det varierer veldig hvilke strøk som er ganske trygge og hvilke som er mer utrygge. Og om man følger hovedveier/opplyste veier eller roter seg inn i mørke gater/parker. Jeg bodde i Oslo i ganske mange år, og har stort sett følt meg trygg. Også midt på natten. Men jeg bodde i et ganske trygt strøk, og passet på hvor jeg gikk nattestid. 2
99699 Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Oslo er relativt trygt, men hvis du er drita full og raver rundt i de mørke parkene, kan du risikere å bli robbet eller voldtatt. Hvis du er litt oppegående og smart, så hjelper det MYE å bare være tilstede. Dvs. å ikke gå med headsett i ørene, ikke snakke/ha for mye fokus på å snakke i mobilen. Går du fort og målrettet, så er det mindre fristende å kødde med deg, tro meg ;-) Lykke til som student, BTW! 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Oslo er relativt trygt, men hvis du er drita full og raver rundt i de mørke parkene, kan du risikere å bli robbet eller voldtatt. Hvis du er litt oppegående og smart, så hjelper det MYE å bare være tilstede. Dvs. å ikke gå med headsett i ørene, ikke snakke/ha for mye fokus på å snakke i mobilen. Går du fort og målrettet, så er det mindre fristende å kødde med deg, tro meg ;-) Lykke til som student, BTW! Enig med 99699. Vær obs og tilstede, og noenlunde edru. Er du full, ikke gå alene. Og - som en god venn i politiet lærte meg for lenge siden - gå bestemt og selvsikkert. Rett rygg, "tøff i trynet". Det frister mindre å kødde med en jente som ikke ser redd ut. Anonymous poster hash: 047f0...149 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Jeg tør ikke gå alene på dagtid engang! Men så bor jeg i koselige, "trygge" lille Bergen da.. Anonymous poster hash: 553ef...ed0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Jeg tør ikke gå alene på dagtid engang! Men så bor jeg i koselige, "trygge" lille Bergen da.. Anonymous poster hash: 553ef...ed0 Tør ikke gå alene i Oslo altså Anonymous poster hash: 553ef...ed0
Gjest Ninni90 Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Jeg føler meg ikke trygg når jeg går alene i Oslo. Går alltid med en overfalls alarm
Alina X Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Jeg føler meg alltid trygg,selvom det er stunder jeg ikke føler meg trygg. Tar jeg feks en snarvei gjennom et skogholt midt på natta blir jeg litt engstelig,det samme gjelder om jeg ser det er en stor gjeng med utenlandske mannfolk jeg må forbi. Ting du bør gjøre er å se alle du krysser rett inn i øynene, om det så bare er for 2-3sek,vis at du ser vedkommede(dette kan også hjelpe om noe skjer deg da folk kanskje husker deg bedre fordi du ikke bare var en av de som gikk fort forbi og så vekk) Gå avslappet,men med rett rygg. Ikke småløp og se rundt deg, eller vær overskvetten. Titt alltid inn i portrom du går forbi og gå ikke nærme disse portromnene, lett for en å dra deg inn. Gå gjerne med "våpen"en paraply eller lignende og ha gjerne håret satt opp som en ball(vanskelig å dra i) Å prate i tlf er egentlig en god ide, da kan du skrike hvor du er og vedkommede kan ringe politi. Gå gjerne med ekte våpen og. Kniv, pepperspray eller en hjemmelaga close by molokotov(hårspray og lighter) 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Det kommer jo litt an på, da... Ikke gå rundt i mørke, tomme gater alene på natta, og ta følge med noen du kjenner dersom du er full. Det er stort sett de forholdsreglene jeg pleier å ta. Samt å ikke gå med musikk på ørene dersom jeg faktisk må gå alene på steder hvor jeg ikke føler meg trygg. Anonymous poster hash: 48a3a...d39 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 Jeg føler meg alltid trygg,selvom det er stunder jeg ikke føler meg trygg. Tar jeg feks en snarvei gjennom et skogholt midt på natta blir jeg litt engstelig,det samme gjelder om jeg ser det er en stor gjeng med utenlandske mannfolk jeg må forbi. Ting du bør gjøre er å se alle du krysser rett inn i øynene, om det så bare er for 2-3sek,vis at du ser vedkommede(dette kan også hjelpe om noe skjer deg da folk kanskje husker deg bedre fordi du ikke bare var en av de som gikk fort forbi og så vekk) Gå avslappet,men med rett rygg. Ikke småløp og se rundt deg, eller vær overskvetten. Titt alltid inn i portrom du går forbi og gå ikke nærme disse portromnene, lett for en å dra deg inn. Gå gjerne med "våpen"en paraply eller lignende og ha gjerne håret satt opp som en ball(vanskelig å dra i) Å prate i tlf er egentlig en god ide, da kan du skrike hvor du er og vedkommede kan ringe politi. Gå gjerne med ekte våpen og. Kniv, pepperspray eller en hjemmelaga close by molokotov(hårspray og lighter) Wow... Gjør du alt dette selv? Anonymous poster hash: 48a3a...d39 1
Alina X Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Wow... Gjør du alt dette selv? Anonymous poster hash: 48a3a...d39 Ja. Folk sier jo stadig at "kvinner som går alene tar en risiko og må ta litt ansvar"og det er nettopp det jeg gjør. Å tru at det bare er kvinner som er drita fulle med korte skjørt som blir overfalt er en ekstrem myte. Jeg tar ansvar ved å beskytte meg selv,og om jeg ved uhell skulle komme til å gi gjerningsmannen en 3grads forbrenning i ansiktet så var det synd for han;) Dessuten er jeg villig til å gå i gå i fengsel for det da jeg mener det er selvforsvar, men det er nå egentlig ikke lov å gå med våpen. Heller at han blir knivstukket enn at jeg blir voldtatt. Lei av å høre fra feminister at jeg må være redd menn og lei av å høre fra menn at jeg skal holde meg inne etter mørkets frembrudd.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Går alltid med en røyk i hånda, er det noen som prøver seg stumper jeg røyken i dem, helst i øyet.Anonymous poster hash: c88ca...356
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Jada, sørg for å være feit, ha stygt hår, gå uten sminke og busket lyenbryn.Anonymous poster hash: fe5d0...c45
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 prøv å få tak i en stilletto kniv. den er ganske god å ha, liten, lett å gjemme unna og lett å finne frem igjen i tighte situasjoner. Anonymous poster hash: 06eef...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Jeg går trygt i Oslo i området jeg bor i selv, men hadde aldri gått alene i strekningen fra nedre Løkka - forbi legevakten - Brugata - Oslo S - og videre forbi Børsen der. Mye rart som befinner seg i området der... Anonymous poster hash: a58d9...782
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Jeg går ikke alene om natten, bortsett fra et utested til holdeplass for kollektivtrafikk(går altså ikke strekningen selv). Jeg kjenner flere som har blitt utsatt for grove voldtekter og forsøk på gjengvoldekt(alle var edru forøvrig) både i Oslo og i hjembyen, så jeg er ikke så spesielt gira på å oppleve det samme. Jeg har hørt nok skildringer av hendelsesforløp til at jeg ikke tar risiko. Min bror bor i en sentral bydel som meg, og vi har begge hatt flere voldtekter i nærområdet vårt. Jeg bor på vestkant, han på sentral østkant. De følger gjerne etter en helt hjem, og så skjer det enten et portrom eller de tvinger seg innendørs. Man er ikke trygg som kvinne dessverre, og verdisakene mine er det siste jeg bryr meg om. Anonymous poster hash: bb708...579
Fresi Skrevet 22. august 2014 #19 Skrevet 22. august 2014 Jeg tør ikke gå alene på dagtid engang! Men så bor jeg i koselige, "trygge" lille Bergen da.. Anonymous poster hash: 553ef...ed0 Hva gjør hundretusenvis av Oslokvinner hver eneste dag da, tror du? Barrikaderer seg innendørs? Herregud. 2
Gjest Blomst83 Skrevet 22. august 2014 #20 Skrevet 22. august 2014 (endret) Selvom jeg ikke bor i Oslo nå bodde jeg der frem til jeg var 28,og jeg har aldri følt meg utrygg.Heller ikke alene på natterstid midt i sentrum.Jeg sier ikke at det ikke kan skje noe,men det kan det alle steder.Skal vi gå rundt for å være redd for alt kan vi til slutt ikke bevege oss ut av døra. Endret 22. august 2014 av Blomst83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå