Gå til innhold

Huseier pusser opp. Har jeg noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden mars har huseier pusset opp, jeg bor i en hybel midt i smørøyet. De startet med veggen mot kjøkkenet og sengen, fortsatte rundt de to andre veggene. Så i etasjen over, nå i kjelleren under.

Jeg fikk ikke noe beskjed, og huseier aner ikke hvor lenge det skal pusses opp. Det er et enormt arbeid, hvor det blant annet har blitt bygd to leiligheter og flytting av en helt trappeoppgang.

I sommer orket jeg ikke være her, og har bodd på hytta i 8 uker.

De som arbeider her snakker ikke norsk, og forstår ikke engelsk, så jeg får ikke ordentlig svar fra dem heller.

Da jeg kom hjem etter hytta, var hele leiligheten min stappfull av søppel og møbler som har stått i gangen. Dette var ikke mitt.

Jeg flytta alt ut, og dagen etterpå banket en forbanna arbeider på døra og kjeftet.

Ikke bare det, men en flaske med vodka sto tom, tre flasker med vin var borte, mat var spist og badet mitt var brukt!

Jeg fikk erstattet alkoholen og maten av huseier. Men må oppbevare møblene til gangen inni min leilighet til gangen er ferdig... Leiligheten min er 25kvm...

I går kom jeg hjem til at de hadde byttet hoveddør, uten at jeg hadde fått beskjed. Jeg var da låst ute i tre timer før huseier kunne komme å låse meg inn, jeg har ikke fått nøkkel enda. Skrev en lapp og hang på døra til morningen i dag, om at naboene ikke kunne låse hoveddøra. Men den lå revet i stykker foran døra mi. Huseier forklarte at det måtte være låst, fordi firmaet måtte oppbevare alle maskinene sine i gangen.

Tidligere denne uken kom jeg hjem til fire knuste glass og tre bilder som har falt med fra vitrineskapet eller hamrimg (?) i kjelleren..

Har jeg noen Rettigheter her? Eller er det bare å finne seg et nytt sted?

Anonymous poster hash: 34bc4...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes huseier burde tilby deg redusert leie, eller at du kan bryta av kontrakten uten oppsigelsestid. Jeg tror også jeg hadde kastet ut søppelet igjen, du er ikke informert eller kompensert for å ta vare på det.

• Liker 4
Skrevet

Dette er i mot alle lover og regler, de har ikke lov å ta seg inn i din leilighet eller gjøre endringer på dør og lignende uten skriftlig varsel. Her kan du kreve kompensasjon så det holder helt siden arbeidet startet.

Anonymous poster hash: 5dee1...895

• Liker 6
Skrevet

Anmeld utleier til politiet. Dette er bare feil på så mange måter. Innbrudd og tyveri, samt å bli låst ut av sitt eget hjem er vel det verste.

Anonymous poster hash: de249...588
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

1) Ingen andre enn deg skal ha adgang til ditt husrom uten ditt samtykke og/eller din informasjon. Det at dine drikkevarer er stjålet og at søppel m.m er plassert i din bolig er i strid med dette.

2) Du skal til enhver tid ha adgang til din bolig. Å rive beskjeden din er respektløst. Å låse slik at du ikke har adgang er i strid med husleieøoven.

Du bør kreve at husleien reduseres for hele byggeperioden, samt at normale ordensregmer følges: ro mellom kl 23 til 7 samt varsel om støyende arbeid før det tiltar. Videre må husvert sikre både at du - og bare du - har tilgang til din hybel. I tillegg må husvert skaffe nødvendig nøkkel uten opphold til ny ytterdør.

Dessverre makter jeg ikke slå opp i husleieloven da jeg er på mobil - men loven er veldig klar på disse punktene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...