Gå til innhold

Stedatter bruker kortet mitt og tar kontant fra lommeboken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun bestiller ting på nettet og har registrert paypal konto med kortet mitt uten at jeg merket noe. Jeg må rett og slett gjemme lommeboken. Hun bruker faren sitt kort også. Vi har veldig god økonomi og merker ikke hvis det blir brukt et par tusen ekstra i mnd. Hun er 15 år og veldig opptat med penger og dyre ting. Jeg ble mistenkelig pga det kom nye pakker og hentelapper fra forskjellige nettbutikker. Det er vanskelig å ta opp ting med henne, da begynner hun å gråte, sier at hun hater oss, at alle hennes venninner har mer en hun har. Det stemmer ikke i det hele tatt. Problemet er at hun ser bare seg selv og ingen andre. Hun oppfører seg som hotellgjest. Rydder ikke, hjelper ikke i huset og snakker bare om sine egne ønsker, urettferdighet og penger.

Hun har jobb ved siden av skolen og tjener ca 3 tusen i mnd. Hun liker det ikke, men vi er veldig opptat av at hun lærer å tjene sine egne penger og hun blir kjørt til og fra jobb(skulket et par ganger). Nå er hun hos moren og vi må ta et prat med henne når hun kommer til oss. Noen forslag? det er veldig sensitiv tema og det er veldig viktig å ta det opp på en skikkelig måte.

Vi to har et veldig godt forhold...Vi kan sitte og prate om alt og ingenting, hun forteller meg hemmeligheter,tar oss ofte en tur til byen,ser serier sammen... Faren og moren er også veldig greie og inkluderende, men man blir lei av konstant lyging,stjeling og manipulering...

Noen gode råd??

Anonymous poster hash: a58d5...62c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, sperr kortene og bestill nye i dag!

Slutt og rydd etter henne, la henne ta ansvar for eget rot og klær (ikke vask klær for henne lær hun å gjøre det selv)

Hold rede på hvor mye kontanter som finnes til enhver tid og hold lommebøker i nærheten av dere.

Anonymous poster hash: 8a966...38a
  • Liker 30
Skrevet

enig med ab over, sperr kortene ASAP!

sånn som hun holder på er jo ikke aktuelt. jeg hadde sikkert fått juling om jeg hadde gjort sånt når jeg var tenåring.

Anonymous poster hash: 248a7...10e
  • Liker 2
Skrevet

Sjekket på rommet hennes. Det er et par inkasso-regninger i mitt og samboers navn. Alt går på dyre klær og sminke.Har ringt og sperret kortene, men det løser ikke problemet. Vi må snakke med henne og jeg håper virkelig at det går an å slutte med dette. Det er snakk om flere tusen kroner.

ts

• Liker 1
Skrevet

Noen gode råd??

Ta den her lille tjuvradden hardt.

• Liker 10
Skrevet

Huff du har all min sympati. Mitt stebarn har også begynt å stjele fra meg. Enn så lenge er det "bare" ting som forsvinner (altså ikke penger/kort) men det er utrolig frustrerende. Plutselig finner jeg ikke ting jeg trenger og da vet jeg ikke om jeg har lagt de feil eller om h*n har rett og slett stjålet de. Vi har lett og noe fant jeg, men h*n kan jo alltid ta med seg ting til det andre hjemmet og da er de borte vekk. Å konfrontere nytter ikke, da h*n lyver uten å rødme om vi spør om ting og blir frekk og skriker stygge ting til oss - enda h*n er skyldig som fy. Det verste er de bortskjemte holdningene, ikke bare oppfører ungen seg som en hotellgjest men at h*n attpåtil behandler "personalet" som dritt..

Anonymous poster hash: 05c82...f44

• Liker 2
Skrevet

Det med å "låne" ting og tang trodde jeg var vanlig når man hadde tenåringer.. spesielt tenåringsjenter. Husker jeg selv alltid gikk i kles skapet til alle i familien for å "låne" klær.. det samme har mine tenåringsjenter gjort, samme med smykker,sminke etc.. Så tilslutt ble faktisk klær, sko, sminke etc en felles greie..

Men penger, og fri tilgang til visakortet.. da har dere glemt å fortelle de noe i oppveksten vil jeg tro..

Anonymous poster hash: feedc...cac
  • Liker 5
Skrevet

Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å ikke ta dette opp og gjøre det ganske tydelig og klart for henne at det er å stjele. Hun stjeler fra dere. Godtar denne oppførselen, lærer dere jenta at stjeling fra familie er greit. Hun virker allerede å ha en typisk bortskjemt-drittunges holdning, så her er det bare å sette i gang oppdragelsen så fort som mulig.

Sperr alle kort hun måtte ha tilgang til, få nye, avslutt og sperr Paypal-kontoen, sjekk hva som går inn og ut av kontoer osv. For ikke å snakke om at både moren og faren hennes må vite, slik at de kan få litt kustus på datteren sin.

Anonymous poster hash: ff30d...f03
  • Liker 9
Skrevet

Fy f... dersom stesønnen min hadde "lånt" en av Rolexene mine hadde det blitt månelyst!

Håper dette bare er et stedatterproblem...

Anonymous poster hash: d7b74...90e
Skrevet

Det med å "låne" ting og tang trodde jeg var vanlig når man hadde tenåringer.. spesielt tenåringsjenter. Husker jeg selv alltid gikk i kles skapet til alle i familien for å "låne" klær.. det samme har mine tenåringsjenter gjort, samme med smykker,sminke etc.. Så tilslutt ble faktisk klær, sko, sminke etc en felles greie.. Men penger, og fri tilgang til visakortet.. da har dere glemt å fortelle de noe i oppveksten vil jeg tro.. Anonymous poster hash: feedc...cac

Det er ikke snakk om å "låne" ting, når de blir tatt og jeg ser de aldri igjen.. Og blir skjellt ut når jeg spør etter de.

Anonymous poster hash: 05c82...f44

Skrevet

Jeg ville ha gått igjennom kontoutskriften og regnet sammen hvor mye penger det er snakk om. Hva med en nedbetalingsplan for å betale det tilbake?

• Liker 25
Skrevet

Send hun til førstegangstjeneste

Anonymous poster hash: e855c...c9c

• Liker 6
Skrevet

For meg er det veldig ubehagelig å ta det opp med henne. Vi gjør alt for at hun skal føle seg hjemme hos oss, men faren er alt for snill og jeg ser at alt dette ,,spiser,, ham opp. I går når vi oppdaget det ble han fysisk dårlig og gikk en tur for å puste litt. Hun bryr seg ikke og vi kan ikke bare kaste henne ut. Uansett hva man sier og krever får man ingenting tilbake. Bare løgn og tårer...

ts

• Liker 1
Skrevet

Her er jeg veldig enig med Gjest. Slik oppførsel må slås ned på så det ikke får utvikle seg.

I første omgang syns jeg du skal snakke med moren hennes for å finne ut om det samme skjer der. Da kan dere sammen legge en slagplan - og holde dere til den!

Det er ikke akseptabelt at en jente på 15 - eller noen andre for den saks skyld - stjeler fra verken den ene eller den andre, men det som er like uakseptabelt er om det ikke får konsekvenser for henne!

Tårer skal ikke hjelpe, annet enn om de kommer av anger!

• Liker 10
Skrevet

Vil bare begynne med å si at jeg var en jente slik som din stedatter så jeg kan snakke rett fra levra om hva som fikk meg til å slutte å stjele fra foreldrene mine(De er også rike og merket ikke først hva som skjedde)

IKKE RYDD HENNES ØKONOMISKE ROT

STILL ULTIMATUM; Stjeler du en gang til kontakter vi barneværnet.

En ting som også er viktig er konsekvensen for handlingene. Får hun fortsatt være med venner/får "nødvendige" ting som klær/sminke/badeartikler? = IKKE NÅ MER.

Hun må forstå at ingenting er uten en konsekvens. Fortell henne at det er vondt man ikke kan stole på henne og at hun må tilbakebetale alt hun har tatt ved å få seg en jobb..

IKKE IKKE IKKE sy silkeputer under armene hennes. Mine foreldre sendte meg til en instutisjon til slutt fordi de gikk lei av stjeling/lyving og etter 6 mnd gikk jeg fra dårlige karakterer på skolen til toppkarakterer, kunne ALDRI stjelt igjen EVER, og spør ikke engang om penger fra de lenger fordi jeg føler jeg skylder dem så mye.

Anonymous poster hash: 76d0c...93d
  • Liker 16
Skrevet

Sperr kort, og lås dem inn et sted. Si at dere har gjort det, og at om hun bruker kort eller tar kontanter uten å spørre om lov, så får hun betale det tilbake med pengene hun tjener på jobben. Slutter hun får hun tjene lommepenger med å gjøre ting og tang i huset. La henne også nedbetale det som er kommet inkasso på. Og selvsagt; ta en prat med henne. Hun kommer sikkert til å grine og lage drama, men det får heller bare være. Hun kommer til å slite når hun blir eldre om hun ikke endrer pengesynet, særlig om hun blir student en dag.

Kanskje det kan være en ide å involvere henne i husets økonomi? Jeg måtte det pga. omsorgssvikt da(regninger ble ikke betalt rett og slett), men jeg tenker at det gir jo innsikt i hva som skjer med pengene dere tjener, hva som skattes, husleie/lån, bil, mat, klær, osv. Gjerne hva som skjer med regninger som ikke blir betalt; purringer, gebyrer, inkasso, betalingsanmerkninger osv.

Anonymous poster hash: 6a515...a29
  • Liker 5
Skrevet

Som nevnt, sperr og bestill nye kort, endre passord hos Paypal osv.

Her er det et barn som ikke har fått fastsatt grenser. Dersom slikt bare har blitt tolerert av hennes mor og far er det heller ikke noe å bli sint for - det er jo slik hun er oppdratt.

Når det gjelder rydding og vasking, er jo dette noe man skal oppdra barna til fra ung alder. Det er veldig vanskelig å sette en helt ny standard når hun er tenåring - om få år er hun jo voksen og skal flytte ut.

Selv om jeg aldri fant på slikt, kan jeg identifisere meg med situasjonen. Jeg har en stefar og han har fungert litt av og på som farsfigur. Dvs. at han stiller krav, er en autoritetsfigur og kjefter, men aldri har bidratt spesielt mye på andre måter. Da jeg var liten fikk jeg ukepenger mot å jobbe endel hjemme. Moren min sa til meg at dersom jeg ikke hadde penger til t-banen eller lunsj om morgenen kunne jeg gå og se i noen skåler etter mynter eller evt. i noen jakkelommer. Det som skjedde var at jeg tok noen 10 og 20 kroner ut fra min stefars jakke. Da han så det ble han fly forbanna og trakk ukepengene mine i ett år. Jeg var livredd og kjempelei meg og innså da at det var moren min som kunne gi meg penger og ikke ham.

Dette er jo ikke din situasjon, jeg bare nevner som eksempel at det er iblant vanskelig å vite hva som er greit, og at det blir litt feil om man forholder seg som biologisk forelder når det gjelder å oppdra men bare stemor/stefar når det gjelder slike ting.

Jeg synes du skal ta opp dette med mannen din og at han kan si ifra her. Man blir lett den "onde stemoren", spesielt når hun reagerer slik. Det er han og hennes mor som har gjort galt her ved å ikke sette grenser for datteren. Koble også inn hennes mor og finn ut om hun holder på likedan der.

Anonymous poster hash: a4f63...114
  • Liker 3
Skrevet

Jeg oppførte meg slik da jeg var ungdom, dog ikke like ille. Det var mer at jeg kjøpte ting til spill som var populært for 30kr på mobilen en gang her og der, tok en 20kroning om det lå en rundt i huset. Stjal mer klær og klippet ofte hull i de også. Jeg hadde det ikke så bra hjemme og hadde et dårlig forhold med både foreldre og søsken. Ville ha oppmerksomhet, selv om jeg fikk feil type oppmerksomhet. Husker ikke mer av hvorfor jeg gjorde det da jeg har fortrengt mesteparten av ungdomstiden, men husker at foreldrene mine tok meg med til psykolog hvor jeg nektet å snakke. Uansett, dere er nødt til å sette foten ned her. Om hun ikke får konsekvenser av det hun gjør, kommer hun ikke til å slutte.

Anonymous poster hash: 82e76...648
Skrevet

Først bør dere finne ut av hvilke steder hun har fått inkassogjeld hos.

Hun er 15 år, og kan ikke stå til ansvar juridisk for de kravene hun har pådratt seg. Har hun brukt andres kort, så har hun vel også bestilt i andres navn? Det er kortinnehavers ansvar om kortet blir missbrukt og kortinnehaver er og qnsvarlig for evt. Missbruk ved at kortet ikke har blitt oppbevart forsvarlig. Man er og ansvarlig for å følge med på om der går ut av konto beløp man ikke kjenner til. Så her står stemor økonomisk ansvarlig.

En annen tråd her inne ble det anbefalt inkasso.no, siden ser ok ut, ved første klikk. Dere bør og sperre dere selv for kreditt en periode inntil dere får oversikt og får ryddet opp. Jenta er over den kriminelle lavalder og kan således anmeldes og straffes for kortbruken. Men hva har størst effekt her for å få jenta på rett spor?

Tårer har 15 åringen forstått at hjelper, så det bruker hun, med god effekt. Denne teknikken bør dere begynne å overse. Hun har i all for lang tid vært "prinsesse", om det blir mulig å plukke av henne disse prinsessenykkene er helt avhengig av de voksne hun omgåes og særlig foreldrene.

Dere voksne, biologisk mor og far og steforeldre, rådes til å få full oversikt over hva og hvor hun har handlet og opparbeidet gjeld.

Når dere har oversikt får dere sette dere ned sammen rundt et bord og finne løsninger sammen. 15 åringen trenger ikke vite noe i første runde, da hun kan vanskeliggjøre å få oversikt over utestående.

Når de voksne har funnet sin måte å håndtere 15 åringen på, blir 15 åringen introdusert for opplegget. Reglenemå være like og bli håndhevet likt begge steder 15 åringen bor, og forsøk på manipulering utveksles mellom hjemmene.

For å få informasjon om rettigheter og plikter knyttet til kortbruk kan dere kontakte banken, politet eller en advokat. Polititet, namsmannen/forliksrådet og advokat kan informere dere om inkassosaker.

Barnevernet kan være nyttig å kontakte for å vise alvoret i saken, det samme kan "tidlig ute gruppen", hos politiet.

Dere bør og undersøke om jenta med et slikt pengeforbruk har andre problemer knyttet til stoff og eller sex, generelt hva pengene egentlig brukes til.

Er jenta på nettforum? Hva skriver hun i tilfelle om der? Har fulgt med en del på girls1st.no og det er helt utrolig hva jenter der skriver om.

Husk og på at som stemor vil ikke du ha samme respekt hos denne prinsessa som biologiske foreldre, dette kan hun komme til å bruke mot deg, uansett hvor tett dere er.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2253c...b18

• Liker 3
Skrevet

Siden hun er over den kriminelle lavalderen så kunne dere kanskje ha pratet med lensmannen,
Slik at hun forstår at stjeling ikke er OK, at litt stjeling her og der, kan fort føre til nasking i butikk.

Jeg hadde ei venninne som fikk gjennomgå med lensmannen.
Han kom på døra og satt og pratet med venninnen min, fortalte at mange ungdommer ofte stjeler hjemme, men så fort de skjønner at det er lett å stjele og lyve, så går mange over til nasking i butikker også. Fortalte hvordan straffer man kan få og diverse x)

Alt koster og alt har en pris. Har man ikke råd der og da, så må man spare.
Det gjelder forsåvidt voksne folk også, mange som sparer selvom de har god råd. Men har man lyst på det lille ekstra luksusen så sparer man.

Kanskje sende henne til Brat Camp? :fnise:
Trenger kanskje ikke ta fra henne telefon? men ivertfall gjøre slik at hun ikke kan være på internett 24/7 f.eks bare 2-3timer etter skolen, men da skal det alt av internett skje i stua og ikke på rommet..
Får hun 200k i påfyll på mobil abo. hver måned?Blir den tom, ikke fyll på, MÅ hun ha, så får hun betale det selv..

Og ikke minst, sperr av alle kort dere har og bestill nye... :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...