Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å google, lese avtaledokumentene etc, men blir ikke klok.

Når man bruker et kredittkort, når begynner rentene å løpe? Jeg har SKandiabanken, og der står det 50 dagers betalingsutsettelse, men gjelder det fra den dagen jeg bruker kortet? Hvis jeg for eksempel handler for 1000 kroner 1. september, og 500 kroner 10. september, begynner rentene for de 1000 kronene å løpe 20. oktober, og rentene for de 500 løper 30. oktober?

Så vidt jeg har skjønt er det sånn det IKKE er? Googling sier meg bare at rentene løper fra fakturaforfall - men når er det da?

Skal på jobbreise, derfor jeg lurer. Reisen er om 2 uker, og jeg får tilbakebetalt reiseregning to uker etter reisen - altså om 4 uker fra i dag. Så jeg lurer altså på om jeg kan bestille reisen i dag, og unngå at rentene begynner å løpe før de 4 ukene som går til jeg får tilbakebetalt? Kredittkortet blir også brukt underveis på reisen.

Anonymous poster hash: 5a198...045
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv kredittkort med inntil 45 dager rentefritt, forfall den 15 hver mnd, da betaler jeg hele forrige måneds bruk uten å få plusset på renter. Så regner med at ditt kort har inntil 50 dager rentefritt, dvs forfall den 20 for forrige måneds bruk. Så alt du bruker i september blir rentefritt hvis hele beløpet blir betalt ved forfall 20 oktober.

Anonymous poster hash: 59da6...dc2
Skrevet (endret)

Renter beregnes fra forfall.

Når forfallsdato er, er forskjellig fra kort til kort. Skandiabanken har forfall 25. hver mnd.

https://skandiabanken.no/hjem/kort/priser/

Hvis du kjøper flybilletter f.eks nå, vil du få faktura fra Skandiabanken med forfall 25. september. Betaler du alt innen denne innen forfallsdatoen, kommer det ingen renter eller gebyrer av noe slag. Med Skandiabanken (og andre) må man betale minst 3 % av utestående beløp på forfallsdatoen. Betaler man ingenting, kan de legge på purregebyr, men uansett ruller også rentene og summen på fakturaen i november er høyere.

Hvis du bruker kredittkortet den 1. og 10. september f.eks på reise, kommer totalsummen på dette på en faktura i oktober.

Hvis det er snakk om billetter eller overnatting så er det vel lurt å bestille dette nå. Om du får tilbakebetalt fra arbeidsgiver om 4 uker så er dette tidsnok til forfallsdatoen den 25. september uansett.

Endret av Tandra
Skrevet

Har selv kredittkort med inntil 45 dager rentefritt, forfall den 15 hver mnd, da betaler jeg hele forrige måneds bruk uten å få plusset på renter. Så regner med at ditt kort har inntil 50 dager rentefritt, dvs forfall den 20 for forrige måneds bruk. Så alt du bruker i september blir rentefritt hvis hele beløpet blir betalt ved forfall 20 oktober.

Anonymous poster hash: 59da6...dc2

Ok, takk for god forklaring. Så da vil det jeg bruker nå i august forfalle 20. september. Innen den datoen rekker jeg mest sannsynlig ikke å få tilbake pengene jeg bruker på reisen. Hvis jeg venter med å bestille reisen til september vil det ikke forfalle før i oktober, men til gjengjeld vil reisen bli dyrere jo lenger jeg utsetter den, noe arbeidsgiver naturlig nok taper på.

Hvordan løser dere andre dette i praksis, med jobbreise og kredittkort? :klo:

Skrevet

Klarte å logge inn i SKandiabanken nå og ser at forfall er den 25. Hvordan regnes de 50 rentefrie dagene da? Hvis jeg bruker et kort 1. september, vil det forfalle allerede 25. september (kan jo ikke ha forfall 25 oktober, for det utgjør jo mer enn 50 dager?)?

Skrevet

Jeg redigerte svaret mitt lengre opp her, sikkert mens du skrev disse siste innleggene, HI. Se hva jeg skrev...

Ang. 50 rentefrie dager så kan det kanskje være at Skandiabanken ikke tenker at kredittkortbruken for 1 kalendermåned skal faktureres sammen? Kanskje de samler opp fra 5. til 5. hver mnd, dvs alt som er betalt med kortet fra 5. august til 5. september vil komme på faktura med forfall 25. september. Dermed er de eldste transaksjonene 50 dager gamle.

Hvordan jeg løser slikt - noen ganger må jeg dekke det fra egen lomme i vente på å få betalt tilbake fra jobben. Hender at det er noen få tusen. Er det snakk om spesielt dyre flybilletter eller overnatting som må betales på forhånd, ordner vi det slik at jobben betaler det direkte istedenfor å bruke mitt kredittkort.

Skrevet

Jeg redigerte svaret mitt lengre opp her, sikkert mens du skrev disse siste innleggene, HI. Se hva jeg skrev...

Ang. 50 rentefrie dager så kan det kanskje være at Skandiabanken ikke tenker at kredittkortbruken for 1 kalendermåned skal faktureres sammen? Kanskje de samler opp fra 5. til 5. hver mnd, dvs alt som er betalt med kortet fra 5. august til 5. september vil komme på faktura med forfall 25. september. Dermed er de eldste transaksjonene 50 dager gamle.

Hvordan jeg løser slikt - noen ganger må jeg dekke det fra egen lomme i vente på å få betalt tilbake fra jobben. Hender at det er noen få tusen. Er det snakk om spesielt dyre flybilletter eller overnatting som må betales på forhånd, ordner vi det slik at jobben betaler det direkte istedenfor å bruke mitt kredittkort.

Takk for svar. Med forfall 25. rekker jeg nok akkurat å få igjen for denne første turen, men neste tur er uka etter, og det rekker jeg jo ikke å få tilbakebetalt før 25. Får vel kjøpe første reise nå i august, og vente med å bestille neste til september... :vetikke:

Skrevet

Hvis det er snakk om stor forskjell på prisene jo lenger du venter med å booke/kjøpe, kan du høre med arbeidsgiver om du kan få utbetalt forskudd? Kanskje de ønsker det fremfor å få en høyere reiseregning til slutt. Er det bare snakk om hundrelapper så vet jeg at min arb.giver hadde blåst i at det ble dyrere, men spørs jo hvordan din er.

Skrevet

Hvilke summer er det snakk om? Litt utenfor tema, men for slike tilfeller er det veldig praktisk (og anbefalt) med en buffer.

Anonymous poster hash: 0d9e5...09a
Skrevet

Hvilke summer er det snakk om? Litt utenfor tema, men for slike tilfeller er det veldig praktisk (og anbefalt) med en buffer.

Anonymous poster hash: 0d9e5...09a

Ikke så mye, ca 3000 per gang. Men som nyutdannet som ennå ikke har fått lønn tar det litt tid å opparbeide denne bufferen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...