Gå til innhold

Må begynne å trene, hjelp!

Hilde

Anbefalte innlegg

Har ikke trent på sikkert 6 år. Går og står hver dag på jobb, så er ikke heeeelt uttafor, men dog, jeg trenger å begynne å trene. Men man får liksom aldri starta ordentlig! Nå, derimot, SKAL jeg begynne. Jeg har planer om å søke politihøgskolen, og jeg trenger derfor å komme i form. Og for å komme i form, trenger jeg råd fra dere.

Målene mine består jo i å klare de fysiske kravene for å komme inn på politihøyskolen. Dette innebærer både at jeg må ha bedre kondis og bli sterkere. Hva sier dere? Hvor begynner jeg?

Kan jo legge til at søknadsfristen er 4 desember, og da bør jeg være fit for fight..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Du bør begynne rolig; enten timer på studio (aerobic, spinning osv hvis du liker det) kombinert med styrketrening. På et studio kan du også få kontakt med en personlig trener som kan hjelpe deg i gang, men det koster flesk. De har også treningsveiledere som kan hjelpe deg i gang, men jeg er usikker på hvor effektivt det egentlig er.

Eller du kan begynne å løpe, og i tillegg trene målbevisst mot de øvelsene som blir testet i opptaket (3000 meter på tid, push ups, sit ups, kroppsløft? Jeg vet ikke helt). Kjøp gjerne en pulsklokke (fra under tusenlappen og oppover) slik at du kan holde styr på framgangen.

Tren en time tre ganger pr uke; i begynnelsen bør du finne deg en løype der du går og løper vekselvis. Så kan du bytte ut mer og mer gåing med løping, til du klarer hele løypa. :)

Målet er å få trening til å bli en vane, noe du gjør helt automatisk. Da blir det lettere å gjennomføre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater treningssentre, og kommer nok til å trene mye ute.

Øvelsene som blir testet er;

svømming (75 meter bryst og 25 meter rygg)

dykking

lengde uten tilløp

"lav bom" (henge i bom, og løfte kroppen)

benkpress (35 kilo så mange ganger man klarer)

forflytning av dukke på 78 kilo

kondisjonstest (10 minutter, minstekrav kvinner er 1101 meter.)

Om jeg går/løper tre ganger i uka, + pushups/situps (en time hver gang), vil jeg da kunne klare alle disse øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Du burde trene spesifikt på disse øvelsene i tillegg, tror jeg. Selv hadde jeg ikke likt svømme/dykke-delen, og hadde satt inn litt innsats der...

Allsidig trening, til å begynne med tre ganger i uka, men intensivering etterhvert. Av og til teste om du har nådd delmål (sette deg delmål).

Spør fraggel her inne, hun har litt peiling, siden hun har vært i Forsvaret (sikkert flere jenter her inne som har det, jeg husker ikke i farten.)

Lykke til:) Det er mye morsommere å trene hvis man har et mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet fulgte 2 jenter som skulle søke politiskolen - da kunne man følge dem gjennom treningen i forkant.

Har ingen link men du kan jo prøve å lete på Dagbladet's sider evnt. kontakte de.

Enig med Etheral - må nok litt spesifikk trening til - spsielt på styrke fronten. Kan du ikke svømme bra bør du jo trene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har personlig trener og han fortalte meg også at du måtte klare 35 kg i benkpress, så mange du klarer for å komme inn på politihøyskolen. Jeg har trent regelmessig i mange år, mest utholdenhet, men også styrke, men da på Body-pump timer i mange år. D.v.s at jeg trodde jeg var rimelig godt trent/ sterk, skal si jeg fikk meg en aha-opplevelse da jeg begynte med personlig trener. Første gangen klarte jeg så vidt å løfte 30 kg i benken, og jeg som trodde jeg var sterk :hoho:

Så poenget mitt er, du må nok legge inn en del timer i helsestudioet, men trøsten er at hvis du trener regelmessig styrke, og på en riktig og effektiv måte så ser du fort framgang og du får virkelig resultater.

Ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å begynne å sykle. Det er kjempegøy! Mye bedre enn jogging. Ellers bør du jo trene styrke da. Hva med å kjøpe deg noen manualer, og trene hjemme foran tv'n om kveldene?

Ikke still for store krav til deg selv. Men gjennomfør alltid det du bestemmer deg for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Get back to basic.........kjør typiske militære styrkeøvelser......... og bli kjent med de testene og kravene til politihøyskolen.......tren variert, og ikke for mye..... vær veldig tolmodig.... løp, sykl, svøm, gå i fjellet, situps, armhevninger, hangups, og spis sundt, sov nok, ikke få panikk, men bygg opp langsomt.......tilslutt blir du veldig seig og utholden....

...og ikke glem å ha det morro og spis litt tull en sjelden gang.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...