AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #1 Skrevet 22. august 2014 Når et barn gjør ugang. Er det ok å sende det på rommet og si de skal bli der til de bestemmer seg for å være snille? Anonymous poster hash: 33b9c...80e
Plengionika Skrevet 22. august 2014 #2 Skrevet 22. august 2014 Vi har det sånn at rommet til datteren vår er et fristed for henne. Det er et sted hun skal gå for å leke å kose seg alene om hun ønsker det. Samme med senga. Det skal ikke være en straff, men deilig å gå å legge seg. Et sted hun kan slappe av. 3
minister-mio Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Nei, det syntes jeg ikke. For at barnet skal sove alene på rommet sitt natta gjennom er det viktig at rommet forbindes med noe positivt og ikke straff. Dessuten bestemmer ikke barn seg for å være snille eller slemme. 4
Mafalda Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 Hvilken aldersklasse er det snakk om? 3, 8,12? Jeg reagerer ikke spesielt på at et barn blir sendt på rommet (eller et annet sted. Fjernet fra en opphetet situasjon, i hvert fall), det kan være en nødvendig strategi i visse tilfeller. Men jeg ville definitivt gjort det mer konkret enn å si at "Nå er du slem, gå på rommet ditt til du bestemmer deg for å være snill". Det kan godt tenkes at det finnes situasjoner der det er en grei forklaring, men jeg har selv aldri vært oppi en. Det må mer konkrete og tydelige forklaringer til, og gjerne slik at barnet selv må sette ord på det og begrunne hvorfor h*n handler som h*n gjør. Men igjen, det kommer litt an på alder. Straff bare for straffens skyld har jeg hatt lite bruk for som forelder, i 99% av tilfellene er det mye viktigere at barnet faktisk lærer noe av tiltaket. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Jeg ble sendt på rommet ganske ofte. Måtte da være der flere timer. 50% av gangene hadde jeg ikke gjort noe heller. Hadde en 6 år yngre bror som tidlig fant ut att siden han var så liten og søt så ble han alltid trodd.. Skal man straffe barn på den måten må det være kort tid som en slags timeout. Anonymous poster hash: a12ad...9fe
Kvist Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 (endret) Vi sender barna på rommet. Men ikke som "straff", mer som "skal du fortsette med det støynivået må du gå et annet sted". Eller vi kan bruke det for å løse opp i en situasjon, f.eks ved søskenkrangel. Da får de roet seg på hvert sitt rom, og stort sett funnet noe annet å leke med så krangelen avsluttes. Og i et lite hus er det egentlig bare ut eller rommet som er alternativene. Aldri hatt noe problem med at rommet ikke blir et fristed alikevel, det er jo nettopp det det er. Frihet til å være i fred og gjøre stort sett det man vil. Må legge til at vi aldri setter krav til hvor lenge de skal være der. Endret 22. august 2014 av Kvist 6
Silje M. Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 Vi sender barna på rommet. Men ikke som "straff", mer som "skal du fortsette med det støynivået må du gå et annet sted". Eller vi kan bruke det for å løse opp i en situasjon, f.eks ved søskenkrangel. Da får de roet seg på hvert sitt rom, og stort sett funnet noe annet å leke med så krangelen avsluttes. Og i et lite hus er det egentlig bare ut eller rommet som er alternativene. Aldri hatt noe problem med at rommet ikke blir et fristed alikevel, det er jo nettopp det det er. Frihet til å være i fred og gjøre stort sett det man vil. Må legge til at vi aldri setter krav til hvor lenge de skal være der. Som jeg skulle sagt det selv!
Gjest Supersnella Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Gjør på samme måte som kvist her. Skal de bråke mye må de være på rommet. Som straff brukes det aldri, har mer tro på å prate med barnet på en ordentlig måte til de forstår hvorfor de ikke kan oppføre seg sånn. Og de skjønner det stort sett. Nå er mellomste i de verste tenårene og da går hun selv på rommet når alt er " urettferdig" og det er det jo ofte i den alderen. Men da er det jo frivillig og ikke som straff.
Gjest Magdalene Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 (endret) Vi sender barna på rommet. Men ikke som "straff", mer som "skal du fortsette med det støynivået må du gå et annet sted". Eller vi kan bruke det for å løse opp i en situasjon, f.eks ved søskenkrangel. ..... Aldri hatt noe problem med at rommet ikke blir et fristed alikevel, det er jo nettopp det det er. Frihet til å være i fred og gjøre stort sett det man vil. Må legge til at vi aldri setter krav til hvor lenge de skal være der. Samme her. Har en frøken som kan bli meget høylydt om vinden ikke blåser hennes vei, og hun får da beskjed om å gå på rommet og blir der til hun har skreket seg ferdig, og at hun er hjertelig velkommen tilbake når hun kan snakke ordentlig. Hun forbinder ikke rommet med noe "forferdelig" av den grunn, for hun elsker å leke for seg selv på rommet. Endret 22. august 2014 av Magdalene
Gjest Supersnella Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Jeg tenker ikke så mye på at de ikke skal se på rommet som et fristed hvis det blir brukt som straff. Det kommer så klart an på alderen på barnet men om en 5 åring blir sendt på rommet om den har gjort noe galt, tror jeg ikke h*n klarer å sette seg inn i hva h*n har gjort på egenhånd. Husker fra jeg selv var liten og ble sendt på rommet så satt jeg egentlig å bare ble mer sint for det var "alle" andre som var dumme. Tror barn trenger litt veiledning og hjelp til å tenke hvordan de kunne løst ting annerledes.
Gjest Yeahright Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 Selvfølgelig er det helt greit. Klarer ikke ungen oppføre seg blandt andre får han/hun holde seg for seg selv til de er klare for det.
Gjest lurven Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 synes det er greit som en form for straff
Quiet Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Vi bruker også rommet når det koker over på en eller annen måte for treåringen. Det er rett og slett for å bryte opp. Han roer seg da gjerne med en gang, og vi snakker om det som skjedde i forkant før vi forlater rommet sammen. Det fungerer i alle fall her. Vi er for øvrig også bevisste på å leke sammen med han, lese, høre på musikk med mer på rommet hans i det daglige.
Niennas Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Her blir treåringen sendt på rommet hvis hun roper og skriker. Det er helt greit å vise følelser, og være både sint, lei seg og frustrert, men når hun kun utrykker det ved å rope så høyt hun kan - da får hun roe seg ned på rommet sitt. Så liten som hun er så er hun sjeldent sånn uten en grunn, enten trøtt eller sulten. Så av og til så ligger hun faktisk og slapper av helt alene fram til hun vil ut igjen. Hun kan komme ut fra rommet akkurat når hun vil, det eneste kriteriet vi stiller er innestemme.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #15 Skrevet 13. november 2021 Men dere voksne blir vel aldri sendt på rommet? Anonymkode: 4b56a...e7a
Sunnys Skrevet 13. november 2021 #17 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.8.2014 den 8.20): Når et barn gjør ugang. Er det ok å sende det på rommet og si de skal bli der til de bestemmer seg for å være snille? Anonymous poster hash: 33b9c...80e Skal du bruke soverommet hennes som et sted for straff? Er ikke barnet ditt snill? Hva gjør barnet som får deg til å tenke at hun ikke er snill? relasjoner og utspill av følelser må du møte på en annen måte enn å skyve barnet inn på rommet som straff. Ja, det gjorde det på 80 og 90 tallet da de ikke visste bedre. Om du krangler med mannen din og han synes du er urimelig, er det ok at han sender deg på rommet til du bestemmer deg for å være lydig og snill? ikke gjør dette mot barnet ditt.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #18 Skrevet 13. november 2021 Dette skjedde med meg som barn. Ble ofte låst inn på rommet mitt, ingen åpnet selv om jeg gråt og skrek fikk angst av det. Anonymkode: bbb59...f7b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #19 Skrevet 13. november 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dette skjedde med meg som barn. Ble ofte låst inn på rommet mitt, ingen åpnet selv om jeg gråt og skrek fikk angst av det. Anonymkode: bbb59...f7b Det samme opplevde jeg regelmessig under hele oppveksten min, og det var mamma som var aller verst. Vi har aldri hatt noe godt forhold til hverandre. Jeg ønsker heller ikke å tilbringe tid sammen med noen som utøver vold mot meg. Anonymkode: 4b56a...e7a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #20 Skrevet 13. november 2021 Bruker ikke rommet som straff, men brukes når barnet må tas ut av situasjonen. Som feks ved raserianfall. Det er uholdbart at det skal fly ting i luften i stua, da går vi på rommet, så får han rase der. Jeg pleier ofte å være der med han, eller jeg står utenfor døren. Heldigvis er det ikke ofte 7-åringen har disse raseanfallene lenger. Når han var 5 år, hadde han det mye oftere. Nå kan det kanskje komme ett hver 5-6 uke, evt sjeldnere. Men når det kommer kan det blir intenst, andre ganger klarer han å roe seg raskere ned. Rommet er ett fint sted til dette. Anonymkode: a8942...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå