AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Noen som har tips til hvordan jeg kan slutte å spise mer enn jeg trenger? I dag har jeg spist omelett av 3 egg til frokost (med skinke, løk, ost og agurk ved siden), yoghurt med hakket banan og muesli til lunsj, eple + pære til mellommåltid, allikevel spiser jeg masse til middag, og gjerne masse rester til kvelds, selv om jeg ikke trenger det. Spiser det bare fordi jeg synes det er så godt med middagsmat, spiser helt til jeg er stappmett. Har prøvd å drikke mye vann, men det hjelper ikke. Tror det ligger litt i hodet, stopper ikke før jeg kjenner den skikkelige super-metthetsfølelsen. Må kanskje overbevise hjernen min om at jeg ikke trenger å være så veldig mett, spesielt om kvelden. Anyone? Anonymous poster hash: 33535...dbe
Gjest Runforit Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Alder, høyde, vekt, kcla, aktivtetsnivå?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 21 år, 165 cm og 63 kg nå. Har gått opp 4 kg det siste året. Har ikke så mye muskler. Ikke så høyt aktivitetsnivå, trener ikke men går på tur hver dag med hunden. Dette er derimot turer med lavt tempo. Har ikke peiling på kcal, teller ikke. Men å spise 2 store middags-skåler med lapskaus til middag, og så spise 2-3 mindre skåler til kvelds er helt klart unødvendig for meg.Anonymous poster hash: 33535...dbe
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Og selv etter å ha spist så mye middagsmat til middag og kvelds føler jeg fremdeles at jeg har lyst på mer... Anonymous poster hash: 33535...dbe
Miamaia83 Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 Spis sakte så kjenner du når du blir mett. Pass på å spise nok fett og proteiner som gjør deg mett lenger og ikke fnysen på kvelden. 2
Gjest Runforit Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Hva består maten av? Høres ut som du burde få i deg mer proteiner og fett. 2
kanelsnurr Skrevet 22. august 2014 #7 Skrevet 22. august 2014 (endret) Kanskje prøve å lage litt mindre til middag? Kjenner meg til en viss grad igjen i problemet: Er det mer igjen, og det er godt, så spiser jeg fort litt mer enn jeg egentlig burde. Er ofte enklere å bare beregne hvor mye man trenger i handle / lage mat-fasen i stede! Endret 22. august 2014 av kanelsnurr 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #8 Skrevet 22. august 2014 Kanskje prøve å lage litt mindre til middag? Kjenner meg til en viss grad igjen i problemet: Er det mer igjen, og det er godt, så spiser jeg fort litt mer enn jeg egentlig burde. Er ofte enklere å bare beregne hvor mye man trenger i handle / lage mat-fasen i stede! Enig. I tillegg er det lurt å bruke småe tallerkener til å forsyne seg på. Anonymous poster hash: 2e3c3...e0e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #9 Skrevet 22. august 2014 Og selv etter å ha spist så mye middagsmat til middag og kvelds føler jeg fremdeles at jeg har lyst på mer... Anonymous poster hash: 33535...dbe Finn mat som metter lengre og samtidig inneholder færre kalorier Anonymous poster hash: 2e3c3...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #10 Skrevet 22. august 2014 Og selv etter å ha spist så mye middagsmat til middag og kvelds føler jeg fremdeles at jeg har lyst på mer... Anonymous poster hash: 33535...dbe Bruker du noe søtt til eller etter maten, som saft, brus, dessert, syltetøy eller annet søtt? Tilførsel av sukker lager større plass i magesekken slik at det blir plass til mer mat. Prøv å lag retter som ikke inneholder sukker og hold deg unna tilbehør og drikke med sukker Anonymous poster hash: 2e3c3...e0e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 21 år, 165 cm og 63 kg nå. Har gått opp 4 kg det siste året. Har ikke så mye muskler. Ikke så høyt aktivitetsnivå, trener ikke men går på tur hver dag med hunden. Dette er derimot turer med lavt tempo. Har ikke peiling på kcal, teller ikke. Men å spise 2 store middags-skåler med lapskaus til middag, og så spise 2-3 mindre skåler til kvelds er helt klart unødvendig for meg.Anonymous poster hash: 33535...dbe Har du forandret på noe i den perioden du har gått opp i vekt, i forhold til før du gikk opp de 4 kg-ene? Har du evt begynt mede p-piller, endret p-pillemerke, begynt på andre medisiner, noe som har hendt og er du evt deprimert, har du mye stress i livet ditt (man kan legge på seg av stress også). Også andre faktorer spiller inn, som bl.a endret stoffskifte m.m. Anonymous poster hash: 2e3c3...e0e
BlendaSensitive Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Altså, seriøst folkens? Løsningen når man kjenner seg fort sulten, er det å spise enda mindre??? Og nei, sukker utvider IKKE magesekken. Herreminhatt. Sukker kan, hos noen (meg for eksempel) trigge en falsk sultfølelse, som gjør at jeg spiser enda mer. Men utvide magesekken, nei det er det bare mengden mat/drikke som gjør! - se dagen som helhet. Hvor mye spiser du til de andre måltidene? Og HVA spiser du! - Proteiner og litt fett gjør deg lengere sulten. Lapskaus med masse poteter gjør ikke. Men bytt ut mye av potetene/gulrøtter med mer kjøtt, "over jorden grønnsaker", så burde det mette mer. - andre sykdommer, medisiner, livsforandringer, stress, søvn? Sitat: "... allikevel spiser jeg masse til middag, og gjerne masse rester til kvelds, selv om jeg ikke trenger det. Spiser det bare fordi jeg synes det er så godt med middagsmat, spiser helt til jeg er stappmett. Har prøvd å drikke mye vann, men det hjelper ikke. Tror det ligger litt i hodet, stopper ikke før jeg kjenner den skikkelige super-metthetsfølelsen. Må kanskje overbevise hjernen min om at jeg ikke trenger å være så veldig mett, spesielt om kvelden." "...llikavel spiser jeg masse til middag" - Synes ikke du spiste så mye tidligere på dagen? Du går tur hver dag, det pluss vanlig aktivitet krever sitt. Jeg kan også bli sulten på kvelden, om jeg har skippet frokost, spist lite lunsj. Så kommer hungeren på kvelden i stede. Spis godt med mat (riktig mat) til alle måltider. Det med å føle seg stappmett kjenner jeg godt til. For meg er igjen løsningen rett mat. Mye proteiner og litt fett, gode karbohydrater i form av masse grønnsaker. Grønnsaker har lite kalorier, men inneholder fiber, vitaminer og mineraler, metter masse. Bruk dette som fyllmasse! Brokkoli for eksempel har bare 28 kalorier på 100 gram. http://www.bama.no/eway/default.aspx?pid=241&trg=Container_6185&Main_4489=6177:0:10,3117&Content_6140=6185:0:10,3348&Container_6185=6184:1641429::0:6179:1:::0:0 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Jeg har det litt på samme måte. Jeg kjenner bare om jeg er sulten eller stappmett, jeg har liksom ikke noe nesten mett-følelse. Jeg er stort sett sulten hele tiden untatt en galvtimes tid etter måltider hvor jeg er stsppmett. Jeg har fruktosemalabsorpsjon og når jeg er flink til å spise lite grønnsaker opplever jeg stor forskjell, er nesten ikke sulten da. Anonymous poster hash: 3bcda...804 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 - Proteiner og litt fett gjør deg lengere sulten. Lapskaus med masse poteter gjør ikke. Men bytt ut mye av potetene/gulrøtter med mer kjøtt, "over jorden grønnsaker", så burde det mette mer. Ville bare gjøre deg oppmerksom på noe jeg regner med er en liten leif i innlegget ditt. Så ikke TS blir helt forvirret. For du mener vel at proteiner og feett gjør deg lengre METT? Anonymous poster hash: cfb8a...017 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Jeg har det litt på samme måte. Jeg kjenner bare om jeg er sulten eller stappmett, jeg har liksom ikke noe nesten mett-følelse. Jeg er stort sett sulten hele tiden untatt en galvtimes tid etter måltider hvor jeg er stsppmett. Jeg har fruktosemalabsorpsjon og når jeg er flink til å spise lite grønnsaker opplever jeg stor forskjell, er nesten ikke sulten da.Anonymous poster hash: 3bcda...804 Du trenger vel ikke kutte ut alle grønnsakene? Søkte og fant dette: Agurk, issalat, brokkoli, sopp, spinat, bønnespirer, persille, rabarbra, gressløk og dill kan brukes hver dag. Blomkål, asparges, bønner, surkål, reddik, stangselleri, grønn paprika, aubergine, squash, kinakål, frossen rosenkål, mais og løk kan brukes av og til. Anonymous poster hash: cfb8a...017
BlendaSensitive Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 Ville bare gjøre deg oppmerksom på noe jeg regner med er en liten leif i innlegget ditt. Så ikke TS blir helt forvirret. For du mener vel at proteiner og feett gjør deg lengre METT? Anonymous poster hash: cfb8a...017 Alldeles rett! 1
Gjest Silverstream Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Du kan gjøre som meg: Jeg overspiste før, spiste til jeg var stappmett. Nå putter jeg bare litt på tallerkenen, f. eks hvis du kjøper laks i de porsjonene i frysedisken, ta bare 1 stk + masse grønnsaker og jeg tok ikke potet og saus. Etter en stund blir magen fornøyd med små porsjoner(som egentlig er akkurat passe), og da vil det gå bedre. Men husk at det kan ta en liten stund.
Version 2.0 Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Mitt beste tips er faktisk å finne deg en hobby, et eller annet som gjør at du ikke tenker så mye på mat. Jeg kan også spise mye mer enn hva jeg trenger. Av og til er jeg selvsagt sulten, men ofte er det rett og slett fordi jeg kjeder meg og trenger noe å bite i som i kjedespising. Ikke sett deg ned med tv eller film, ta heller å gjør noe. Trenger ikke være trening, men noe som holder hodet ditt aktivt. Tviler for at du faktisk er sulten etter 2-3 resteporsjoner om kvelden, men heller det at det er godt og at du ikke har noe bedre å gjøre. Ellers kan det hjelpe å ikke spise mens du leser, ser tv, sitter på pc osv. Jo mer oppmerksom du er på selve maten og spisinga, jo mer bevisst blir du på mengden mat du spiser og man blir raskere mett psykisk.
Inwe Skrevet 23. august 2014 #19 Skrevet 23. august 2014 Jeg løste det rett og slett med å ikke lage mer mat enn jeg trenger det har resultert i at jeg nå ikke alltid spiser opp alt om jeg blir mett. På denne måten vet jeg uansett at det ikke er så farlig om jeg spiser alt jeg har laget og at det ikke er mer igjen når jeg er ferdig 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå