Gå til innhold

Hvor skal jeg starte? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har på de siste par årene gått opp nesten ti kilo. Jeg er 157 høy, og har veid 50 kilo, men nærmer meg nå 60. Jeg har aldri trent noe særlig, og har spist ganske usunt men har bestandig holdt vekta, og har aldri gått så mye opp som de siste årene, jeg er 23 år nå.

Jeg vil gjerne starte opp med trening og begynne å spise sunt, men hvor skal jeg begynne? Hva slags mat burde jeg kutte ut og hva burde jeg spise mer av? Jeg spiser brøskiver med jordbær, salami, skinke og ost, middag er som regel spagetti, pizza, laks, taco, torsk, fiskeboller, lasagne osv.

Hvor mye burde jeg trene? Styrke eller jogging? Jeg føler at jeg må se resultater ganske kjapt for at jeg skal klare å motivere meg, men hvor raskt kan jeg forvente å merke noe? Jeg vil gjerne trene og bli tynnere, men jeg klarer rett og slett ikke å motivere meg nok til å faktisk dra. Ligger ofte å tenker på at jeg skal skjerpe meg før jeg skal legge meg, og at jeg skal dra i morgen, men når dagen kommer tenker jeg bare at jeg tar det i morgen istedet.

Anonymous poster hash: c7973...597
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress. Det er mitt beste råd. Meld deg inn på et treningssenter og begynn forsiktig med noen saltimer og gjerne en PT for å komme igang med styrketrening. Test ut litt jogging også, men begynt veldig pent. Kjenn litt på dette. Ikke slit deg ut, men prøv å finne den treningsformen som passer deg nå. Ikke sett deg mål om å trene fem dager i uka allerede nå. Da går du på en smell som de fleste gjør. Ofte er det stresset om å se resultater fort, som gjør at folk stopper opp og gir opp. Sett deg små delmål. Første målet kan være noe så banalt som å prøve å jogge to minutter på mølla uten å stryke med. Neste mål kan være fem minutter. Eller noe så latterlig som å prøve å løfte 4 kg over hodet.

Og når du har kommet litt igang med treningen, så vil du også få et mer sug på riktig mat. Kroppen vil be om proteiner og ren mat når du har kommet igang med trening. Du mister etter hver lysta på skitmat fordi kroppen ber om ren mat. For meg tok det et drøyt år å komme dit jeg er nå. Fra lubben/småfeit (fettprosent på nesten 35 % )til fit. Jeg har bikka 40 så jeg har en tregere kropp en det du har. Allikevel ser jeg meget veltrent ut nå og får ofte kommentarer om musklene mine og sprettrumpa. Jeg hadde aldri som mål å se ut som en fitnessutøver. Jeg hadde bare som mål å trene og se hva som skjedde. Jeg hadde bare et ønske om å føle meg litt bedre med meg selv enn det jeg gjorde da jeg var på det mest feite. Jeg orka jo ingen ting. Nå er jeg som en Duracellkanin :P Og jeg elsker det.

Så igjen - ikke stress, men sett deg små delmål. Tenk at det er bedre å bygge solide byggestener for din fremtid. At et solid fundament er mye mer viktig enn et kjapt resultat. Et kjapt resultat vil ofte ende med at alt raser sammen like kjapt som det ble bygd opp.

Anonymous poster hash: b9a87...e74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...