AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Jeg vet at det er ulike meninger når det gjelder karakter i kroppsøving. Noen er før og noen er sterkt i mot. Jeg er en av de som er sterkt i mot karakter i gym, fordi alle har forskjellig grunnlag når de begynner. Noen er rett og slett bare flink til alle de typiske gym-aktivitetene. Noen er det ikke. Noen er flinkere til andre aktiviteter som fjellturer, yoga, pilates, spinning, aerobic osv. Og dette ser man jo omtrent ikke i en eneste gymtime over 6år (u.skole + vgs). Og så er det de som da begynner å diskutere om vi skal ha karakterer i andre lignende fag. Noen sier: "Men jeg er god i gym, og skal ikke det gi utslag på karakteren? Det samme gjelder jo feks musikk. Jeg er ikke god i musikk, mens andre er, og da bør det telle". Så min mening er at det ikke burde gis karakterer i slike fag som gym, musikk og kunst og håndtverk. Jeg synes innsats burde telle. Alle vet at det er mye skulking i gym, og jeg tror at det hadde hjulpet på dersom det ikke ble noe press om å være god, men at det er et godt miljø for å lære og vise at man tør å ha innsats, selv om en ikke når helt til topps. Samme med musikktimene. Noen er musikalsk, andre ikke. Hvorfor ha sangpresentasjoner med karakter (vi hadde)? Noen er bare født dårlige til å synge. Ja, og kunst/håndverk. Noen er kreativ og flink med hendene, andre ikke. Hva mener du? Anonymous poster hash: a6b79...308 1
LilleSnupp Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Det var da en merkelig argumentasjon. Noen er god i matematikk, andre i engelsk og atter andre i tekstskriving. Hva er forskjellen ift de fagene du ramser opp? 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Det er de samme prinsippene som gjelder i alle fag. Ikke alle er like flinke i norsk eller matematikkk, men det betyr ikke at man skal droppe karakter i faget. Men jeg er for å kunne la innsats og vilje spille inn på karakteren. Slik det er nå skal ikke innsats telle noe som helst på karakteren. Nå er det jo både idrettshøyskoler og kunstskoler som trenger at det er karakterer i nettopp disse fagene ved lavere utdanningsinstitusjoner. I det 'vanlige' arbeidslivet så betyr ikke karakterene så masse, orden og oppførselskarakterene betyr mere i tillegg til fraværet. Anonymous poster hash: 3c567...d6c 1
cocoon Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Det var da en merkelig argumentasjon. Noen er god i matematikk, andre i engelsk og atter andre i tekstskriving. Hva er forskjellen ift de fagene du ramser opp? At de er relevante til senere skolegang?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 At de er relevante til senere skolegang? Jeg vil si gymkarateren er meget relevant dersom man skal søke seg inn på f.eks idrettslinjer... Anonymous poster hash: 3c567...d6c
LilleSnupp Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 At de er relevante til senere skolegang? Du vet at man kan ta høyere utdanning i både idrettsfag, kunst og håndverk og musikk? 2
cocoon Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 (endret) Du vet at man kan ta høyere utdanning i både idrettsfag, kunst og håndverk og musikk? Ja, og barne/ungdomsskolekarakterene har hvertfall ingenting å si for kunstskoleopptak. Ikke vgs-karakterene heller. På slike skoler er det opptaksprøver (både innsendt og praktisk på skolen) som er av betydning. Endret 21. august 2014 av cocoon
LilleSnupp Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 (endret) Ja, og barne/ungdomsskolekarakterene har hvertfall ingenting å si for kunstskoleopptak. Nei, ikke karakteren i norsk heller.. (er ikke karakterer i barneskole) For å ta grunnutdanningen på lavere nivå så er det ikke opptaksprøver. Kun ved Master. (dette gjelder kunstfag). På idrettsfag tviler jeg for at det er noen form for opptakskrav for Master. Endret 21. august 2014 av LilleSnupp
cocoon Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Nei, ikke karakteren i norsk heller.. (er ikke karakterer i barneskole) Ikke vgs-karakterene heller. På slike skoler er det opptaksprøver (både innsendt og praktisk på skolen) som er av betydning.
cocoon Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 For å ta grunnutdanningen på lavere nivå så er det ikke opptaksprøver. Kun ved Master. (dette gjelder kunstfag). På idrettsfag tviler jeg for at det er noen form for opptakskrav for Master. ?? Jo, det er opptaksprøver på khio/khib osv bachelor... Idrettsfag vet jeg ingenting om.
LilleSnupp Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 ?? Jo, det er opptaksprøver på khio/khib osv bachelor... Idrettsfag vet jeg ingenting om. Jeg har 90 st.poeng i et praktisk estetisk fag og nei, det er ikke opptaksprøver på alle høyskoler/universitet.
cocoon Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Jeg har 90 st.poeng i et praktisk estetisk fag og nei, det er ikke opptaksprøver på alle høyskoler/universitet. Ok, så da er det noen ganger det og andre ganger ikke. Så de spesifikt på kunstkarakteren din? For det var vel det dette dreiet seg om.
LilleSnupp Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Ok, så da er det noen ganger det og andre ganger ikke. Så de spesifikt på kunstkarakteren din? For det var vel det dette dreiet seg om. Nei, men tviler på at de så spesifikt på norsk og matematikkarakteren min også.. Man kommer inn på poeng, og da teller en 5'er i kunst og håndverk like mye som en 5'er i norsk.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 Jeg har 90 st.poeng i et praktisk estetisk fag og nei, det er ikke opptaksprøver på alle høyskoler/universitet. Da jeg gikk faglærer (bachelor) i drama/teater hadde vi opptaksprøve og det samme gjaldt faglærer/bachelor i musikk og dans. Det er slett ikke uvanlig med opptaksprøver til lavere grader. Anonymous poster hash: 7065e...4d2
Gjest Snuttepi Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 Innsatsen teller på karakteren i kroppsøving i grunnskolen. Det kom nye retningslinjer i fjor, og den gamle vurderingsformen med vurdering av innsats er tilbake. For øvrig synes jeg det er veldig tynn argumentasjon som ligger til grunn i hovedinnlegget. Det er slettes ikke alle som er flinke i språk, men alle har tre karakterer i norsk (bortsett fra ved fritak for sidemål), to i engelsk og en i fremmedspråk. I tillegg kommer karakterer på skriftlig eksamen, som ofte er norsk eller engelsk. Hvis man ikke kan synge, kan man allikevel oppnå en god karakter i musikk. Det er teoriprøver i faget, og man kan prøve seg på mange forskjellige instrumenter. Dans er en del av faget, og bruk av digitale programmer for å komponere musikk og lage musikkvideoer. Man lager mange forskjellige produkter i kunst og håndverk, og man har forskjellige aktiviteter i kroppsøving. Jeg er helt ubrukelig i ballspill, men greide å få 5 i kroppsøving både på vgs og i grunnskolen. Det som reddet meg var svømming, innebandy, teoriprøver, planlegging av eget treningsopplegg, jogging og styrketrening - og jeg la alltid mye arbeid i det jeg gjorde. Jeg fikk akkurat samme karakteren som fotballgutta i klassen, de med perfekt fysikk og fantastisk uutholdenhet. De var nemlig bare gode i ballspill, tok lett på alle andre aktiviteter, og gadd aldri å lese til prøvene. Å fjerne karakteren i praktiske fag er ikke rettferdig i det hele tatt. Hva med alle som får dårlige karakterer i teorifagene? Skal ikke de få oppleve gode karakterer på sine vitnemål? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå