AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Hei, har begynt på ny skole og i dag fikk jeg vite at vi skal testes i utholdenhet om to uker. Jeg er i utrolig dårlig form, har ikke gjort noen form for krevende aktivitet på veldig lenge og sist jeg løp klarte jeg bare 2 km jogging. Nå skal jeg løpe 4, og får stryk hvis tiden går over 30 min... Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre for å gjøre det best mulig? Skjønner jo at det er veldig urealistisk å forbedre kondisjonen på to uker, men er det noe jeg kan gjøre for å redde gymkarakteren fra å trekke ned hele snittet mitt? Vi skal ha en lignende test neste år, så vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan forbedre kondisjonen på litt lengre sikt også. Anonymous poster hash: 4593d...920
Gjest Runforit Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Hei, har begynt på ny skole og i dag fikk jeg vite at vi skal testes i utholdenhet om to uker. Jeg er i utrolig dårlig form, har ikke gjort noen form for krevende aktivitet på veldig lenge og sist jeg løp klarte jeg bare 2 km jogging. Nå skal jeg løpe 4, og får stryk hvis tiden går over 30 min... Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre for å gjøre det best mulig? Skjønner jo at det er veldig urealistisk å forbedre kondisjonen på to uker, men er det noe jeg kan gjøre for å redde gymkarakteren fra å trekke ned hele snittet mitt? Vi skal ha en lignende test neste år, så vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan forbedre kondisjonen på litt lengre sikt også.Anonymous poster hash: 4593d...920 Denne genial for noobs http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html
kanelsnurr Skrevet 22. august 2014 #3 Skrevet 22. august 2014 Hei, har begynt på ny skole og i dag fikk jeg vite at vi skal testes i utholdenhet om to uker. Jeg er i utrolig dårlig form, har ikke gjort noen form for krevende aktivitet på veldig lenge og sist jeg løp klarte jeg bare 2 km jogging. Nå skal jeg løpe 4, og får stryk hvis tiden går over 30 min... Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre for å gjøre det best mulig? Skjønner jo at det er veldig urealistisk å forbedre kondisjonen på to uker, men er det noe jeg kan gjøre for å redde gymkarakteren fra å trekke ned hele snittet mitt? Vi skal ha en lignende test neste år, så vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan forbedre kondisjonen på litt lengre sikt også. Anonymous poster hash: 4593d...920 Tror ikke du skal forvente underverker på 2 uker akkurat, men om du får tatt deg en 4-5 løpeturer, så hjelper det jo å bare bli vandt med distansen. Løp den runden dere skal løpe på skolen, så du blir kjent med den, og vet hvor fort du må løpe for å klare deg. Du kommer garantert under 30 min. (vanlig gange = 6 km/time, så du trenger ikke løpe særlig fort/mye for å komme under 30 min på 4 km.) Og om man skal være litt kynisk med hensyn på gymkarakter (med forbehold om at innsats teller like mye som da jeg hadde gym for 10 år siden): Man tester vel helt i starten av året for å ha noe å "måle mot"? Om du gjør det dårlig nå, gjør en bra innsts i år, og forbedrer deg masse til avsluttende test (på sluten av året), så gir vel det en knalluttelling på karakteren? Trolig til og med bedre enn en som gjør det ok begge ganger, men ikke har noe særlig progresjon?
Maximillian Cohen Skrevet 22. august 2014 #4 Skrevet 22. august 2014 30 minutter på 4 km er bare rett over gangfart. Den fysiske formen din har du ikke tid til å forbedre noe særlig, men du kan lære deg distansen og hvordan det er å løpe. I tillegg har du nok MYE å hente på det mentale. Når du tror du ikke orker mer, når hvert skritt svir, svetten spruter, tunnelsynet begynner å komme og du helst vil legge deg ned for å dø, så har du kun fått ut 70% av ditt potensiale. Og husk; det blir aldri lettere, det går bare raskere!
ekkoet Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Kan man virkelig stryke folk (altså gi stryk på en prøve som påvirker årskarakteren) for at de ikke løper fort/langt nok på begynnelsen av året?
gohege Skrevet 24. august 2014 #6 Skrevet 24. august 2014 Hei, har begynt på ny skole og i dag fikk jeg vite at vi skal testes i utholdenhet om to uker. Jeg er i utrolig dårlig form, har ikke gjort noen form for krevende aktivitet på veldig lenge og sist jeg løp klarte jeg bare 2 km jogging. Nå skal jeg løpe 4, og får stryk hvis tiden går over 30 min... Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre for å gjøre det best mulig? Skjønner jo at det er veldig urealistisk å forbedre kondisjonen på to uker, men er det noe jeg kan gjøre for å redde gymkarakteren fra å trekke ned hele snittet mitt? Vi skal ha en lignende test neste år, så vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan forbedre kondisjonen på litt lengre sikt også. Anonymous poster hash: 4593d...920 Kan du ikke snakke med gymlæreren din om hvordan du føler deg ts? Kanskje dere sammen kan lage et lite "program" for å forbedre kondisjonen din, og samtidig vise læreren din at du er motivert til å gjøre endringer? På vår skole vektlegges ikke resultatene i seg selv like mye som innsats og framgang mellom testene, så kanskje din skole bruker det samme systemet? Uansett handler det om å prøve så godt du kan, og forsøke å holde motivasjonen og innsatsen oppe gjennom begge semestrene, uansett hvor tøft det kan være noen ganger.. Ønsker deg masse lykke til!
punkyB Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Du bør jo prøveløpe distansen - enten i samme løypa hvis det er en løype evnt. på bane slik at du får en feeling av hvor langt det er samt vite hvordan du skal disponere løpet. Det viktigste er vel hvordan formen er ved slutten av semersteret/året at selv om du skulle stryke nå så teller ikke den karakteren ? Du bør vel prøve å løpe en del turer men ikke overbelast deg. Prøve noen korte intervaller - kanskje det kan booste kondisen litt. Spis sunt og bra inn mot løpet og pass på å være uthvilt - få nok søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå