Gjest avocadoen Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Heisann! Jeg har begynt på denne dietten fra i dag av. Er veldig spent på om det funker! Grunnen til at jeg har valgt denne dietten er fordi jeg har en relativt sjelden sykdom som har gjort at jeg har slitt med tarmene i alle fall i 10 år nå. På grunn av denne sykdommen så har jeg også hatt cøliaki som jeg har vokst av meg (jo, med min sykdom kan man faktisk vokse av seg cøliaki) og har egentlig hatt det ganske bra i magen (utenom endometriosen da, men det er noe annet igjen), men siste måneden har jeg fått veldig mye smerter igjen, men lurer nå på om det er noe annet enn cøliaki og melkeallergi. Så derfor har jeg begynt på denne dietten. Jeg hater egentlig dietter over alt på jord, men denne tror jeg er grei siden jeg f.eks kan spise sukker og poteter og det er vel generelt ikke så veldig mye jeg trenger å forandre med kostholdet mitt. Jeg tror mitt problem med dietter er at det ofte er slik at man må legge om kostholdet helt og det får ikke jeg til. Men det jeg egentlig vil frem til er om det er noen som har prøvd denne dietten eller går på den enda og kan fortelle om dere har noen erfaringer? Hjalp det for deres del?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Fodmap har reddet meg Det kommer jo an på diagnose. Jeg har IBS, og med den diagnosen er det ca 66 % som merker bedring eller blir helt friske. Jeg ble helt frisk. Får jeg i meg noe jeg ikke tåler så blir jeg syk, ligger rett ut i mange dager. Du bør gi det 6 uker på streng diett før du er sikker på om det funker eller ikke. Reintroduser matvaren du savner mest Er bare å spørre. Jeg gikk fra å ligge rett ut til å orke å trene igjen på ca uke 5, merket bedring etter bare noen dager. Anonymous poster hash: b366f...f7e
Gjest avocadoen Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Fodmap har reddet meg :)Det kommer jo an på diagnose. Jeg har IBS, og med den diagnosen er det ca 66 % som merker bedring eller blir helt friske. Jeg ble helt frisk. Får jeg i meg noe jeg ikke tåler så blir jeg syk, ligger rett ut i mange dager. Du bør gi det 6 uker på streng diett før du er sikker på om det funker eller ikke. Reintroduser matvaren du savner mest Er bare å spørre. Jeg gikk fra å ligge rett ut til å orke å trene igjen på ca uke 5, merket bedring etter bare noen dager. Anonymous poster hash: b366f...f7e Så flott! Jeg har fått råd fra legen om å kutte ut veldig mye og så introdusere nye matvarer litt etter litt, men har følt det har vært vanskelig før jeg fant denne dietten. Nå har jeg noen retningslinjer om du forstår takk for tips forresten
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Be om å testes for fruktosemalabsorpsjon. Anonymous poster hash: 6cb10...261
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #5 Skrevet 22. august 2014 Så flott! Jeg har fått råd fra legen om å kutte ut veldig mye og så introdusere nye matvarer litt etter litt, men har følt det har vært vanskelig før jeg fant denne dietten. Nå har jeg noen retningslinjer om du forstår takk for tips forresten Kan også tipse om at det finnes en facebook gruppe om du ønsker mer støtte, der kan du spørre om spesifikke ting også, den er kjekk å ha bare søk på Low fodmap. Anonymous poster hash: b366f...f7e
Gjest avocadoen Skrevet 22. august 2014 #6 Skrevet 22. august 2014 Kan også tipse om at det finnes en facebook gruppe om du ønsker mer støtte, der kan du spørre om spesifikke ting også, den er kjekk å ha bare søk på Low fodmap. Anonymous poster hash: b366f...f7e Takk! Det skal jeg sjekke ut
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #7 Skrevet 24. august 2014 Jeg prøvde denne dietten i fjor sommer. Dessverre gjorde den ingenting for meg, jeg ble faktisk bedre av å gå over på "vanlig" kosthold igjen. Anonymous poster hash: a1188...848
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #8 Skrevet 24. august 2014 Jeg prøvde denne dietten i fjor sommer. Dessverre gjorde den ingenting for meg, jeg ble faktisk bedre av å gå over på "vanlig" kosthold igjen. Anonymous poster hash: a1188...848 Og det er jo en viktig oppdagelse for deg kostholdet er tøft å holde, og med mindre det er nødvendig og man merker bedring skal man jo tilbake til vanlig kosthold Anonymous poster hash: b366f...f7e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Jeg har forsøkt å gå på lav-fodmap dietten siden tidlig i sommer, men sliter litt med å holde meg til den. Det har vært vanskelig å holde seg unna enkle middagsløsninger, halv- og helfabrikat, og disse inneholder stort sett løk, hvitløk og/eller hvetemel. En annen ting som er forvirrende er at ulike nettsider og blogger sier ulike ting om hva man kan og ikke kan spise. De som blogger om lav-fodmap kosthold går selvfølgelig ut i fra hva de selv tåler, men oppskriftene inneholder ofte ”nei-mat” selv om de er merket lav-fodmap. Så er det jo de som har en rekke andre intoleranser i tillegg. Jeg savner en side med enkle tips som holder seg strengt til denne dietten, og kun denne. Appen fra Monash universitetet er bra, men kunne vært bedre. Jeg har vel det man kaller IBS/irritabel tarm (eller det-var-ikke-noe-feil-med- blodprøvene-dine-så-det-er-ingenting-vi-kan-gjøre-Du-får-finne-ut-av-det-sjøl-diagnosen). De siste ti årene har jeg slitt mye med løs mage, og har måttet løpe på do med diaré etter nesten hvert måltid. Jeg har prøvd ulike dietter, som glutenfritt, melkefritt, kuttet ut diverse andre matvarer, uten effekt. Så lenge jeg klarer å holde meg til lav-fodmap er magen mye mer stabil. Jeg tror dietten funker fint for meg, men det er litt tidlig å si for sikkert ennå. Anonymous poster hash: 6fa38...945 Anonymous poster hash: 6fa38...945
Vulpes Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 Jeg har aldri fulgt FODMAP-dietten sånn egentlig, men jeg har brukt FODMAP-listene som et hjelpeverktøy for å finne ut av hva jeg egentlig tåler og ikke tåler. Synes det er kjekt å ha sånn halvveis oversikt over potensielt trøblete matvarer i bakhodet, sånn at jeg lettere kan forstå hvorfor jeg plutselig har vondt i magen. Det virker heldigvis som at det er nok for meg å holde meg unna hvetemel, andre meltyper med mye gluten, melkeprodukter og rå løk, da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå