AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Jeg ser mange kjeftete innlegg og krangling rundt dette. Men hva i alle dager skal til for at hundeeiere skal ta båndtvang seriøst? Anonymous poster hash: 96f97...823 7
Hoppetaujenta Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Tror ikke det er noe å gjøre med den saken. Folk flest oppfører seg bra, men de det gjelder bryr seg ikke. Det samme gjelder dem som ikke tar opp etter hunden sin. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 http://www.nordlys.no/nyheter/article7537683.ece Det dukker opp slike saker nå en fleng... Hva søren er det som foregår opp i hodet på disse hundeeierne? Dette er første gang jeg skriver et aggressivt innlegg om dem etter at debatten har spredd seg i disse dager. Nå ser jeg at de virkelig får hoppe ut av martyr rollen sin og begynne å begrunne seg! Anonymous poster hash: 96f97...823 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Jeg synes faktisk det er greit at man bevæpner seg og skyter for å redde det man eier av sauer, rein, kuer med mer. Hundeeiere uten kontroll over hundene sine burde i hvert fall i byene blitt fratatt dem. Det er altfor mange som ikke har noe som helst kontroll over dyrene sine. Så en liten gutt i Frognerparken i går og han løp av gårde og etter ham kom en liten hund. Mannen som eide hunden ropte bare til gutten at hunden var ikke farlig for den ville bare leke...og mannen ropte på hunden men den lystret overhodet ikke. Hjelper ingen å si at hunden bare vil leke hvis man er redd. Anonymous poster hash: ce5b9...aa1 7
Gjest Gaea Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 (endret) Nå er det ikke båndtvang lenger. Men det er klart man ikke kan slippe hunden løs uten ganske god kontroll. Jeg sier det samme som jeg alltid sier i slike diskusjoner. De aller fleste hundeeiere er flinke til å bedømme når deres hund kan være løs, plukker opp etter seg etc, ettersom de fleste mennesker faktisk er ganske greie. Så finnes det mennesker som ikke bryr seg om andre enn seg og sitt, som ikke tar hensyn til andre, det er ikke noe unikt med hundeeiere. Det er veldig lite sannsynlig at man får en god forklaring eller et godt svar fra slike folk, fordi... Vel, de bryr seg ikke. Endret 21. august 2014 av Gaea
Gjest Violetta Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 Hundeeiere er ikke en ensartet gruppe, de er like forskjellige som alle andre. Noen har respekt for lover og regler, noen har ikke, og så har du alle de mellom. Man kommer aldri til å få et 100% lovlydig samfunn, ikke når det gjelder Hundeeiere heller.
_Aries Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Hundeeierne må forstå at lignende hendelser som det som har vært i media i det siste, kan fort bli realiteten. Og det er faktisk et skremmende antall hundeeiere som ikke vet om/driter i båndtvangen. Fordi deres hund er så snill at den gjør aldri noe galt 4
Gjest Violetta Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 Nå er det ikke båndtvang lenger. Men det er klart man ikke kan slippe hunden løs uten ganske god kontroll. Jeg sier det samme som jeg alltid sier i slike diskusjoner. De aller fleste hundeeiere er flinke til å bedømme når deres hund kan være løs, plukker opp etter seg etc, ettersom de fleste mennesker faktisk er ganske greie. Så finnes det mennesker som ikke bryr seg om andre enn seg og sitt, som ikke tar hensyn til andre, det er ikke noe unikt med hundeeiere. Det er veldig lite sannsynlig at man får en god forklaring eller et godt svar fra slike folk, fordi... Vel, de bryr seg ikke. Det er alltid båndtvang i befolkede områder. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Nå er det ikke båndtvang lenger. Men det er klart man ikke kan slippe hunden løs uten ganske god kontroll. Visst kan man ikke det: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/friluftsomrader/hundehold/lover_forskrifter/ Anonymous poster hash: ce5b9...aa1
Druid Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 Hundeeiere er ikke en ensartet gruppe, de er like forskjellige som alle andre. Noen har respekt for lover og regler, noen har ikke, og så har du alle de mellom. Man kommer aldri til å få et 100% lovlydig samfunn, ikke når det gjelder Hundeeiere heller. Det er så, men i sommer så har vi hatt en sak som i praksis har farget ALLE hundeeiere, og i praksis satt båndtvangen ut av praktisk funksjon. Så det er ikke rart at det kommer en slik situasjon som dette. All sympatien enkelte dyreelskere har TRODD har gått til hunden Tønnes, har virket som forsvar for tankeløs hundehold og fremprovosert dyreplaging av alle dyr som ikke er hund, helt i tråd med hva Monsen ønsket i sitt innlegg. Så derfor er det helt naturlig at folk nå begynner å sette spørsmål til hundeeiere. 5
Gjest Gaea Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 Det er alltid båndtvang i befolkede områder. Har ikke sagt noe annet..? Var ikke skrevet noe om befolkede områder i HI.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Ifølge politiet i Oslo så skal politiforskriften tolkes som at det er båndtvang i byen og parkene hele året. Med unntak av noen få friluftsområder for hunder. (Dvs. bånd eller tilsvarende under kontroll = bånd eller innestengt/inngjerdet). Anonymous poster hash: ce5b9...aa1 1
Gjest Gaea Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Visst kan man ikke det: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/friluftsomrader/hundehold/lover_forskrifter/ Anonymous poster hash: ce5b9...aa1 Skjønner ikke hvorfor du siterer meg, men OK.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 Hundesertifikat og obligatorisk ID-merking, blant annet. De aller fleste seriøse hundeeiere overholder hundeloven og slipper kun hundene løse når de faktisk ha kontroll. Men så har du en gjeng uengasjerte særinger som aldri skulle hatt hund, som knapt forstår bak og frem på bikkja, forer den med brødskiver og junk food, aldri går tur, lar den bjeffe hjemme alene hele dagen og så slipper den løs så den kan "lufte seg selv". Disse skulle ikke hatt hund i det hele tatt. En viss obligatorisk utdanning av hundeeiere på lik linje med sjåfører av motoriserte kjøretøy hadde spart hunder for mye lidelse og andre for mye irritasjon. Anonymous poster hash: 745a5...3f6 6
Honey Dew Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 Jeg synes faktisk det er greit at man bevæpner seg og skyter for å redde det man eier av sauer, rein, kuer med mer. Hundeeiere uten kontroll over hundene sine burde i hvert fall i byene blitt fratatt dem. Det er altfor mange som ikke har noe som helst kontroll over dyrene sine. Så en liten gutt i Frognerparken i går og han løp av gårde og etter ham kom en liten hund. Mannen som eide hunden ropte bare til gutten at hunden var ikke farlig for den ville bare leke...og mannen ropte på hunden men den lystret overhodet ikke. Hjelper ingen å si at hunden bare vil leke hvis man er redd. Anonymous poster hash: ce5b9...aa1 Å himmel så mange ganger jeg har opplevd det du skriver. Har hund selv og holder den alltid i bånd når jeg er på offentlig sted. Som hundeeier haaater jeg når løse hunder kommer bort til min og jeg har sågar blitt kjeftet huden full fordi jeg har snakket til hundeeieren som har hunden sin løs. En gang forsøkte jeg å få bort en schäfer som nærmet seg min i full fart og da fikk jeg beskjed av eieren at jeg kunne være glad den ikke angrep meg da jeg forsøkte å vifte den vekk (slo ikke etter hunden). Andre folk kan ikke vite om hunden som kommer løpende mot deg er snill eller ikke. Det KAN skje uhell at båndet sliter seg, men som regel er det tåpelige hundeeiere som ikke evner å sette seg inn i at noen ikke ønsker kontakt med hunden deres. Jeg blir oppgitt som hundeeier når jeg ser hvor mye idioti som rører seg blant den arten av dyreeiere som jeg selv hører til... 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #16 Skrevet 21. august 2014 Det sier seg selv at jeg ikke reagerer på ansvarsfullt hundehold, dere vet hvem dere er. Men hvem er disse som driter i dette? Tørr de å stå frem og forklare sin hensynsløse oppførsel? Anonymous poster hash: 96f97...823
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #17 Skrevet 21. august 2014 Å himmel så mange ganger jeg har opplevd det du skriver. Har hund selv og holder den alltid i bånd når jeg er på offentlig sted. Som hundeeier haaater jeg når løse hunder kommer bort til min og jeg har sågar blitt kjeftet huden full fordi jeg har snakket til hundeeieren som har hunden sin løs. En gang forsøkte jeg å få bort en schäfer som nærmet seg min i full fart og da fikk jeg beskjed av eieren at jeg kunne være glad den ikke angrep meg da jeg forsøkte å vifte den vekk (slo ikke etter hunden). Andre folk kan ikke vite om hunden som kommer løpende mot deg er snill eller ikke. Det KAN skje uhell at båndet sliter seg, men som regel er det tåpelige hundeeiere som ikke evner å sette seg inn i at noen ikke ønsker kontakt med hunden deres. Jeg blir oppgitt som hundeeier når jeg ser hvor mye idioti som rører seg blant den arten av dyreeiere som jeg selv hører til... Hvis du og hunden din er på tur i skogen og det kommer en løs hund tuslende mot deg, med eieren fem meter bak, hvordan reagerer du da? Anonymous poster hash: 21d70...292
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #18 Skrevet 21. august 2014 Jeg opplevde nettopp at en "ansvarlig hundeeier med kontroll på hunden" sto med båndet i hånda og så på hunden som jagde en elg og to elgkalver på en populær skogssti. Burde være båndtvang hele året under tregrensa. Anonymous poster hash: 715e6...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #19 Skrevet 21. august 2014 Det er så, men i sommer så har vi hatt en sak som i praksis har farget ALLE hundeeiere, og i praksis satt båndtvangen ut av praktisk funksjon. Så det er ikke rart at det kommer en slik situasjon som dette. All sympatien enkelte dyreelskere har TRODD har gått til hunden Tønnes, har virket som forsvar for tankeløs hundehold og fremprovosert dyreplaging av alle dyr som ikke er hund, helt i tråd med hva Monsen ønsket i sitt innlegg. Så derfor er det helt naturlig at folk nå begynner å sette spørsmål til hundeeiere. Jeg har hele tiden forstått hvor grusomt den saken måtte være for både hundeeier og bonden. Det er hunden som fikk straffen, og det var også veldig trist. Synes ikke noe om å se at verken bønder eller hundeeiere mister dyrene sine i slike saker. De som ødelegger for andre bør søren meg skjerpe seg. Anonymous poster hash: 96f97...823 1
Gjest Gaea Skrevet 21. august 2014 #20 Skrevet 21. august 2014 Jeg opplevde nettopp at en "ansvarlig hundeeier med kontroll på hunden" sto med båndet i hånda og så på hunden som jagde en elg og to elgkalver på en populær skogssti. Burde være båndtvang hele året under tregrensa. Anonymous poster hash: 715e6...2e2 Uff. Større sjanse for at det er hunden som blir skadet i slike situasjoner enn omvendt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå