Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært hos nav før og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem og hva jeg skal si.

Jeg har sosial angst, og vet ikke helt hva jeg skal videre. Ønsker å omskolere meg, men er det noe jeg skal ta opp første gang?

Har hatt vanskeligheter med å være i jobb på grunn av angsten.

Aner ikke helt hva jeg kan forvente meg?

Anonymous poster hash: 0ac7b...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lite erfaring med NAV, annet enn at det er en stor del menneskelig svikt i systemene deres, så vær tydelig på alle avtaler og send alle dokumenter tidsnok. Ring og dobbelsjekk utbetalinger før utbetalingsdato (ihvertfall i starten, og ved endringer i tilbud) og dobbelsjekk at du har fått det du skal ha. Ellers vil jeg anbefale og legge alle kort på bordet, hva du ønsker hjelp til og hva du ønsker å oppnå av personlige mål.

Anonymous poster hash: b6a83...eaf
Skrevet

Jeg var i dine sko for noen måneder siden. Har sosial angst selv. Jeg ringte og sa at jeg trengte et møte, og at grunnen var at jeg trengte økonomisk støtte.

Det første jeg sa var "Jeg er ikke helt sikker på hva eller hvordan jeg skal si ting". så da tok rådgiveren styringen og stilte mange spørsmål, og jeg svarte. Mye lettere for meg på den måten.

Det jeg stresset med før møtet og hvordan jeg løste det:
- Hvor er NAV? : Jeg sjekket opp på nett, endte med å ta med meg ei venninne.
- Hvor skal jeg møte opp?: Spurte på telefonen og fikk et klart svar.
- Hva skal jeg si?: Tenkte ut alt jeg behøvde å si.

Anbefaler å ringe NAV. Ring hoved nummeret på nettsiden, så oppgir du navn og personnummer og hvilket NAV kontor du tilhører (Dette kan de også sjekke opp for deg, så ikke stress dersom du ikke er sikker, det slet jeg med).
Du må oppgi HVORFOR du vil ha et møte, så blir du oppringt av en saksbehandler som du da får et møte med.

Det du må tenke ut før du ringer er:
Hva slags hjelp trenger du? Arbeidsavklaringspenger eller annet økonomisk støtte?, hjelp til å komme deg ut i arbeid, er du under behandling?

For å gjøre det litt mindre rotete:
- Ring NAV
- Blir oppringt av saksbehandler og avtaler møte
- Går i møte og forteller om din situasjon og hva du trenger hjelp til

Jeg har ikke noe dårlig erfaring fra NAV så langt. Har vært noe tull hvor de ikke har ringt opp etter 2 dager, selv om at jeg fikk beskjed om at de skulle det. Men da ringte jeg bare opp og sa at jeg venter en telefon som aldri kom.

Anonymous poster hash: 2e998...051
Skrevet

Ta med deg fastlege, psykologen eller en venninne.

Be om at det skrives et referat som begge parter signerer på før du går hjem.

Anonymous poster hash: 8955e...649

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Kan jeg si at jeg vil ha time fordi jeg ønsker å omskolere meg eller bare at jeg trenger hjelp for å komme meg i jobb? Økonomisk støtte får jeg gjennom dagpenger,så akkurat den er grei.

Psykolog har sagt at vil være med,men ikke første gangen(e).

Skrevet

Takk for svar.

Kan jeg si at jeg vil ha time fordi jeg ønsker å omskolere meg eller bare at jeg trenger hjelp for å komme meg i jobb? Økonomisk støtte får jeg gjennom dagpenger,så akkurat den er grei.

Psykolog har sagt at vil være med,men ikke første gangen(e).

Jeg tror ikke du får noe hjelp til å omskolere deg når du går på dagpenger. Jeg måtte være sykemeldt for å få hjelp.

Anonymous poster hash: 67688...b5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du får noe hjelp til å omskolere deg når du går på dagpenger. Jeg måtte være sykemeldt for å få hjelp.

Anonymous poster hash: 67688...b5f

Ja,ikke vet jeg. Første jeg faktisk tar kontakt med Nav på noe som helst slags måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...