AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Hva er den ideelle aldersforskjellen mellom søsken synes dere? Jeg har nå en datter på ett år, og ønsker meg et barn til. Jeg er dog usikker på hvor lenge jeg skal vente før jeg får det neste barnet. Noen ganger har jeg lyst til å vente i seks-sju år, andre ganger vil jeg bare starte med en gang. Er det mer jobb med to tette for oss voksne? Kan se for meg at det er arbeidssomt i starten, men hvordan er det når de blir eldre? Er det sånn at man får igjen for det etter et par år, da barna kan leke sammen og ikke trenger så mye aktivisering av oss voksne? Er det noen her som har barn med stor aldersforskjell? Hvordan er det? Hvordan er forholdet mellom barna med stor aldersforskjell, blir det like nært? Takker på forhånd på alle svar som kan hjelpe meg nærmere en avgjørelse :) Anonymous poster hash: ffc9a...a12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Jo nærmere hverandre de er i alder, jo lettere er det for dem å leke sammen. Jo større forskjell i alder, jo lettere er det for den eldre å hjelpe til med den yngre. Anonymous poster hash: b204d...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Jeg har en tett søster (under 2 år) og jeg er sjeleglad for at jeg har henne. En annen som er 7 år eldre har jeg nesten ikke kontakt med. Anonymous poster hash: 63e59...604 3
tussi84 Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Synes det mest idielle er 2 eller 3 år mellom hver om man skal ha barn til å kunne leke sammen og ha felles interesser. Mellom meg og min søster er det 7 år. Dette førte til at vi hadde ingen felles interesser når vi vokste opp. Når hun begynte med dukker la jeg de vekk etc. Vi var som to ene barn. Vi har et godt forhold nå i voksen alder fordi vi endelig er på samme stadiet men under oppveksten var vi aldri det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 Hva slags aldersforskjell vil dere si fører til minst arbeid for foreldrene da? Anonymous poster hash: ffc9a...a12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 Hva slags aldersforskjell vil dere si fører til minst arbeid for foreldrene da? Anonymous poster hash: ffc9a...a12 Hvis barna er tette blir småbarnsperioden hektisk med flere bleiebarn på en gang. Hvis det er stort mellomrom blir småbarnsperioden veldig langvarig, med bleiebarn i veldig mange år. Selve arbeidsmengden blir omtrent den samme, så du kan bare velge mellom kort og hektisk eller lang. Anonymous poster hash: 2bf95...660
HvittHus Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Jeg har fire barn, med 2.5 år mellom de to første, fire år mellom midterste og nestyngste, og to år mellom de yngste. Det er barna med minst aldersforskjell på som har det beste forholdet, uavhengig av kjønn. Den eldste og den yngste har for stor aldersforskjell til at de har hatt noen glede av hverandre i barndommen, men det vil nok rette seg som tiden går. Så min erfaring er at barna helt klart har størst glede av hverandre med minst mulig aldersforskjell, men det er så klart slitsomt de første årene.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 Vi var litt over ett år fra hverandre, med like personligheter og interesser. Ble leven hver dag, slo hverandre til blods om vi ble alene. Vi hadde hatt godt av ihvertfall 2-3 års større aldersforkjell, slik at det var naturlig at vi hadde ulike interesser, og ikke konkurrerte om ca. samme skolearbeid, på samme idrettslag, samme danseklasse, om de samme vennene og de samme lekene. Anonymous poster hash: d9bad...291 2
Silfen Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Jeg tror 1,5-2 ish må være det beste i lengden. Jeg har 3 år mellom mine og det er litt for mye, egentlig. Det var supert da de var helt små, siden de største var ganske selvgående. Men nå er forskjellene store og de er ikke venner, kun søsken.
Gjest Magdalene Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 3,5 år mellom mine. Helt perfekt!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 Magdalene: Kan du si litt om hvorfor 3,5 år er helt perfekt? Anonymous poster hash: ffc9a...a12
Gjest Magdalene Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Magdalene: Kan du si litt om hvorfor 3,5 år er helt perfekt? Anonymous poster hash: ffc9a...a12 Nr 1 forstår mer når nr 2 kommer. Går Ann å prate med, og forklare, slik at spedbarnsperioden ikke blir noe stress. 3,5år er tross alt ikke SÅ stor forskjell, så de kan leke sammen, og syns jo mye av det samme tingene er spennende. Som karuseller, dyreparker, lekeplasser etc.. De får hver sin vennekrets, og slipper å konkurrere om å være best i de samme tingene, som håndball, fotball, turn etc.. Det er nok konkurranse på hjemmebane uansett. Selv om 3,5år ikke er mye, så er det likevel et klart aldersskille, slik at det blir litt mer forståelig hvorfor storesøster får lov til ting, når minste ikke gjør det. De som snakker om at tre-fire år er så mye. Ja, kanskje akkurat når barna er små, men som både tenåring, og eldre, så har jeg jo gode venner som både er tre og fem år yngre/eldre, så kan ikke helt se den.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Under 4 år. Avhengig av hvor tett foreldrene klarer å mestre graviditet og et spebarn i tillegg til førstefødte. Å vente mer enn 6 år blir som å få søsken som er fra 2 ulike kull/generasjoner. Søskene oppfatter seg ikke som søsken. Men kan man ikke få barn raskt etterhverandre vil det i voksen alder være en klar fordel å ha et yngre / eldre søsken med stor aldersforskjell, enn ingen søsken. Konklusjon, hver og en må finne ut hva som passer for en selv.Anonymous poster hash: 3b02e...bcb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 For barnas del er det best med så liten aldersforskjell som mulig, men det krever selvfølgelig at foreldrene orker det. Anonymous poster hash: 8b3d1...d66
Gjest Magdalene Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 For barnas del er det best med så liten aldersforskjell som mulig, men det krever selvfølgelig at foreldrene orker det. Anonymous poster hash: 8b3d1...d66 Hvorfor er det best for barna?
kameliablomst Skrevet 21. august 2014 #16 Skrevet 21. august 2014 Jeg synes tre år er passe, da er det "mange nok" år til at de får ulike vennekretser og at de kan hjelpe hverandre med ting, også er det få nok år til at de kan knytte nærme bånd og leke litt sammen ol. :-)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #17 Skrevet 21. august 2014 Også 3,5 mellom mine, perfekt for oss. Jeg orket ikke to tette, nå har første mann fått mange års oppmerksomhet alene med oss, og er nå såpass selvstendig og forstår så mye at den minste får masse oppmerksomhet nå. Selvsagt tar det nok litt tid før de kan leke ordentlig sammen, men eldste er veldig oppmerksom og interessert og prøver å leke og hjelpe til. Jeg var mest opptatt av lettest mulig for oss foreldre da vi faktisk vurderte om vi orket en til etter tøft første år med førstemann.Anonymous poster hash: fc37b...b5a
LatersBaby Skrevet 21. august 2014 #18 Skrevet 21. august 2014 Det blir 6 år mellom mine, og noen mener jeg ventet litt for lenge mtp aldersforskjell, men for min del så er det ideelt slik. Har to brødre som er 4 og 5 år yngre, og to søstre som er 7 og 14 år yngre, en bror som er 10 år eldre. Av disse kommer jeg best overrens med hun som er 7 år yngre, så tror det er veldig individuelt hvordan personlighetene passer sammen uavhengig av aldersforskjell (spesielt i voksen alder). Minstesøstra mi på 11 leker kjempe godt sammen med datteren min på 6, selv om aldersforskjellen er ganske stor akkurat nå.
Gjest _LilleMy Skrevet 21. august 2014 #19 Skrevet 21. august 2014 Jo mindre aldersforskjell, jo bedre forhold får de. Av erfaring har 3 år mellom vært supert som små, men ikke like bra når de blir eldre.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #20 Skrevet 21. august 2014 Det er 2,5 år mellom meg og broren min. Var mye sjalusi som barn. Kjæresten min er 6 år eldre enn sin bror og kjæresten min var brorens helt i oppveksten Anonymous poster hash: 86f50...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå