Gå til innhold

Er dette et sunt sammensatt kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 egg

100g cottage cheese

2dl h melk

100g gresk yoghurt naturell

250g bær

Salat med cherrytomater, spinat, paprika, squash og løk

3 skiver ingers rugbrød (totalt 120 g)

10g meierismør

300g grønnsaker som brokkoli,gulrot,kålrabi,sopp,løk,aubergine,squash

50g byggryn eller to små poteter (150g)eller søtpotet (150g)

En laksefilet/kyllingfilet/ 100g lammekjøtt/100g karbonadedeig/svinefilet/150g torsk/200g scampi

1 ss olivenolje

20g pepperrøkt makrell

20g mørk sjokolade (86 %)

Anonymous poster hash: 652b5...84f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I løpet av hva? Et måltid? En dag? Hva er målet, vektnedgang, vektoppgang, velvære? Hvor mye aktivitet er du i?

Anonymous poster hash: 5d1e0...b40
Skrevet

Her er alt sunt utenom sjokolade og smør, men med så få gram så spiser du jo "med måte", så jeg mener dette er sunt. Rekner med det er på en dag.

Gjest Silverstream
Skrevet

Du kan droppe: smør, potet og sjokolade

Skrevet

Hverken smør eller potet er da usunt, og litt sjokolade har lite å si. Veldig nysgjerrig på hvorfor du vil ts skal droppe poteter? Iallefall når du ikke nevner de andre karbohydratene. Potet har fått et ufortjent dårlig rykte.

Synes det så sunt og greit ut, men avhenger av hva du vil oppnå :)

• Liker 9
Skrevet

Kommer jo an på om dette er i løpet av en dag, en uke? Men alle varene er gode, næringsrike matkilder.

Små poteter med skall inneholder så lite stivelse at de teller som en grønnsak, og mørk sjokolade med over 80% kakao er en god kilde til magnesium og inneholder antioksidanter som har bevist å gi bedre blodomløp, som igjen gir en beskyttende effekt på hjerne, hjerte og karsystemet. Kakao har også bevist å gi en rekke andre helsegevinster, så det er ingen grunn til å ikke spise mørk sjokolade med mer enn 80% kakao i moderate mengder.

• Liker 4
Skrevet

Helt grei dagsmeny det der.

Anonymous poster hash: 1b155...b2e
Gjest Nanne70
Skrevet

Ingen grunn til å droppe smør. En matvare er ikke nødvendigvis usunn selv om den er kaloririk - tenk bare på avocado, f.eks. Smør, og da spesielt fra økologiske, gressbeitende kyr, er sunt bl.a.fordi:

- det er rikt på viktige, fettløselige vitaminer

- det er rikt på sunt, mettet fett og mellomkjedede fettsyrer

- det inneholder CLA

- smør minker risikoen for hjertesykdom, i motsetning til margarin

- smør inneholder fettsyren butyrate, som virker antiinflammatorisk

Dette betyr selvsagt ikke at man skal spise ubegrenset med smør, men det er ingen grunn til å ikke ha smør som en del av et sunt kosthold.

Gjest Silverstream
Skrevet

Hverken smør eller potet er da usunt, og litt sjokolade har lite å si. Veldig nysgjerrig på hvorfor du vil ts skal droppe poteter? Iallefall når du ikke nevner de andre karbohydratene. Potet har fått et ufortjent dårlig rykte.

Synes det så sunt og greit ut, men avhenger av hva du vil oppnå :)

Fordi jeg har lest et sted at poteter er ikke så bra som folk skal ha det til. Bytt ut poteten og fyll på med ekstra grønnsaker istedet.

Smør sier jeg hun kan droppe fordi det strengt tatt ikke er nødvendig. Ta meg for eksempel, jeg tar aldri smør på brødskiva lengre, det er kalorier i smøret og som sagt, det er egentlig ikke vits i å ha det.

Gjest Silverstream
Skrevet

Ingen grunn til å droppe smør. En matvare er ikke nødvendigvis usunn selv om den er kaloririk - tenk bare på avocado, f.eks. Smør, og da spesielt fra økologiske, gressbeitende kyr, er sunt bl.a.fordi:

- det er rikt på viktige, fettløselige vitaminer

- det er rikt på sunt, mettet fett og mellomkjedede fettsyrer

- det inneholder CLA

- smør minker risikoen for hjertesykdom, i motsetning til margarin

- smør inneholder fettsyren butyrate, som virker antiinflammatorisk

Dette betyr selvsagt ikke at man skal spise ubegrenset med smør, men det er ingen grunn til å ikke ha smør som en del av et sunt kosthold.

Smør er egentlig ikke noe vits i å ha på f. eks brødskiven, maten smaker like godt uten + du slipper de unødvendige kaloriene. Vinn-vinn.

Skrevet

Fordi jeg har lest et sted at poteter er ikke så bra som folk skal ha det til. Bytt ut poteten og fyll på med ekstra grønnsaker istedet.

Smør sier jeg hun kan droppe fordi det strengt tatt ikke er nødvendig. Ta meg for eksempel, jeg tar aldri smør på brødskiva lengre, det er kalorier i smøret og som sagt, det er egentlig ikke vits i å ha det.

Ditt kosthold har jo vist seg(gjennom mange tråder) å være noe for seg selv,så å ta råd fra deg er ikke noe jeg ville ha gjort.

Anonymous poster hash: 07329...532

• Liker 4
Gjest Silverstream
Skrevet

Ditt kosthold har jo vist seg(gjennom mange tråder) å være noe for seg selv,så å ta råd fra deg er ikke noe jeg ville ha gjort.

Javel, det er din mening.

Skrevet

Javel, det er din mening.

Da kan jeg fortelle deg at det er nok mange flere enn meg på dette forumet som har denne meningen.

• Liker 4
Skrevet

Smør og poteter :hjerte: - både sammen og hver for seg

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Smør er egentlig ikke noe vits i å ha på f. eks brødskiven, maten smaker like godt uten + du slipper de unødvendige kaloriene. Vinn-vinn.

Bedre å kutte ut brødskiva, da :) Mye mat smaker bedre med litt smør, siden fett er en smaksbærer. Litt smør på grønnsakene gjør det f.eks. lettere for kroppen å ta opp vitaminene fra dem. Fettskrekk er gammeldags.

Endret av Nanne70
Gjest Silverstream
Skrevet

Da kan jeg fortelle deg at det er nok mange flere enn meg på dette forumet som har denne meningen.

Da kan jeg også si at det utsagnet der har du ikke rett til å si, du snakker ikke for alle her inne. Vil tro det er noen som er intereserte i rådene jeg gir.

Skrevet

Da kan jeg også si at det utsagnet der har du ikke rett til å si, du snakker ikke for alle her inne. Vil tro det er noen som er intereserte i rådene jeg gir.

Jeg sa ikke alle,jeg sa flere.Og du har jo sett det selv i flere tråder at folk har kritisert dine råd,så jo jeg har rett!

Skrevet

Nei, du bør ikke komme med råd i det hele tatt siden du har bevist gang på gang at du bare kommer med feilinformasjon, synsing og "ting du har lest på nett". Ingen er interessert i disse dårlige rådene.

Anonymous poster hash: 3b1ad...b1e

• Liker 1
Gjest Silverstream
Skrevet

Nei, du bør ikke komme med råd i det hele tatt siden du har bevist gang på gang at du bare kommer med feilinformasjon, synsing og "ting du har lest på nett". Ingen er interessert i disse dårlige rådene.

Anonymous poster hash: 3b1ad...b1e

Vet du hva, om du ikke er interesert, så er det bare å lukke øynene. Verre er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...