AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Det er fortsatt et par år igjen til det blir aktuelt for meg å kjøpe leilighet, men jeg har et par spørsmål. Jeg studerer nå, men jeg bor hjemme, og studielånet jeg får putter jeg inn på en bankkonto uten å bruke det. Målet mitt har vært å bruke det som egenkapital, men saken er jo at det tross alt er et lån. Hvordan ser bankene på studielånet? Jeg vet det er et "bedre" lån enn andre, men jeg er likevel redd for at jeg ikke kommer til å ha nok. Jeg jobber også deltid, så der får jeg også inn litt penger. Akkurat nå har jeg 149 000,- på høyrentekonto, 96 000,- på BSU og 76 000,- på boligsparekonto. Min samlede gjeld i lånekassen er oppført til 260 000 - men denne går vel opp hver måned etter en utbetaling? Akkurat nå har jeg dermed et "pluss" på ca. 61 000 - og det er jo ingenting! For å kunne ha en levbar leilighet i mitt område må jeg ut med rundt 1,5 millioner. Med egenkapitalkrav på 15% må jeg ha rundt 225 000. Så for meg blir det egentlig slik at enten må jeg bare vente og spare (spare gjør jeg nå også), eller håpe at jeg finner en bank som ser litt gjennom fingrene på studielånet? Anonymous poster hash: c75b5...f16
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Det jeg reagerer på er at du mottar studielån imens du bor hjemme. Trodde ikke det var lov. Anonymous poster hash: cdfb3...7fa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #3 Skrevet 21. august 2014 Det jeg reagerer på er at du mottar studielån imens du bor hjemme. Trodde ikke det var lov. Anonymous poster hash: cdfb3...7fa Jo, det er lov. Jeg får fullt studielån. Men siden jeg bor hjemme får jeg ingenting i stipend. Anonymous poster hash: c75b5...f16 10
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Jo, det er lov. Jeg får fullt studielån. Men siden jeg bor hjemme får jeg ingenting i stipend. Anonymous poster hash: c75b5...f16 Ah, men det gir jo mening! Beklager. Jeg er ingen ekspert på økonomi, men vil tro at banken ikke ser så mye på studielånet. Når du betaler ned på det, så er det ikke så mye av gangen uansett. Anonymous poster hash: cdfb3...7fa
nojac Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 De trekker ikke fra studielånet før de regner ut egenkapitalen. Så du har allerede over 300 000 i egenkapital.Men de får et lavere lån enn du ville fått uten studielånet, siden banken ser på betalingsevnen din. Og der spiser jo studielånet.... 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 jeg fikk boliglån i sommer på 1.6 med 170k i egenkapital og 500k i studielån. det var ikke noe problem. Det virket som det viktigste var at du hadde en jobb og kunne betjene lånet. Anonymous poster hash: 27bee...eb7 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Jeg kommer til å ha 500,000 i studielån når jeg er ferdig (mai). Kjøpte meg bolig for et halvt år siden til tross for dette. Har deltidsjobb hvor jeg tjener greit. Hadde da 300,000 i egenkapital og kunne kjøpte for inntil 2,2 millioner. Anonymous poster hash: d2664...fd8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 De trekker ikke fra studielånet før de regner ut egenkapitalen. Så du har allerede over 300 000 i egenkapital. Men de får et lavere lån enn du ville fått uten studielånet, siden banken ser på betalingsevnen din. Og der spiser jo studielånet.... Dette var uansett ganske gode nyheter for meg! Jeg holder på med en sikker utdanning og har ganske gode karakterer, så tror jeg vil klare å få meg en grei jobb. Anonymous poster hash: c75b5...f16
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Etter min erfaring så ser bankene på studielånet. Det er jo et lån som skal betjenes og får deg til å ha større utgifter. Det som hjelper derimot er å ikke ha barn eller bil (disse to setter bankene mye vekt på). Anonymous poster hash: c8f18...649 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 Hos meg brydde de seg ikke mye om studielånet, og jeg hadde 360k uten å være ferdig utdannet eller ha fast jobb. Kausjonist måtte jeg også ha. De brydde seg mest om hvilke typer jobber jeg kunne få senere, barn og spesielt bil. Jeg kunne få 1,8 i lån alene gjennom en avtale med banken og fagforeninga mi, endte opp med å låne 1,85 gjennom den avtalen sammen med samboer. Anonymous poster hash: 5aca1...19c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 Det kommer ganske an på hva man sitter igjen som etter studiene, og hvilke jobbmuligheter som finnes. F.eks.: Som psykologstudent var ikke studielånet et tema for banken. De visste det var gode jobbmuligheter med grei lønn og sikker jobb uavhengig av økonomien i samfunnet. Studielånet reflekterte også 6 års studier. Anonymous poster hash: 32384...9f9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Hos meg brydde de seg ikke mye om studielånet, og jeg hadde 360k uten å være ferdig utdannet eller ha fast jobb. Kausjonist måtte jeg også ha. De brydde seg mest om hvilke typer jobber jeg kunne få senere, barn og spesielt bil. Jeg kunne få 1,8 i lån alene gjennom en avtale med banken og fagforeninga mi, endte opp med å låne 1,85 gjennom den avtalen sammen med samboer. Anonymous poster hash: 5aca1...19c Jeg har ikke mulighet til å ha kausjonist, må klare meg selv. Det kommer ganske an på hva man sitter igjen som etter studiene, og hvilke jobbmuligheter som finnes. F.eks.: Som psykologstudent var ikke studielånet et tema for banken. De visste det var gode jobbmuligheter med grei lønn og sikker jobb uavhengig av økonomien i samfunnet. Studielånet reflekterte også 6 års studier.Anonymous poster hash: 32384...9f9 Er jusstudent, så håper det skal gå greit... til tross for fem år med fullt studielån uten stipend. Anonymous poster hash: c75b5...f16
Anglofil Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Her så banken på studielånet. Jeg har 670 000 kr i studielån, og hadde 210 000 kr i egenkapital. Fikk da et lån på 800 000 kr alene. De aksepterte dog min mor som medlåntaker siden hun har boliglån i samme bank som der jeg søkte boliglån, derfor kunne jeg få lån på 1 200 000 kr. Ble dog ikke nødvendig med så mye lån, så jeg har et lån i dag på 1 000 000 kr. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 Her ødelegger studielånet for hvor mye jeg kan låne til bolig for de ser på total låneforpliktelser. Anonymous poster hash: 987c4...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 Det virker som det er veldig forskjellig fra bank til bank? Og litt individuelt? Jeg har ikke søkt om boliglån enda, men heldigvis veldig glad for at jeg ikke har noe studielån, så risikerer jeg ikke å ha det som ulempe. Men jeg kunne selvfølgelig ha mye mer enn nå i egenkapital hvis jeg tok opp studielån. Jeg ble rådet til å ta opp studielån og spare det som egenkapital, men veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Anonymous poster hash: c0c87...cc6
nojac Skrevet 21. august 2014 #16 Skrevet 21. august 2014 Det virker som det er veldig forskjellig fra bank til bank? Og litt individuelt? Jeg har ikke søkt om boliglån enda, men heldigvis veldig glad for at jeg ikke har noe studielån, så risikerer jeg ikke å ha det som ulempe. Men jeg kunne selvfølgelig ha mye mer enn nå i egenkapital hvis jeg tok opp studielån. Jeg ble rådet til å ta opp studielån og spare det som egenkapital, men veldig glad for at jeg ikke gjorde det.Anonymous poster hash: c0c87...cc6 Hvorfor er du glad for det? Du ville stått mye sterkere med 500 000 i egenkapital og 300 000 studeielån enn med 200 000 i EK og null studielån.Du får neppe noen gang tilbud om lån med bedre vilkår enn studielånet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #17 Skrevet 21. august 2014 Hos meg var det ikke noe problem med studielån i det hele tatt. Har boliglån i Danske Bank og er 23 år. Studielån på 280k og EK på 250k. Fikk 2,3 i lån. Anonymous poster hash: 53457...055
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #18 Skrevet 22. august 2014 Folk dekker da egenkapitalkravet med forbrukslån og kredittkort til 20 % rente også, så naturligvis går det an å bruke studielånet til det. Det er selvsagt dumt, men det er en annen sak. Som sagt vil banken ser på betalingsevnen din. Da vil det telle negativt at du har gjeld fra før, selv om studielån er den minst farlige gjelden du kan ha. Studielån har lav rente, forutsigbarhet og gode vilkår mtp uførhet eller død. Det vil telle positivt at du kan vise banken at du har klart å spare så mye av pengene dine i løpet av studietiden. Alt som kan bevise at du er forsiktig og ansvarlig med økonomien din er viktig å få frem. Anonymous poster hash: 9da48...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå