Gå til innhold

Hvor mye kontanter kan man sette inn i banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 14 år har jeg hatt en sparebøsse som jeg jevnlig har lagt på litt penger gjennom tiden. Har alltid tenkt at det skulle være til en nødssituasjon og hatt det som streng sparing. Alltid bare lagt på lapper og noe mynt.

Det viser seg nå som vi har åpnet den, at jeg har klart å spare over 60 000 kroner!

Jeg er ganske sjokkert, visste jo at med årene ville det bli litt, men har visst ikke tenkt over hvor mye.

Nå er jeg derimot litt redd for at når jeg skal sette det inn så vil de i banken tro at jeg fått de pengene på en ulovlig måte, er jo litt av en sum å ha hatt liggende i alle år, og ikke var jeg klar over at det var så mye heller, i bestefall kanskje 25000 tenkte jeg.

Anonymous poster hash: ab18f...088
Skrevet

I 14 år har jeg hatt en sparebøsse som jeg jevnlig har lagt på litt penger gjennom tiden. Har alltid tenkt at det skulle være til en nødssituasjon og hatt det som streng sparing. Alltid bare lagt på lapper og noe mynt.

Det viser seg nå som vi har åpnet den, at jeg har klart å spare over 60 000 kroner!

Jeg er ganske sjokkert, visste jo at med årene ville det bli litt, men har visst ikke tenkt over hvor mye.

Nå er jeg derimot litt redd for at når jeg skal sette det inn så vil de i banken tro at jeg fått de pengene på en ulovlig måte, er jo litt av en sum å ha hatt liggende i alle år, og ikke var jeg klar over at det var så mye heller, i bestefall kanskje 25000 tenkte jeg.

Det er ikke slik at det dukker opp ett SWAT team og bryter seg inn igjennom dører og vinduer banker deg opp og putter deg på glattcelle, bare fordi du setter inn en stor sum på konto.

Det vil gå en melding fra bank til politi i forhold til summen, og politiet kan komme til å spørre deg ut om du tilfeldigvis har kontakt med folk som er mistenkt i forhold til kontant baserte problemer. Mest sannsynlig hører du ikke fra noen. Det er ikke egentlig en stor sum i total.

Skrevet

Det må være en svær sparebøsse. RIng banken å hør, vet det er regler for slikt. Man kan ikke betale med kontanter over et visst beløp i butikk heller.

Skrevet

Ja, det er en hjemmelaget sparebøsse som også fungerer bra som pynt :)

Skal ringe banken og høre, kan jo ikke være den mest utrolige historien de har hørt angående det å sitte med mye kontanter i allefall.

Skrevet

Du er ikke redd for innbrudd, eller at sedlene har gått ut på dato?

Anonymous poster hash: b5ffa...916

• Liker 1
Skrevet

Flott at du har klart å spare - men sånn generelt, er det ikke gunstigere å spare på en sparekonto, hvor beløpet får rente seg over årene? :)

Blir nok uansett ikke noe trøbbel med kontantinnskudd, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 0c1fc...201
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke reglene rundt dette, men vil bare si at jeg syns du har vært skikkelig flink!

Skrevet

Tenk så mye renter du har gått glipp av...

Anonymous poster hash: 25d23...834

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke redd for innbrudd, eller at sedlene har gått ut på dato?

Anonymous poster hash: b5ffa...916

Virker ikke som de er utgått, snakket med banken i sted og de nevnte ikke noe om at det var noe fare for :)

Nå kan det hende jeg blir litt mer for innbrudd :ler:

Flott at du har klart å spare - men sånn generelt, er det ikke gunstigere å spare på en sparekonto, hvor beløpet får rente seg over årene? :)

Blir nok uansett ikke noe trøbbel med kontantinnskudd, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 0c1fc...201

Takk for det!

Joda, det beste hadde nok vært om pengene hadde vært på konto fra første dagen, men det var ikke planlagt å bli så mye, litt nå og litt da, litt her og der, så ble det mye mer enn jeg trodde! :O nå skal de hvertfall i banken etterhvert :)

Jeg vet ikke reglene rundt dette, men vil bare si at jeg syns du har vært skikkelig flink!

Tusen takk! :)

Tenk så mye renter du har gått glipp av...

Anonymous poster hash: 25d23...834

Kan egentlig ikke tenke meg at det er så mange tusen? Beste renta på sparekonto er vel 3.20%-3.30% eller noe?

Har jo ikke ligget så mye penger der over flere år, men samlet seg opp litt etter litt :)

Skrevet

Det må være en svær sparebøsse. RIng banken å hør, vet det er regler for slikt. Man kan ikke betale med kontanter over et visst beløp i butikk heller.

Jo det kan man. Det er i utgangspunktet ingen grenser for hvor mye du kan betale med cash.

Men det er registreringsplikt når summen passerer en viss sum. Hvilket innbefatter registrere hvem , hvor mye og identifisere personen. Noen butikker har ikke prosedyrer for dette, og ønsker ikke av praktiske årsaker å etablere noen, og vil på DET grunnlaget nekte å ta betalt i cash. men dette er bestemt av butikken.

Andre vil nekte basert på andre praktiske årasker. Det er i og for seg ikke lov å nekte å ta i mot cash for en bilbutikk, for det er tvungen betalingsmiddel. Men jeg vil tro de fleste bilforhandlere vil få alvorlige problemer hvis du krevde å betale med en koffert penger; de har normalt sett ikke infrastrukturen for å ta vare på så mye penger.

Skrevet

Nja. En bilforhandler fortalte for noen år siden at det ofte hendte bla håndverkere kom med brødposer fulle i sedler for å betale egenandel på finansieringen kontant.

Om man kommer med 60.000 i banken EN gang, vil neppe noen heve et øyenbryn.

Om man gjør det flere ganger i løpet av et år eller to, kan det hende kemneren blir nysgjerrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...