Gå til innhold

Hvorfor setter folk ut barnet sitt på terrassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har ikke jeg barn og ingen veldig nære venninner som har barn, så jeg spør her. Dette er noe jeg lurer på.

Gikk morgentur med hunden den vanlige ruta forbi et hus der de har en baby(har sett de før). Idag stod vogna på terrassen i hagen. Idet vi passerte så jeg moren kikke i vogna gjennom vinduet, og så gå vekk igjen.

Leste også en gang en artikkel i en avis, var noe med at det kom ulv i hagen og hundene hadde jaget den vekk også sa han mannen som ble intervjuet noe sånn som "Ungen min ligger jo og sover i vogna her ute"...

Så altså, hvorfor setter folk barnet sitt ut? Er det for frisk luft? Hvorfor går man ikke heller tur da? Bare generelt interessert :laugh:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For frisk luft, ja. Gidder ikke alltid gå tur, og så kan jeg få unnagjort litt husarbeid og diverse mens ungen sover :)

Anonymous poster hash: a3883...c3f

• Liker 6
Gjest Sådetså
Skrevet

Noen barn sover bedre eller sovner raskere ute i frisk luft.

Gjorde selv dette da min datter var så liten at hun sov på dagtid, dette var som oftest rundt middagstid.

Man går jo selvfølgelig tur også, men er ikke alltid man har tid til å være ute å gå i flere timer.

Må bare påpeke at på den tiden bodde vi på en liten tett plass med god oversikt, brukte også selvfølgelig babycall slik at vi hørte om det var bevegelse. :)

• Liker 3
Skrevet

Fordi veldig mange barn sover bedre ute i vognen.

Så lenge man ikke bor i en forurenset storby har ingen vondt av litt frisk luft.

Og det å la ungene sove ute i vogn har vært vanlig i Norge i mange mange år.

Og for meg som bar hatt barn som sover lett har det vært greit at de sover ute slik at jeg f eks kan støvsuge når de sover.

Anonymous poster hash: 406c4...44a
  • Liker 5
Skrevet

Det er jo for at barna skal få en dose frisk luft :). Mange sover også ekstra godt ute.

Anonymous poster hash: a5a40...9d7

• Liker 1
Skrevet

På dagtid sliter jeg med å få babyen til å sovne så lett som på kvelden. På dagtid sovner hun kun ved puppen, eller på trilletur.

Hun sover to ganger på dagtid, 1-2 timer av gangen. Jeg går ikke tur i 3-4 timer til dagen altså, når babyen sover er da jeg har mulighet til å betale regninger, gjøre husarbeid, lage middag osv.

Jeg går tur i 10-20 minutter til ungen sover. Så går jeg hjem. Dersom jeg skal støvsuge setter jeg vogna med den sovende babyen i på terrassen, og sjekker til ungen med jevne mellomrom. Grunnen er at babyen våkner av støvsugeren, og hun er redd for lyden, så da er det bedre at hun er i vogn på terrassen.

Dersom jeg ikke skal støvsuge (for det gjør jeg jo ikke etter hver trilletur) tar jeg vogna med inn og lar den stå i gangen vår i stedet.

Anonymous poster hash: 8d299...423

• Liker 1
Skrevet

Ifølge min mor nektet jeg å sove inne på dagtid. Så da fikk jeg det som jeg ville og sov ivognen

Anonymous poster hash: 24ecc...755
  • Liker 1
Skrevet

okey, takk for oppklarende svar :)

Skrevet

Folk setter fra seg barna sine hvor som helst. Finnes også de som setter dem igjen i vogna utenfor butikker.

Jeg setter ikke fra meg barn et sted jeg ikke ville lagt lommeboka før de er gamle nok til å rope om hjelp om noe skulle skje. Å sette ungen ute alene kommer heller ikke på tale: det er kråker og måser i hagen min, og begge fugleartene er store nok til å gjøre skade, meget nysgjerrige og ikke folkesky i det hele.

Å løfte sovedelen av vogna og inn er ikke mer bry enn at det går heeeelt fint. Og i moderne ventilerte hus er det ikke friskere (som i sunnere) luft ute enn inne, så hvorfor unger sover ute nå om dagen vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: b5b96...c89
  • Liker 7
Gjest Badebuksa
Skrevet

De går ikke tur hver gang ungen skal duppe av fordi det er potensielt veldig lange dupper, og hvem gidder gå tur hele dagen? Det er trygt å sette ungen ut på terassen, man kan titte ut og se om alt er i orden.

Mange barn sover bedre ute med litt rasling fra trærne, folk som går tur osv, og frisk luft er bare sunt.

• Liker 2
Skrevet

Nå er her ikke akkurat ulv i hagen vår i alle fall ikke på terassen, og ikke kommer måkene inn til husveggen heller. Legger lommebok og teleron ubevpktet på terassen rett som det er også jeg.

Min sovna lettere av lydene ute og den friske lufta. Nekta til slutt å sove inne på dagtid

Anonymous poster hash: 197ea...992

• Liker 2
Skrevet

Folk setter fra seg barna sine hvor som helst. Finnes også de som setter dem igjen i vogna utenfor butikker.

Jeg setter ikke fra meg barn et sted jeg ikke ville lagt lommeboka før de er gamle nok til å rope om hjelp om noe skulle skje. Å sette ungen ute alene kommer heller ikke på tale: det er kråker og måser i hagen min, og begge fugleartene er store nok til å gjøre skade, meget nysgjerrige og ikke folkesky i det hele.

Å løfte sovedelen av vogna og inn er ikke mer bry enn at det går heeeelt fint. Og i moderne ventilerte hus er det ikke friskere (som i sunnere) luft ute enn inne, så hvorfor unger sover ute nå om dagen vet jeg ikke.

De færreste foreldre bor i nybygg og passivhus.

Jeg har ikke gjort det, men trillet mye fordi han aldri sovnet inne.

Drømte om balkong/terrasse så jeg kunne se om han sovnet der, man blir ganske sliten av mange timers trilling.

Anonymous poster hash: 74951...b0a

• Liker 3
Skrevet

Frisk luft, ofte bedre temperatur, man kan snakke sammen inne uten å vekke babyen

Skrevet

Dette er jo noe barn har gjort i all tid. Min mormor sov ute i vogna si på 20-tallet, min mor på 50-tallet, jeg på 70-tallet og mine barn på 90-tallet.

Det samme med alle andre familier jeg kjenner til. Og dette er i Oslo.

Anonymous poster hash: 30215...ad6

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig vanlig. Men hadde nok vært skeptisk om der lusket ulv i nærheten! Ellers bør man være obs på katter som legger seg oppi vognene og bruke myggnetting og sjekke til ungen ofte.

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen til ungene sover alle småbarna ute i vogn... Helt normalt det.

Noen ganger kommer man hjem fra trilletur og lar ungen sove videre ute på terrassen, istedenfor å forsøke å flytte ungen inn, kle av og satse på at dette ikke vekker på veien...

Anonymous poster hash: f333b...45d
  • Liker 1
Skrevet

For ikke å snakke om katter.

Anonymous poster hash: 6b49e...eb2

Gjest Supersnella
Skrevet

Katter,måker, innsekter og mus er jo grunnen til at man alltid skal ha nett på vogna når den står ute. Med nett på og inntil husveggen eller på terrassen er det ikke noe problem å la ungene sove ute. Man følger jo med hele tiden og har et vindu eller dør oppe.

Skrevet

Man får ikke fulgt med absolutt hele tiden.

Anonymous poster hash: 6b49e...eb2

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gjør dere som bor i byen det? Vi bor i Oslo, og lufta her er nok ganske forurenset. Tenker også at det blir styr å bære vogna opp trappene til leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...