Gå til innhold

Språk - lett? vanskelig?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvilke språk synes dere er lette og lære?

Og hvilke er vanskelige?

Jeg synes engelsk var lett og lære, men det har kanskje noe med at vi begynner tidlig med engelsk i skolen...

Tysk var litt vanskelig synes jeg før, med all kasusen..Men nå idag, synes jeg tysk er lett...

Spansk var og er lett synes jeg...

Clea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engelsk begynte vi med såpass tidlig at det ble en enkel sak å lære (i tillegg er det jo daglige doser på TV o.l.).

Spansk og fransk er sånn midt på treet. Kan ingen av språkene særlig godt, men har lett for å blande dem.

Tysk er verst. Ikke ordene og setningene i seg selv, men de håpløse verbene :evil:

Skrevet

Engelsk har alltid vært lett for meg siden foreldrene mine snakker engelsk mellom seg hjemme, det snakker jeg flytende. Jeg har en fransk mor og fransk var det første språket jeg snakket, men det var forsvunnet en del gjennom årene ettersom jeg ikke har brukt det. Jeg hadde fransk på skolen i tillegg og syntes faktisk det var ganske vanskelig. Tysk er lett, det er så likt norsk og engelsk. Prøvde å lære meg russisk en gang, men mistet interessen. Men utenom det har jeg ikke den store interessen for språk, men det har ingenting å gjøre med om det er vanskelig eller lett.

Skrevet

Jeg synes engelsk var lett og lære, men det har kanskje noe med at vi begynner tidlig med engelsk i skolen...

Det har vel mer med at engelsk er klodens internasjoale språk...og vi av den grunn blir påvirket av det.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg tror nederlandsk er lett å lære, har tenkt å melde meg på et kurs.

Skrevet

Engelsk var lett å lære, i og med at vi startet i første klasse og språket er så internasjonalt at det blir brukt overalt.

Tysk derimot.. syns det var altfor mye pugging og derfor hadde jeg bare tysk i et år.

Skrevet

Jeg synes at engelsk er helt greit. Snakker det flytende uten problemer. Har aldri hatt interessen for tysk og fransk, så jeg hadde en ny dose engelsk som valgfritt språk på skolen. Spansk hadde jeg nok kunnet lært meg, for det skorter ikke på interessen, men det er tiltaket med å pelle seg på kurs. I tillegg snakker jeg svensk, men det er ikke så vanskelig akkurat :wink:

Skrevet

Spansk var superlett til å begynne med.

Så blir det veeeeldig vanskelig.

JEG synes i hvert fall de 101 forskjellige verbtidene er et herk!

presens, (gerundium), perfektum, pluskvamperfektum, imperfektum, preteritum, futurum, 1. kondisjonalis, 2. kondisjonalis... og så konjunktiv av flere av disse igjen...

Tysk grammatikk er sikkert verre, men så følger spansk tett på!!!

Fransk var mere jevnt vanskelig, men å kunne fransk gjorde sikkert at spansk var lettere i begynnelsen.

Engelsk hører og leser man jo hele tiden, så det kan jeg ikke helt sammenligne.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det har vel mer med at engelsk er klodens internasjoale språk...og vi av den grunn blir påvirket av det.

Nei, ikke helt, Anafugia. Det er faktisk bevist at fram til barn når puberteten, kan de lære fremmede språk så lett som ingenting, og til og med uten noen form for aksent. Denne evnen mister vi når vi blir eldre. Jeg vet ikke hvorfor (språktilegnelse er ikke mitt spesialfelt), men det har muligens sammenheng med strukturer i hjernen som forandres.

Greeny: Nederlandsk kan synes lett å lære, men er det ikke. Spesielt ikke hvis du har tysk som bakgrunnsstøy, for ting er både like og ulike på én gang. Etter et halvt år i landet kunne jeg lese ganske godt, og forstå endel, men uttalen er notorisk vanskelig, spesielt gjelder det vokalene og endel diftonger vi ikke har tilsvarende til i norsk.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Fransk var mere jevnt vanskelig' date=' men å kunne fransk gjorde sikkert at spansk var lettere i begynnelsen.[/quote']

Jeg har lest spansk i ett år, og synes det var peanuts.

Fransk er litt mer komplisert, det slet jeg med i tre år.

Engelsk er lett, av tre grunner:

- Har hatt engelsk siden 3. klasse på barneskolen

- Det meste av TV-programmer, musikk og filmer er engelsk (amerikansk)

- Engelsk er nærmere norsk i språkfamilien enn f.eks. spansk og fransk.

Gjest Ethereal
Skrevet

- Engelsk er nærmere norsk i språkfamilien enn f.eks. spansk og fransk.

Der peker du på et viktig poeng; norsk og engelsk tilhører begge (forskjellige grener av) den germanske språkfamilien, mens spansk, fransk, italiensk (blant annet) tilhører de romanske språkene.

Det at språk som norsk, engelsk og tysk er beslektet, er blitt brukt for å utvikle programvare som utnytter dette; kan man ett germansk språk (som morsmål), kan man lettere lære ett av de andre (jeg har selv jobbet litt med dette prosjektet, som heter IGLO)

IGLO

Gjest baby-E
Skrevet

Prøvde å lære meg litt Kinya Rwanda når jeg var i Rwanda. Det er vanskelig!! Broren min prøver alt han kan å lære meg det her hjemme også, men alt jeg kan er "vann, veldig kaldt vann" :hoho:

Ellers så er vel engelsk helt greit..selv om jeg ikke liker å snakke det.

Skrevet

Synes engelsk var litt vanskelig i starten (begynte i 2.klasse), men etterhvert gikk det veldig greit.

Ellers kan jeg bare tysk. Det var lett for meg. Ganske likt norsk. Endel grammatikk, ja. Men tysk er ganske logisk.

Ikke som norsk som har mange rare regler som ikke følger et fast mønster.

Jeg kan egentlig ikke særlig med tysk. Og har ikke brukt det på en stund, så jeg skal ikke skryte av ferdighetene mine. :wink:

Gjest Ethereal
Skrevet
Ellers kan jeg bare tysk. Det var lett for meg. Ganske likt norsk. Endel grammatikk, ja. Men tysk er ganske logisk.  

Ikke som norsk som har mange rare regler som ikke følger et fast mønster.

Alle språk har en logisk oppbygning/struktur, hvis ikke ville det vært komplett umulig for et barn å tilegne seg et språk i løpet av så kort tid som det ellers gjør. Men det gjelder å oppdage de underliggende reglene. Når vi bruker språket, anvender vi ubevisst regler vi ikke alltid er i stand til å sette ned på papiret. Vi er i stand til å forstå og produsere ytringer (på morsmålet vårt) vi aldri har hørt før, så språk er mye mer enn bare å gjenta ytringer vi før har hørt. Som mennesker har vi en medfødt språkevne (Universell Grammatikk eller LAD-Language Acquisition Device) som en del av hjernen vår...

Gjest gjest1
Skrevet

Hva tror dere om å lære seg et asiatisk språk da? Komplett umulig? Jeg tenker på japansk, kinesisk, koreansk eller noe sånt. Håpløst prosjekt?

Jeg synes det er vanskelig å si hvilke språk jeg syntes var vanskelige å tilegne seg. For engelsk kan jeg jo - kan ikke huske hvordan det var i å ikke kunne det. Tysk er jeg ikke så flink i. Men jeg syntes det var greit å lære fordi lydene var så kjente. Og kunne man ikke ordet så var det bare å lage litt tysk schwung over det, så passerte det så lett som bare det. Men nå er ikke jeg en språkmektig person heller da, jeg kan kun tre språk.

Jeg synes det Ethereal sier høres fornuftig ut. Lettere å lære språk som er nært beslektet. Det er derfor jeg er så usikker på dette Asia-prosjektet mitt.

Gjest Ethereal
Skrevet

(språk er mitt fagområde; jeg holder på med dr. grad i språkvitenskap).

Det er nok vanskeligere å lære et asiatisk språk, vil jeg tro. Mye fordi vi ikke har noen felles knagger mht ting som ordstilling, verbbøying, fremmedord osv. Allikevel er det langtifra umulig.

Jeg kjenner ei japansk jente som kom til Norge ca som 25-åring, og som i dag snakker nesten perfekt norsk. Hun underviser til og med norske studenter på norsk. Men hun BOR i Norge, og er eksponert for språket på daglig basis.

Hvis du vil lære et språk, er det veldig viktig å ha mest mulig med språket å gjøre; lese, lytte, forsøke å produsere, osv. Du vil raskt finne likhetstrekk med ditt eget morsmål, og trekke paralleller. Selv kunne jeg gjerne tenkt meg å kunne litt japansk, men jeg er litt lat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...