Kjibba Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Kjøpte ei polarstjerne no i vår, men den har ikkje fått knopper før no. Har eg gjort noko feil, eller blomstrer den så seint? Tenkjer det har jo vore ein varm og lang sommar? Den står fortsatt i potte, då den ikkje har fått særleg sterke røtter før no. Skal eg ta den inn i kjellaren (kald kjeller), eller skal eg pakke potta godt inn og dekke med plast? Takknemlig for svar
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Kjøpte ei polarstjerne no i vår, men den har ikkje fått knopper før no. Har eg gjort noko feil, eller blomstrer den så seint? Tenkjer det har jo vore ein varm og lang sommar? Den står fortsatt i potte, då den ikkje har fått særleg sterke røtter før no. Skal eg ta den inn i kjellaren (kald kjeller), eller skal eg pakke potta godt inn og dekke med plast? Takknemlig for svar Selv om den er en hardfør rose tror jeg den har større sjans til å overleve hvis du planter den ut i bakken. Den blir vel veldig stor? Flere meter høy? Gi den god jord og plant den med podestedet minst 10-15 cm under jorda. Jeg har overvintret roser i kjelleren. Bor i et gammelt hus med kald kjeller og et lite vindu som gir ltt lys. Beskjærer de hver vår og gir de litt kugjødselkompost. De har klart seg bra. Men rosene jeg har i krukker er ganske små, under en meter høye. Større roser har jeg plantet ut i hagen. Tror ikke de ville trives i en krukke. Anonymous poster hash: 18109...050
Kjibba Skrevet 21. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2014 Selv om den er en hardfør rose tror jeg den har større sjans til å overleve hvis du planter den ut i bakken. Den blir vel veldig stor? Flere meter høy? Gi den god jord og plant den med podestedet minst 10-15 cm under jorda. Jeg har overvintret roser i kjelleren. Bor i et gammelt hus med kald kjeller og et lite vindu som gir ltt lys. Beskjærer de hver vår og gir de litt kugjødselkompost. De har klart seg bra. Men rosene jeg har i krukker er ganske små, under en meter høye. Større roser har jeg plantet ut i hagen. Tror ikke de ville trives i en krukke. Anonymous poster hash: 18109...050 OK. Takk for hjelpen! Ja den kan bli opp til 6 meter, så det blir spennande :D
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 Er det ikke litt i seineste laget å plante den ut nå? Tror jeg ville overvinteret den i kjelleren og plantet den ut neste vår. La den blomstre av og gå i vintermodus før du ev beskjærer. Personlig beskjærer jeg ikke før til våren, men jeg har rosene innpakket i potter ute og det er bedre at frosten fryser det som likevel skal vekk Roser kan jo trives godt i potter, men krever jo litt ekstra arbeid og store nok potter. Anonymous poster hash: aeaea...497
absinthia Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 (endret) Plant den ut nå. Jeg har plantet både roser, div stauder, busker og klematis langt ut i september og det går glimrende. Roser trives bedre i jord enn i potte og du får den i jorda, kommer røttene til å storkose seg. Endret 21. august 2014 av absinthia 3
Kjibba Skrevet 22. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2014 Takk skal du ha absinthia! Ja, det var det eg og tenkte, men gartnaren sa eg måtte vente til røttene litt ut av potta. Då skal eg gjere som de ha sagt her inne Veit du noko om blomstringstid på denne typen?
Kjibba Skrevet 22. august 2014 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2014 Er det ikke litt i seineste laget å plante den ut nå? Tror jeg ville overvinteret den i kjelleren og plantet den ut neste vår. La den blomstre av og gå i vintermodus før du ev beskjærer. Personlig beskjærer jeg ikke før til våren, men jeg har rosene innpakket i potter ute og det er bedre at frosten fryser det som likevel skal vekk Roser kan jo trives godt i potter, men krever jo litt ekstra arbeid og store nok potter. Anonymous poster hash: aeaea...497 Å gosh..what to do, what to do.. Samme var det eg tenkte om frosten. Bur i nord-Noreg, så det blir jo litt kaldt her..
skrue Skrevet 23. august 2014 #8 Skrevet 23. august 2014 Alle disse rådene om ditt og datt er i grunnen null verd om man ikke tar klimatiske forhold med.
absinthia Skrevet 23. august 2014 #9 Skrevet 23. august 2014 Takk skal du ha absinthia! Ja, det var det eg og tenkte, men gartnaren sa eg måtte vente til røttene litt ut av potta. Då skal eg gjere som de ha sagt her inne Veit du noko om blomstringstid på denne typen? Her jeg bor ( mellom 68 og 69 grader nord) blomstrer den voldsomt en kort periode i juli, ser fantastisk ut og så er det plutselig over. Ønsker meg en slik, som jeg skal ha til å klatre i et tre, sammen med en alpeklematis.
absinthia Skrevet 24. august 2014 #10 Skrevet 24. august 2014 Alle disse rådene om ditt og datt er i grunnen null verd om man ikke tar klimatiske forhold med. Denne rosen har H8 som hardførhet. Den klarer seg over absolutt hele landet, såfremst det ikke er noe feil med jordbunnforholdene.
skrue Skrevet 24. august 2014 #11 Skrevet 24. august 2014 Denne rosen har H8 som hardførhet. Den klarer seg over absolutt hele landet, såfremst det ikke er noe feil med jordbunnforholdene. Det er greit nok, men alle roser må ha tid på å etablere seg.
absinthia Skrevet 24. august 2014 #12 Skrevet 24. august 2014 Det er greit nok, men alle roser må ha tid på å etablere seg. De etablerer seg bedre når de blir plantet i jord, foran å stå i en potte enten det er inne eller ute. Utendørs er det hardere for rosen å overvintre i en potte over jorden enn med røttene under bakkenivå og innendørs overvintring kan medføre soppsykdommer. For lang tid i en potte kan også medføre snurrerot som hemmer planten ved planting om en ikke skjærer av en del av røttene. I følge Norsk standard for rosebusker, skal en rosebusk som omsettes som planteskolevare ha hatt minst en overvintring på seg og ha minst 3 greiner. Ingen gartner eller gartneriutsalg med respekt for seg selv selger planter som ikke følger regelen om overvintring. Siden denne planten ble kjøpt i vår, kan det tenkes at den ble innkjøpt av gartneriet, fra et annet gartneri som barrotsplante og satt i potte, men røttene har likefullt hatt en overvintring. Dersom røttene ikke hadde nok forgreininger til å overleve i jord, ville ikke denne rosen vært i live nå i august. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #13 Skrevet 24. august 2014 Hvis hun planter ut nå, så risikerer hun at planten ikke går i dvale slik den bør men skyter nye skudd og blir mer sårbar for frost og snø. Det bør jo også gjødsles godt når man planter ut og man er godt over tiden man bør gjødsle nå, nettopp fordi plantene skal gå i hvilemodus og ikke skyte ny vekst. Anonymous poster hash: aeaea...497
absinthia Skrevet 24. august 2014 #14 Skrevet 24. august 2014 (endret) Hvis hun planter ut nå, så risikerer hun at planten ikke går i dvale slik den bør men skyter nye skudd og blir mer sårbar for frost og snø. Det bør jo også gjødsles godt når man planter ut og man er godt over tiden man bør gjødsle nå, nettopp fordi plantene skal gå i hvilemodus og ikke skyte ny vekst. Anonymous poster hash: aeaea...497 Nei, man kan godt bare ha kugjødselkompost eller litt kjøpejord i plantehullet. Man kan plante til minst ut i midten av september. Nå for tiden har vi mer kunnskap og forsøk har vist seg at de fleste plantene har godt av en liten matpakke i form av en svak gjødsling i september og at man får en bedre overvintring. Så fremst en ikke gjødsel sterkt med nitrogengjødsel, så avslutter de veksten når de skal. Edit: Matpakken i form av svak gjødsling bør altså komme senest tidlig i september eventuelt månedsskiftet august / september. Endret 24. august 2014 av absinthia 1
skrue Skrevet 24. august 2014 #15 Skrevet 24. august 2014 De etablerer seg bedre når de blir plantet i jord, foran å stå i en potte enten det er inne eller ute. Utendørs er det hardere for rosen å overvintre i en potte over jorden enn med røttene under bakkenivå og innendørs overvintring kan medføre soppsykdommer. Er ikke uenig i noe av dette. Selv ville jeg ha plantet ut, men jeg bor i Oslo - H3 - og her er det tid nok enda. Jeg synes det er vanskelig å si noe når jeg ikke vet herdighetsonen den skal ut i.
absinthia Skrevet 25. august 2014 #16 Skrevet 25. august 2014 Er ikke uenig i noe av dette. Selv ville jeg ha plantet ut, men jeg bor i Oslo - H3 - og her er det tid nok enda. Jeg synes det er vanskelig å si noe når jeg ikke vet herdighetsonen den skal ut i. Jeg bor nå i h5-H6 og har praktisert dette i H7, jeg vet at det funker på steder hvor det gjerne er -30-40 om vinteren og er tidlig nattefrost. Er stor forskjell på hvorfor man regner det aktuelle stedet innenfor en klimasone. Er forskjell på om planter trives i klimasone 7 på kysten eller på innlandet. Siden dette er en rose som er svært hardføre og brukes på de mest utsatte stedene i nord. Det er like greit å plante roser på høsten som om våren. Fikk tilbakemelding fra kundene mine at planteskolevarer som de plantet ut på min anbefaling om høsten, fungerte like bra som om våren, bortsett fra at de selvfølgelig ikke fikk gleden av å se at de kom i full vekst før året etter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå