Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen som har noen "intelligente" bøker og anbefale? ?

Med det mener jeg bøker man lærer av, og som får deg til å tenke...(evt fakta-bøker), samtidig som den kanskje er så fengende at man får problemer med å legge den fra seg.....(mao mer undeholdende enn "Sofies Verden")

Anyone?

Clea

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Stupid white men av Michael Moore.

Det er en kommet en norsk oversettelse også.

Skrevet

"A short story of nearly everything" av Bill Bryson og

"The Da Vinci Code" av Dan Brown.

Skrevet

Zen and the art of Motorcycle maintenance.

Gjest Anonymous
Skrevet

hva lærer man av da vinci code, kristendom? bare lurer....

Skrevet

Du lærer å tenke mer åpent - filosofere litt mer, kanskje?

Skrevet

Generelt bøker av Bill Bryson. Artige bøker.

Ellers kan jeg anbefale en tur på faglitteraturavdelingen på biblioteket ditt, så kan du jo se om du finner noe spennende. Spør eventuelt bibliotekaren om hjelp. :)

Skrevet

Leser "Life of Pi" av Yann Martel nå. Den er kjempefin. Handler om en mann som flytter med familien sin fra India til Canada, men det går dårlig under overfarten, og han tilbringer noen måneder i en livbåt med bl.a. en bengalsk tiger... Veldig filosofisk, har et par interessante tanker om religion, og du lærer masse om dyr i en zoo.

Ellers er flere av Jostein Gaarders bøker fine til å trimme filosofi-musklene. "Kabalmysteriet" er veldig morsom og bra, "I et speil i en gåte" er trist og fin.

Catzy

Skrevet
Leste akkurat den siste til Åsne Seierstad: 101 dag, fra Irakkrigen. Meget lærerik, fengende og informativ.

Enig! Jeg har tidligere lest Bokhandleren i Kabul, men den var ikke halvparten så bra som denne, synes jeg.

Skrevet
Leser "Life of Pi" av Yann Martel nå. Den er kjempefin. Handler om en mann som flytter med familien sin fra India til Canada' date= men det går dårlig under overfarten, og han tilbringer noen måneder i en livbåt med bl.a. en bengalsk tiger... Veldig filosofisk, har et par interessante tanker om religion, og du lærer masse om dyr i en zoo.

Jeg er nettopp ferdig med denne boka, og gir også mine varmeste anbefalinger. Den vil garantert gi deg noe å tenke på! Nye perspektiver på religion, blant annet. Og Catzy, er du ferdig ennå? Jeg ble helt oppslukt av slutten på denne boka! Vanvittig bra.

Skrevet

Anbefaler The Pleasure of finding things out. Det er en samling intervjuer, foredrag ol gitt av en av verdens største fysikere, Richard P Feynman. Den inneholder alt fra de artige historiene han forteller sønnen sin til rapporten hans om Challenger-ulykken til hvordan de bygde atombomben og tankene hans om det i etterkant. Fascinerende og underholdende. Se her for mer info (bla: In this series of lectures and interviews, Feynman lays out his, sometimes surprisingly philosophical given his aversion to such things, outlook on science, religion, and life in general. As an added bonus, you get a lecture or two on his "absurd and crazy" ideas, like nanotechnology, that give you a real feel what Feynman was about)

Gjest Anonymous
Skrevet
hva lærer man av da vinci code' date=' kristendom? bare lurer....[/quote']

Som faktabok er boka ubrukeleg - ho byggjer på mange røvarhistoriar og forfalskingar som grunnlagsmateriale.

Skrevet

Supernova: De er i båten, og Pi har funnet ut hvordan overleve. :)

Superspennende, på en stillfaren måte. Hva gjør jeg foran skjermen, når jeg egentlig vil lese mer?

Fikk den foresten anbefalt av lillesøster som hadde vært i Pondicherry, og fått den anbefalt der. Litt morsomt. :)

Catzy

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg liker slike bøker...

Life of Pianbefales på det varmeste også herfra! :)

Ellers leser jeg Simon Singhs Fermats siste sats for tiden, der det er masse å lære om matematikk og tallteori.

Jeg liker godt å lese bøker om historie:

Karsten Alnæs Historien om Norge anbefales, jeg har også lyst til å lese Historien om Europa når den er komplett.

Øystein Rian (red)Historiske perler. Norsk historieskrivning gjennom 800 år

Interessant om filosofi:

Trond Berg Eriksen (red) Vestens store tenkere

Ellers:

Elizabeth Wurzel Prozac Nation

Sylvia Plath Glassklokken

Albert Camus Pesten

Simone de Beauvoir Det annet kjønn

Gjest Gjesta
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag!! :)

(Bare fortsett og legg inn hvis dere kommer på flere)

Jeg begynner med å bestille "Life of Pi". "Bokhandleren i Kabul" vet jeg mamma har hjemme, så den skal jeg låne av henne før jeg leser "101 dag". (Jeg leste utdraget fra boken på internett og den virket bra.)

Skal sjekke ut de andre også etterhvert som jeg kommer igang med lesingen... :wink:

Clea

Gjest Gjesta
Skrevet

Karsten Alnæs Historien om Norge anbefale

Er dette en bokserie?

(fikk opp mange alternativer når jeg søkte den opp.)

Clea

Skrevet

Er dette en bokserie?

(fikk opp mange alternativer når jeg søkte den opp.)

Clea

Ja, det er en serie. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...