Gå til innhold

har man alltid slange i halsen når man opererer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har operert i narkose 5 ganger, men alle har vært korte, lette, rutineoperasjoner. Minste tok bare 20 min, mens den lengste tok rundt en 60 minutter.

Det jeg lurer på er om jeg hadde slange ned i halsen på disse?? eller kan man puste selv under korte operasjoner?

Er bare nysjerrig da jeg ser mye på greys :P

Anonymous poster hash: efee8...490
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hørt man har det fordi narkose setter alle organer på "pause" å at man må få pustehjelp uansett hvor liten den er

Anonymous poster hash: efee8...490
Skrevet

Nei, du har sannsynligvis ikke hatt pustehjelp under disse operasjonene. Det brukes ulike typer anestesi avhengig av type operasjon og tiden de tar. Ved kortere operasjoner puster man normalt selv.

Anonymous poster hash: b050f...2eb

Skrevet

I narkose/generell anestesi lammes pustemuskulaturen av medikamentene. Det går også an å gi sedasjon, altså medisiner som gir søvn/sterk nedsløving i kombinasjon med lokalbedøvelse for enkelte inngrep, da kan pasienten evt puste selv under overvåkning. For narkose i kun noen få minutter kan det være aktuelt å gi pustehjelp med ytre maske som legges over ansiktet, og bag som fører luft og oksygen inn og ut av lungene, slik som ved gjenopplivning. For andre inngrep kobles pasienten til respirator, og det sikres at luften går til lungene ved enten en slange som går ned i luftrøret, eller en maske som føres ned til strupen og som sperrer inngangen til spiserøret.

Anonymous poster hash: 16d72...6f1
Skrevet

Ja, ved anestesi brukes alltid pustehjelp. Nå har larynxmasken tatt over den tradisjonelle "slangen". Søk opp larynxmaske på google så ser du hvordan den er. Den er mye mildere og det blir ikke småsår i slimhinner ved bruk av denne. Du blir mye tørrere i øvre luftveier etter anestesien, men blir fort borte etter noen småslurker med vann.

Anonymous poster hash: b1cf3...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...