Iset Skrevet 3. juli 2004 #1 Skrevet 3. juli 2004 Jeg lurer litt på hva som vil skje med GRAVIDE nå fremover? Graviditet er ingen sykdom, men det kan ofte bli slik, desverre. For min egen del var det umulig å være i 100 % jobb hele svangerskapet. Fra uke 6-7 til uke 13 i svangerskapet spydde jeg konstant. Og da jeg står i butikk uten toalett, er det umulig å være på jobb.... Så jeg ble sykemeldt i 2 mndr, og da forsvant heldigvis kvalmen. MEN så fikk jeg bekkenløsning da, og klarte å være i aktiv sykemelding en periode (jeg VILLE jobbe, gjorde alt for å være i jobb!) men siden det er umulig å sette seg ned på jobben, og jeg står hele dagen, var dette til slutt også umulig, og jeg ble sykemeldt 100 % fra 6 måned til fødselen. Hvordan vil det bli for gravide med disse nye sykemeldingsreglene?
monja Skrevet 3. juli 2004 #2 Skrevet 3. juli 2004 Fikk ny sykmelding nå fra 1. juli og ut august - som forlenges fra 1. september.....og legen min sa at vi som er gravide er unntatt denne nye regelen for sykmeldinger. Du har rett i at graviditet i seg selv ikke er noen sykdom, men den medfører i mange tilfeller en del plager. Jeg var som deg veldig kvalm fram mot uke 15, og sykmeldt for det. Etter denne perioden meldte bekkensmertene seg, og med den jobben jeg har (fysisk tungt arbeid) viste det seg umulig å jobbe. Derfor har jeg vært sykmeldt hele svangerskapet, og kommer til å være det til jeg går ut i permisjon. Ikke kvalifiserte jeg til svangerskapspenger heller ettersom jobben min ikke var skadelig for fosteret. Så jeg må nok pent finne meg i å være sykmeldt. Noen arbeidsgivere kan sikkert omplassere sine ansatte, men i min bedrift er ikke det mulig da alle jobber med det samme. Så omplassering er heller ikke et alternativ for meg. Tror ikke dere som er sykmeldte på grunn av bekkenplager trenger å bekymre dere for at dere ikke får sykmelding.
Iset Skrevet 3. juli 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2004 Godt å høre, for de må jo se det an når det gjelder jobber også. Hadde jeg feks hatt en kontorjobb, kunne jeg faktisk sittet med spybøtta under pulten og vært på jobb så og si hele svangerskapet. Jeg VIL jo jobbe. Men for meg var det altså umulig, så jeg ble litt nervøs for neste svangerskap når det gjelder denne nye loven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå