Gå til innhold

Hjelp! Forskudd pà lònn uten samtykke fra arbeidstaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver pà vegne av min samboer.. Han har jobbet nesten ett àr i Bergen kommune, ca 50% stilling. Etter en stund som ringevikar fikk han kontrakt pà ca 50% som skulle vare ut september. Ingen forklarte ham at han gikk fra à bli betalt pà etterskudd ettersom han sendte inn timene, og til à bli betalt fastlònn. Han fortsatte à levere inn timene sine som vanlig. I juni fikk han lònn fra det vi trodde var mai, og feriepenger fra det han jobbet ifjor, og i juli trodde vi at han fikk betalt for juni. MEN her er greien.. Han har fàtt utbetalt fastlònn, og i juli har de gitt han forskudd pà augustlònnen uten à gi noen som helst beskjed om det?? Sà nà sitter vi her i august og fàr beskjed om at han nà jobber "gratis" for à tilbakebetale lònnen han fikk i juli. Han er nesten ferdig med kontrakten sin og er 3. september uten jobb, men mà fortsette à jobbe 7 dager eller tilbakebetale belòpet. Kan arbeidsgiver gi forskudd pà lònn uten at dette er avtalt, eller i det hele tatt advart om til arbeidstaker?? Synes det er sykt. Jeg er hjemme med en 3 màneders gammel baby, og vi sliter kjempemye nà med à i det hele tatt vite hvordan vi kan betale husleien.

Anonymous poster hash: c5ed0...fb7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor er det viktig å lese kommunens tariffer. Det er helt vanlig å få lønn forskuddsvis

Anonymous poster hash: a8577...7ce
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Men han merket vel at han fikk mer i lønn enn det han skulle?

• Liker 7
Skrevet

Spørsmålet er om han har fått utbetalt det han jobbet i juni (som dere trodde dere fikk i juli).

Dersom han har fått det utbetalt, så fikk han jo 'dobbelt' i juli. Dersom ikke, så er det på tide at han får lønn for juni-timelista nå...

• Liker 3
Skrevet

Nei, han merket ikke noe om det fordi han ogsà hadde jobbet mer enn vanlig de siste mànedene. Og da skulle han jo hatt dobbel lònn den màneden han gikk over til kontrakt ogsà, ikke sant? Lònn fra forrige og samme màned. Fòler vi mà gà gjennom alle papirer og lònnsutbetalinger nà. Jeg var veldig syk bàde i svangerskap og etter fòdsel, sà vi fulgte nok ikke sà godt med som vi skulle, men jeg synes det er veldig rart at det er lov til à betale ut pà forskudd uten à spòrre om det er greit at arbeidstaker da jobber seg inn igjen etterpà. Hvor kan man lese om kommunens tariffer?

Skrevet

Ja, i fòlge hun vi snakket med sà fikk han utbetalt for juni i juni og for august i juli. Fikk ikke dobbelt noen av mànedene. Vi trodde at han fremdeles fikk lònn som fòr, siden han fremdeles leverte inn timelister hver màned (pga varierende arbeidstid)

Skrevet

Jeg synes det er sà dàrlig à ikke informere om noen ting, jeg fikk avslag pà sòknad om foreldrepenger fordi de ikke hadde sendt inn papirene de skulle (jobber samme sted, dette ble heldigvis ordnet opp i etter hvert), samboer ble trukket feil skatt flere màneder osv. Han har ikke bodd sà lenge i Norge og er ikke kjent med regelverket, synes det er rart at det ikke er krav til at forskudd pà utbetaling mà varsles og eventuelt godkjennes pà forskudd. Det er ekstremt ugunstig for oss à nà màtte betale tilbake og ikke vite nàr vi neste gang vil fà utbetalt lònn..

Skrevet

Jeg synes det er sà dàrlig à ikke informere om noen ting, jeg fikk avslag pà sòknad om foreldrepenger fordi de ikke hadde sendt inn papirene de skulle (jobber samme sted, dette ble heldigvis ordnet opp i etter hvert), samboer ble trukket feil skatt flere màneder osv. Han har ikke bodd sà lenge i Norge og er ikke kjent med regelverket, synes det er rart at det ikke er krav til at forskudd pà utbetaling mà varsles og eventuelt godkjennes pà forskudd. Det er ekstremt ugunstig for oss à nà màtte betale tilbake og ikke vite nàr vi neste gang vil fà utbetalt lònn..

Det er arbeidsTAKERS ansvar å sette seg inn i kommunens tariff. Det kan enkelt sjekkes opp på nettsidene eller han kan ta kontakt med lønsskontoret. Dere lever ikke i eventyrland nå, ansvaret er hans

Anonymous poster hash: a8577...7ce

• Liker 1
Skrevet

Høres merkelig ut, i vår kommune så må sjefen godkjenne timelistene før de sendes inn til lønn. Gå igjennom lønnslippen opp mot arbeidstiden. Husk å skille mellom kontraktstimene (det som er fastlønn) og ekstravakter (det som skal føres utenom fastlønn).

Anonymous poster hash: 270f9...ec6

Skrevet

Takk for arrogant svar, mangelen pà empati er virkelig tydelig. Det burde gies beskjed om visse ting pà forhànd, i det aller minste klargjòres at det var ting à sette seg inn i og henvises til hvor man gjorde dette. Har sòkt og pròvd à se hvor det stàr om akkurat dette, men har sà langt ikke funnet ut av det. Hvis det er sà ekstremt vanlig burde det jo stàtt med store bokstaver et eller annet sted??

Ja, jeg synes ogsà det er rart. Han fikk heller ikke dobbel mànedslònn noen av mànedene, da hadde vi jo skjònt at noe hadde endret seg. Og ettersom arbeidstidene varierte sà mye vet jeg ikke hvordan de kan ha forutsett hvor mye de skulle betale hver màned? Fikk han da betalt ut fastlònn hver màned og overskuddet neste màned? Hvor kan man lese om sànne ting?

Skrevet

Hvor lenge har han hatt fastlønn?

Det er sannsynlig at han har fått utbetalt fastlønn en mnd, og ekstrajobbing den neste mnd.

Har han avviklet ferie?

Det kan også være en årsak til 'lønnsforandringer'...

Hva står det i kontrakten hans?

Her bør det stå noe...

Siden du har samme arbeidsplass, så har vel du også forskuddsbetalt... (Sånn om du ikke har tenkt på det)

• Liker 1
Skrevet

Han har hatt fast ansettelse siden april, og burde vel da fàtt dobbel lònn i april, bàde for april og for mars? Det fikk han jo ikke. Ja, angàende ekstrajobbing og sànn sà mà det jo nesten vàre sànn de har gjort det.. Han hadde ferie i mesteparten av juli, og vi regnet derfor ikke med lònn i august. Sà avtalte han med arbeidsleder at han skulle fà fri uten lònn i ti ekstra dager fordi han begynte pà utdanning og màtte reise for à delta i et kurs. Jeg skjònner jo sà klart at om han har fàtt betalt for august sà mà han ogsà jobbe i august, men poenget mitt er bare om det ikke skal stà oppfòrt noe sted at han fàr det? Eller kan komme til à fà det. I kontrakten hans stàr det ekstremt lite, det stàr bare ansettelsesperiode, àrslònn, yrke o.l. Jeg er i permisjon nà med en tre màneders gammel baby, men jobbet i en 40% stilling for en som var sykemeldt (fikk aldri kontrakt pà dette) og i tillegg jobbet jeg masse ekstra. Men vi har forskjellig leder, sà det var aldri noe tull med timene mine. Lederen til samboeren min ville for eksempel ikke utbetale han sykepenger nàr han var syk, la han fòre opp ekstra timer han jobbet osv osv. Han har hatt uhell oppà uhell i denne jobben, dette var liksom bare toppen av kaken..:(

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hva som har skjedd vedrørende mars/april lønna, eller hvorfor han har fått forskudd på lønn. Men jeg forstår hvordan dere har det, kommunalt lønningssystem er noe herk. Har du nevnt om han er fagorganisert? Jeg har hatt mye hjelp av tillitsvalgte da lønn fikk nytt lønningssystem og enhver lønn i 1,5 år ble feil, med for mye og lite utbetalt og trekk her og der hver måned.

Anonymous poster hash: 270f9...ec6
Skrevet

Da jeg gikk fra timesbetalt ( lønn etterskuddvis) til fastlønn på min nåværende jobb, fikk jeg første mnd utbetalt de timene jeg hadde opptjent frem til ny kontrakt pluss fastlønn. Dette bør jo din sambo også ha gjort første mnd med ny kontrakt. Gjennomgå siste lønnslipper og se om alt stemmer.

Om alt stemmer, vil jeg tro at arbeidsgiver er i sin fulle rett om å be om tilbakebetaling eller at han jobber det "gratis". Dersom man feks har fått utbetalt for mye en måned, har arbgiver rett på å få pengene tilbake. De fleste vil være villige til å komme med en betalingsplan eller annen løsning om personen ikke har råd til å betale med en gang.

Anonymous poster hash: a23a9...688

Gjest Citronella
Skrevet

Ta en prat med lønnsansvarlig/merkantil i bedriften, slik at din samboer får rede på hva som er hva på lønnsslippen.

Om det er så at det er utbetalt på forskudd, så har han jo fått lønnen sin, men dere har ikke satt dere inn i reglene, og det igjen er arbeidstakers ansvar.

Skrevet

Merkelig at han i juli fikk utbetalt forskudd for august.<br /><br />Slik jeg kjenner det kommunale lønnssystemet får man på lønningsdagen utbetalt fastlønn for hele inneværende måned (altså noe på forskudd og noe på etterskudd). Timelister betales ut etterskuddsvis.<br /><br />Uansett er det ikke annet å gjøre enn å gå gjennom alle lønnsslippene for å sjekke om han har fått det han skulle.

Anonymous poster hash: 1d95d...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...