AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Hei, jeg er nyutdannet og har ikke fått noe tilbud om jobb enda, jeg har søkt jobber siden slutten av april i år. I tillegg til dette må jeg flytte ut studentbyen i slutten av denne måneden. Det verste er at kontoen er bunn skrapt, jeg har 3000 kr igjen etter at faste utgifter er betalt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ikke penger til å klare meg, og vet ikke hvor jeg skal gå når jeg nå flytte ut. Jeg har undersøkt litt og funnet ut at jeg ikke har krav på dagpenger, jeg tjente ikke nok til det. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå? Jeg har ikke foreldre og søsken som kan hjelpe meg, jeg har en mor som er ufør og har det svært trangt økonomisk og min far har jeg aldri hatt kontakt med. Det eneste jeg har av midler er 10 000 kr på BSU, men det kan jeg ikke ta ut. Jeg har de siste to ukene søkt på alt som er av stillinger, jeg har gått rundt på byen og spurt butikker om de trenger ekstra hjelp, tatt kontakt med restauranter og spurt om de trenger noen til oppvasken, men dessverre uten hell. Nå er jeg helt fortvilet over livssituasjonen min, grunnen til at jeg tok meg en utdannelse var nettopp for å slippe å havne i denne fella Håper noen kan hjelpe meg med råd. Jeg Anonymous poster hash: 50cd5...232
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Det høres ut som du dessverre må leve på minstebidrag fra nav. Dvs. sosialstønad. Anonymous poster hash: a0551...7c2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Det blir det å søke sosialstønad fra nav, etter at bsu kontoen er brukt opp. Hadde du vært lur hadde du meldt det på til ett eller annet årsstudium, beholdt studentboligen og søkt penger fra lånekassen mens du søker jobb, men det er vel litt seint nå. Anonymous poster hash: 8c3c5...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Det høres ut som du dessverre må leve på minstebidrag fra nav. Dvs. sosialstønad.Anonymous poster hash: a0551...7c2 Hvordan får jeg sosial stønad? Dekker det også depositum til hybel jeg må leie? Jeg har ikke nok penger til depositum, og her må man ut med 3 mnd leie, rundt 15000kr. Hvor søker man? Drar man bare til sitt lokale NAV kontor? Eller skjer dette via en annen instans? Anonymous poster hash: 50cd5...232
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Hva er du utdannet som? Anonymous poster hash: 8cafd...90f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Hvordan får jeg sosial stønad? Dekker det også depositum til hybel jeg må leie? Jeg har ikke nok penger til depositum, og her må man ut med 3 mnd leie, rundt 15000kr. Hvor søker man? Drar man bare til sitt lokale NAV kontor? Eller skjer dette via en annen instans?Anonymous poster hash: 50cd5...232 Du får depositumsgaranti, det er ingen som gir deg penger til depositum. Anonymous poster hash: c552c...10c
Meridian Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Dette er vel det dummeste rådet, men når det er så stor krise som nå får du ta opp et lån, så får du betale så fort du kan tilbake. Om du skal motta sosialstønad må du dessverre bruke BSU-pengene dine først, for det er kun de som har 0 kr på konto som får sosialstønad ...
Meridian Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Det blir det å søke sosialstønad fra nav, etter at bsu kontoen er brukt opp. Hadde du vært lur hadde du meldt det på til ett eller annet årsstudium, beholdt studentboligen og søkt penger fra lånekassen mens du søker jobb, men det er vel litt seint nå. Anonymous poster hash: 8c3c5...ef9 Ja, det er lurt å gjøre sånn, men TS trodde vel ikke at hun skulle havne i denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Du tar opp et lån, fikser deg leilighet. Etter det kan du søke om at NAV dekker husleia di og om livsopphold. Dette er sosialpenger. Og BSU-en må brukes opp først. Anonymous poster hash: c552c...10c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Du kan søke om lån til depositum av sosialtjenesten om du kan dokumentere at du ikke få det i vanlig bank. Lånet må selvfølgelig tilbakebetales uavhengig av om utleier tar krav i depositumet. Du må ta med deg alle kontoutskrifter for den siste tiden, selvangivelse, skatteoppgjør, legitimasjon, leiekontrakt og dok. på depositumkontonr. til nav. Anonymous poster hash: a0551...7c2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Det å ha sosialgaranti gjør at utleiere skyr deg og det med god grunn. Den er ikke verdt papiret. Du kan få sosialstønad. Mulig at du må bruke bsu først, men jeg vet at de er litt fleksible der. Kan du flytte hjem til mor? En plass på sofaen en stund. Du vil da få sosialstønad som dekker livsopphold og ev. en leie til mor dersom dere har kontrakt. Altså slik at mor ikke må betale for deg når det gjelder mat, økt strømutgifter mm. Annet alternativ er å melde seg på et studie, restetorget er en fin ting, og så søke studielån. Anonymous poster hash: d25cd...990
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Hei, jeg er nyutdannet og har ikke fått noe tilbud om jobb enda, jeg har søkt jobber siden slutten av april i år. I tillegg til dette må jeg flytte ut studentbyen i slutten av denne måneden. Det verste er at kontoen er bunn skrapt, jeg har 3000 kr igjen etter at faste utgifter er betalt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ikke penger til å klare meg, og vet ikke hvor jeg skal gå når jeg nå flytte ut. Jeg har undersøkt litt og funnet ut at jeg ikke har krav på dagpenger, jeg tjente ikke nok til det. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå? Jeg har ikke foreldre og søsken som kan hjelpe meg, jeg har en mor som er ufør og har det svært trangt økonomisk og min far har jeg aldri hatt kontakt med. Det eneste jeg har av midler er 10 000 kr på BSU, men det kan jeg ikke ta ut. Jeg har de siste to ukene søkt på alt som er av stillinger, jeg har gått rundt på byen og spurt butikker om de trenger ekstra hjelp, tatt kontakt med restauranter og spurt om de trenger noen til oppvasken, men dessverre uten hell. Nå er jeg helt fortvilet over livssituasjonen min, grunnen til at jeg tok meg en utdannelse var nettopp for å slippe å havne i denne fella Håper noen kan hjelpe meg med råd. Jeg Anonymous poster hash: 50cd5...232 Hva er du utdannet som, ts? Fortell meg hva du kan brukes til og jeg kan gi deg tips om hvor du kan finne jobb. Jeg nekter nemlig å tro at det ikke på snart 4 mnd skulle være noen som helst i Norges land som er desperat nok til å ansette selv en uerfaren jobbsøker med dårlige karakterer og en elendig søknad (sier ikke at du har alle tre, men noe gjør du galt, altså). Du burde selvsagt startet å søke jobb i desember i fjor (i april har både de beste stillingene og studentene blitt snappet opp) men det rådet nok studieveilederem deg til, så jeg vil tro at dem sene oppstarten jobbsøking har en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 2129a...076
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Du tar opp et lån, fikser deg leilighet. Etter det kan du søke om at NAV dekker husleia di og om livsopphold. Dette er sosialpenger. Og BSU-en må brukes opp først. Anonymous poster hash: c552c...10c Og hvem mener du vil låne penger til en som ikke er i jobb og ikke eier nåla i vegga?Anonymous poster hash: c72b6...f13 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #14 Skrevet 20. august 2014 Dette er vel det dummeste rådet, men når det er så stor krise som nå får du ta opp et lån, så får du betale så fort du kan tilbake. Om du skal motta sosialstønad må du dessverre bruke BSU-pengene dine først, for det er kun de som har 0 kr på konto som får sosialstønad ... Det stemmer ikke. Jeg har fått sosialstønad selv om jeg har bsu med omtrent 20000. Målet med nav er at man skal kunne bli selvstendig etterhvert, dersom man fratar noen bsuen så må de betale tilbake de pengene de har fått i skattelette blant annet, så det tror jeg det er sjeldent de krever. Anonymous poster hash: 9e494...69c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #15 Skrevet 20. august 2014 Og hvem mener du vil låne penger til en som ikke er i jobb og ikke eier nåla i vegga?Anonymous poster hash: c72b6...f13 Det lurer jeg også på :gruble: Regnet med at bankene krevde noen form for sikkerhet, i form av bolig, månedlig inntekt, løs øre etc. Hvis det er snakk om forbrukslån med ingen sikkerhet, og skyhøy rente, tror jeg neppe ts klarer å betjene dette med sosial stønad som inntekt. Da vil ts havne i enda verre økonomisk knipe enn nå, med kreditorer på døren. Det beste er å søke om sosial stønad fra NAV snarest og klare deg på det du får. Depositum for boligen snakker du med NAV om, de har sikkert en bedre løsning enn å ta opp dyre forbrukslån som man senere ikke greier å betjene. Anonymous poster hash: 50cd5...232
Meridian Skrevet 20. august 2014 #16 Skrevet 20. august 2014 Det stemmer ikke. Jeg har fått sosialstønad selv om jeg har bsu med omtrent 20000. Målet med nav er at man skal kunne bli selvstendig etterhvert, dersom man fratar noen bsuen så må de betale tilbake de pengene de har fått i skattelette blant annet, så det tror jeg det er sjeldent de krever. Anonymous poster hash: 9e494...69c Så bra at det fungerer sånn, da! Det visste jeg ikke. Jeg har bare hørt skrekkhistorier om at man må bruke BSU-en først, og "ødelegger" boligdrømmen i fremtiden fordi man er i en knipen situasjon og trenger å komme over kneika.
Gjest Meglerfrøken Skrevet 20. august 2014 #17 Skrevet 20. august 2014 Hei! Jeg forstår deg veldig godt! Jeg var i samme situasjon som deg for et år siden, da jeg flyttet til ny by og slikt, og jeg fikk ikke jobb noe sted. MEN! I januar gikk jeg til hjemmesykepleien i kommunen og sa jeg kunne være vikar. Ikke har jeg erfaring, ikke er jeg helseutdannet og ikke var jeg egentlig egnet. Men uansett. Jeg fikk jobb. Nå har jeg fastlønn som vel dekker faste utgifter i mnd, og jeg kan fortsette å studere. Så jeg vil anbefale deg å oppsøke hjemmesykepleien rundt forbi for å få en inntekt. Det kan iallefall løse det problemet. Når det kommer til bolig, spørs det om du må bruke bsu kontoen din til depositum og evt låne litt til første leia et sted. Det ordner seg nok! Og plutselig står drømmejobben din der, og da trenger du ikke bekymre deg for altfor lang oppsigelsestid i kommunen, dersom du kun tar vikarstilling;)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #18 Skrevet 21. august 2014 Hva er du utdannet som, ts? Fortell meg hva du kan brukes til og jeg kan gi deg tips om hvor du kan finne jobb. Jeg nekter nemlig å tro at det ikke på snart 4 mnd skulle være noen som helst i Norges land som er desperat nok til å ansette selv en uerfaren jobbsøker med dårlige karakterer og en elendig søknad (sier ikke at du har alle tre, men noe gjør du galt, altså). Du burde selvsagt startet å søke jobb i desember i fjor (i april har både de beste stillingene og studentene blitt snappet opp) men det rådet nok studieveilederem deg til, så jeg vil tro at dem sene oppstarten jobbsøking har en eller annen grunn.Anonymous poster hash: 2129a...076 LOL Det er nesten ingen jobber i Norge. Arbeidsavklaringspenger er ingen jobb (310.000 mennesker i den køen) Regnes desverre helelr ikke som å være arbeidsledig. Selv butikkjobber har 4-500 søkere om dagen. Anonymous poster hash: 38f0a...826
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #19 Skrevet 21. august 2014 LOL Det er nesten ingen jobber i Norge. Arbeidsavklaringspenger er ingen jobb (310.000 mennesker i den køen) Regnes desverre helelr ikke som å være arbeidsledig. Selv butikkjobber har 4-500 søkere om dagen.Anonymous poster hash: 38f0a...826 Dette er naturligvis bare svada. Jeg gikk ut av universitetet i fjor, og har jobbet strøjobber (butikk, restaurant, utested, hjemmetjenesten) 120% siden den tid. Tilbudene står i kø. Imens søker jeg utdanningsrelevante jobber. TS, hvorfor er det kun de siste to ukene du har søkt jobber "på gulvet"?Anonymous poster hash: 26ca7...161 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #20 Skrevet 21. august 2014 Har du mulighet til å melde deg opp i fag dette semesteret, så får du en pustepause vedr bolig? Jeg var i samme situasjon for 10 år siden. Jeg flyttet inn på nåde i min kjærestes kollektiv og brukte sommer og deler av høsten til å troppe opp på sosialkontoret, finne bolig de syntes var passe lagom prismessig OG som godtok sosialgaranti, på jobbsøkerkurs vil NAV og til slutt i et vikariat. Det neste året gikk jeg fra vikariat til vikariat som jeg var overkvalifisert for, før jeg fikk jobb innen fagfeltet. Anonymous poster hash: 7717d...844
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå