AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Vet ikke helt hva jeg skulle ha som ovrskrift, for dette blir litt innviklet. Vi har et hus idag. Si dette har blitt vurdert til 2.500.000. Vi har betalt ned til 1.850.000. Vi regner med å måtte betalte 75.000 for megler, og 75.000 til kommende avgifter ved kjøp på neste bolig. Banken har sagt de trekker fra 10% av verdi, + kostnadene ved salg av bolig osv ved beregning av EK hvi vi skal kjøpe før vi selger. Vil ikke et i prinsippet si at vi har; 2.500.000 - 250.000 (bankens 10% fratrekk) -1.750.000 (dagens lån) - 150.000 (Megler + dokumentavgift.) = 350.000 i egenkapital?? Det vil si vi kan kjøpe et hus for 2,33 mill? Betyr dette at vi MÅ selge for å få nok EK til et hus vi ønsker? Eller låner banker ut til Dokumentavgift f.eks? slik at EK blir 75.000 mer? Jeg synes det at de tar høyde for 10% tap på bolig er litt vel mye, men de tar vel ingen sjanser.. Vi har lite oppspart, det regner vi med å bruke på andre utgifter som kommer ved flytting. V skal prate med flere banker, men det er ikke enda, så er litt nysgjerrig, og spør her inne Anonymous poster hash: 79c4e...be0
Alison Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 (endret) Dokumentavgiften må dekkes av egenkapital. I enkelte tilfeller er det mulig å få lån ut over 85 % av boligens verdi. Ta kontakt med banken så ser de på hva slags muligheter dere har. Det at bankene nedjustert antatt verdi på boligen med 10 % er naturlig. Slett ikke alle boliger går til prisantydning eller over. Har du kjøpt ny bolig vil du også ha en tidsfrist for når mellomfinansieringslånet må være innfridd. Da kan du bli nødt til å selge for lavere pris enn du ville ha gjort om du kunne bruke lenger tid. Endret 20. august 2014 av Alison
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Takk for svar. Jeg bare synes det så veldig rart ut, for vi ville da sitte igjen med å kunne låne mindre enn dagens bolig er verd, så jeg håpet regnestykket mitt var feil. Vi får nok bare selge før vi kjøper, vi har ikke sjans ellers, hvis de skal trekke fra 250.000 fra vår eventuelle EK. I tillegg ville vi ikke solgt for 2.250.000 heller, så dersom boligen ikke blir solgt for minimum 2.400.000 så selger vi ikke. Vi skal fortsatt ta en prat med et par andre banker, etter hva jeg har skjønt er det litt ulik praksis ja. Anonymous poster hash: 79c4e...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Veldig mange banker krever nå at du må selge før du kan kjøpe. Det betyr flere på korttidsleie. Jeg selv tenker sånn også fordi jeg balanserer økonomisk og for meg vil det være tryggere å vite hva jeg sitter igjen med etter salg sånn at jeg vet hva jeg kan kjøpe for. Anonymous poster hash: 0a095...cf2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Ja vi også er opptatt av hva vi får, vi vil ikke selge for hva som helst for vi må ikke flytte, men ønsker det veldig. Synd hvis man må ende opp med å måtte leie en stund da. Det ser jeg på som et voldsomt mas og kjas i en ellers stressende periode. Anonymous poster hash: 79c4e...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Et spørsmål til, hva hvis vi får boligen tl f.eks 100.000 under takst, får vi da låne opp til takstsummen da, eller får vi bare til kjøpsbeløpet? Dumt spørsmål kanskje, men da vi kjøpte for 8 år siden, fikk vi omkostninger til bolig og lån "baket" inn. Men det var jo ikke så mye da, og alt er vel blitt strengere. Anonymous poster hash: 79c4e...be0
Gjest Wei Wei Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 (endret) Et spørsmål til, hva hvis vi får boligen tl f.eks 100.000 under takst, får vi da låne opp til takstsummen da, eller får vi bare til kjøpsbeløpet? Dumt spørsmål kanskje, men da vi kjøpte for 8 år siden, fikk vi omkostninger til bolig og lån "baket" inn. Men det var jo ikke så mye da, og alt er vel blitt strengere. Anonymous poster hash: 79c4e...be0 Mest sansynlig blir det knyttet til kjøpsbeløpet. Min erfaring. Jeg ville solgt først med overtakelse om 2-3 mnd. Da vet dere hvilken sum dere skal forholde dere til og hvilken EK dere har. Endret 21. august 2014 av Wei Wei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå