AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Hei, jeg har ca. 66 000 kr på BSU kontoen min, jeg jobbet en del i sommerferien og venter 25 000 kr i lønn i slutten av denne måneden. Jeg hadde egentlig tenkt å spare hele beløpet på BSU, men siden jeg er ferdig utdannet om et år, tenker jeg at det er lurt å ha disse pengene tilgjengelig på en vanlig sparekonto. Det er ikke sikkert at jeg får jobb umiddelbart etter at jeg er ferdig med utdanningen, og da trenger jeg penger til å klare meg frem jeg får jobb. Men samtidig så vil jeg ha mest mulig på BSU grunnet skattefordeler og god rente, og selvsagt fordi jeg har boligkjøp i tankene. Hva synes dere er best? Og hva ville du ha gjort? Anonymous poster hash: 264bc...e3e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Jeg ville hatt de 25000 lett tilgjengelig, som du sier, man vet aldri med jobb osv. Kanskje dukker det opp en krise som gjør at du trenger pengene. Jeg hadde i allefall sovet bedre om natta om jeg visste jeg hadde 25000 lett tilgjengelig. Anonymous poster hash: 7e1be...e74 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Får du ikke jobbe og tjent noe mer det kommende året da? Som du kan spare isteden slik at du får satt de 25.000 over på bsu. Hvis ikke er det greit å ha de 25.000 på vanlig sparekonto slik at de er tilgjengelige. Anonymous poster hash: d5a67...ad1
Gjest Vinglepetra Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Hva tjener du i måneden? Hvis du har en grei månedlig inntekt, ville jeg ha spart en del av beløpet på BSU, da har du fremdeles muligheten til å spare hver måned. Jeg ville ha satt inn 10 000 kr på BSU og latt resten av beløpet stå på sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Får du ikke jobbe og tjent noe mer det kommende året da? Som du kan spare isteden slik at du får satt de 25.000 over på bsu. Hvis ikke er det greit å ha de 25.000 på vanlig sparekonto slik at de er tilgjengelige.Anonymous poster hash: d5a67...ad1 Bortsett fra sommerjobben, tjener jeg ca 5000 kr i mnd, og får 7000 kr i stipend. Stipendet går med til å betale husleie, strøm og andre faste utgifter. Lønnen min på 5000 kr skal dekke mat og drikke, samt klær, sko og fornøyelser (trening, kino, kafé, oppsparing til ferie etc.) Klarer ikke å spare mer enn kanskje 1000 kr i måneden, det er først og fremst det jeg tjener i sommerferien jeg sparer. Anonymous poster hash: 264bc...e3e
Gjest Vinglepetra Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Bortsett fra sommerjobben, tjener jeg ca 5000 kr i mnd, og får 7000 kr i stipend. Stipendet går med til å betale husleie, strøm og andre faste utgifter. Lønnen min på 5000 kr skal dekke mat og drikke, samt klær, sko og fornøyelser (trening, kino, kafé, oppsparing til ferie etc.) Klarer ikke å spare mer enn kanskje 1000 kr i måneden, det er først og fremst det jeg tjener i sommerferien jeg sparer. Anonymous poster hash: 264bc...e3e Ok, da ville jeg fremdeles ha satt inn 5000-8000 kr på BSU, hvis du klarer å spare 1000 kr i måneden, blir det nok 10000-12000 når du er ferdig utdannet. Husk at du tjener litt på skatten også hvis du har satt inn på BSU.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Spar pengene i BSU. Alt annet er bare dumt og vil koste deg 5000 kr mer, som du ellers får i skattefradrag. PS: Du får ikke stipend på 7000 kr hver måned. Du låner 7000 kr. Det er forbruksgjeld, ikke inntekt. Du blir 7000 kr fattigere hver gang, og ikke 7000 kr rikere. Noe av pengene blir sannsynligvis omgjort til stipend slik at du slipper å betale tilbake alt, men foreløpig er det lån, og mesteparten av det vil være gjeld. Anonymous poster hash: 4f2ec...1d1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Du bør og se på hva du taper / hva det koster deg dersom du står uten inntekt og må bryte BSU kontoen fordi du ikke får jobb, og dermed heller ikke får sosialstønad når du har BSU. Les den andre tråden i forumet om dette, husker ikke hva den heter.Anonymous poster hash: 0d69f...830
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Du bør og se på hva du taper / hva det koster deg dersom du står uten inntekt og må bryte BSU kontoen fordi du ikke får jobb, og dermed heller ikke får sosialstønad når du har BSU. Les den andre tråden i forumet om dette, husker ikke hva den heter.Anonymous poster hash: 0d69f...830 Har tenkt litt på dette nå, kommet frem til at jeg ikke setter inn mer penger på BSU nå, arbeidsmarkedet innenfor mitt felt er ganske tøft, så jeg vil gjerne være på den sikre siden. Takk for råd og innspill! Anonymous poster hash: 264bc...e3e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Begynn tidlig med å søke jobb. Er ikke uvanlig å få jobb 6 måneder før du er ferdig utdannet.Anonymous poster hash: 955e1...47f
Gjest MuchoMacho Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Du kan ta ut innskutt beløp fra BSU samme år som du setter inn beløpet. Mitt forslag er å la pengene stå på sparekonto, og sette de inn på BSU rett etter nyttår. Da får du god rente, men samtidig muligheten til å ta ut pengene i løpet av 2015. (Du kan faktisk også sette de inn nå, ta de ut igjen rett før nyttår, og deretter sette de inn igjen rett etter nyttår. )
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Betaler du nok skatt til å dra nytte av skattefordelen med BSU da?Anonymous poster hash: 349fe...e04
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Du kan ta ut innskutt beløp fra BSU samme år som du setter inn beløpet. Mitt forslag er å la pengene stå på sparekonto, og sette de inn på BSU rett etter nyttår. Da får du god rente, men samtidig muligheten til å ta ut pengene i løpet av 2015. (Du kan faktisk også sette de inn nå, ta de ut igjen rett før nyttår, og deretter sette de inn igjen rett etter nyttår. ) Det viste jeg ikke! Takk Anonymous poster hash: 264bc...e3e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 Betaler du nok skatt til å dra nytte av skattefordelen med BSU da?Anonymous poster hash: 349fe...e04 Det gjør jeg !Anonymous poster hash: 264bc...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå