Gå til innhold

First Price egg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Villfisker skrev (12 minutter siden):

Ja, dessverre.

Nettopp derfor skulle vi hatt mye mer konkurranse, og mye mer lokale produsenter.

Men det er ikke lett med alle reguleringene, og kjeppene som stikkes i hjulene på de som virkelig prøver.

Jeg liker heller ikke at vi importerer ting vi kunne dyrket selv.

Nå har jo Norge helt vanvittige tollmurer for utenlandsk mat og er kjent i hele verden for sin økonomiske proteksjonisme... 

Jeg hadde ønsket at vi kunne ha imponert enda mer utenlandsk mat særlig fra ikke-EU-land, til en lavere pris. 

Anonymkode: 2253f...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jo Norge helt vanvittige tollmurer for utenlandsk mat og er kjent i hele verden for sin økonomiske proteksjonisme... 

Jeg hadde ønsket at vi kunne ha imponert enda mer utenlandsk mat særlig fra ikke-EU-land, til en lavere pris. 

Helt uenig. Dyrevelferden er som oftest totalt fraværende.

Skrevet

De er like bra som andre egg( bortsett fra at på kokte så er det omtrent håpløst få av skallet..)  !  Har ikke beste økonomien, så er nødt til velge et rimelig alternativ.  Helt ærlig så smaker nok egg fra høner som går fritt, god plass, og lever et godt liv best... Men når det gjelder fra butikker så har man vel egentlig ingen garanti. Det aller beste er nok å kunne ha høner selv! :)  Det samme gjelder nok også andre dyr.... Er absolutt for at dyr skal ha det godt så lenge de lever osv, men nekter bli vegetarianer for det! Jeg trenger, og velger spise kjøtt! Spiser grønt ved siden av:)  De som velger ikke spise kjøtt kan få velge det...   

Anonymkode: 5eee1...631

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er like bra som andre egg( bortsett fra at på kokte så er det omtrent håpløst få av skallet..)  !  Har ikke beste    

Anonymkode: 5eee1...631

Tips til at skallet løsner bedre på egg etter hardkoking:

1. Etter koking tømmer du av det varme vannet, så fyller du kjelen med KALDT vann for å skjokke eggene. Tøm av igjen med en gang.

2. På med KALDT vann enda en gang, tøm av igjen.

3. Ferdig, inn i kjøleskapet.

Jeg koker for flere dager om gangen, dette funke fint.

Anonymkode: b2490...1e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper bare ØKOLOGISKE EGG. Det burde alle andre gjøre også. First price eggene er fra burhøns. De har ingen plass til å bevege seg i små bur. Velg økologiske egg . 

Anonymkode: 33900...130

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Siden vi fikk oss høner for tre år siden har vi ikke kjøpt verken egg eller kyllingkjøtt. Hønene går fritt ute, og gjør en god jobb i komposthaugen, og i hageavfallet. Hanen sørger for nye kyllinger og dermed nytt kjøtt hvert år. Kyllingkjøtt har gått fra å være ok, til å bli en luksusmiddag. Å spise sine egne oppforede høner og haner er en opplevelse i smak. Man spiser med andakt på en helt annen måte enn fabrikkkyllinger (for ja, det er det de er.) jeg får si som Lars Sponheim: Hver mann sin høne. For alle som har plass, anbefaler jeg det på det varmeste. Ja det blir dyre egg (kraftfôr til vintersesongen koster), men smaksopplevelse og dyrevelferd er på et helt annet nivå. Og kvalitet koster! 

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ønsketenkning, men jeg forstår tanken bak. Billigere mat hadde vi alle nytt godt av, men det hadde aldri skjedd likevel.

De som importerer ville bare skrudd opp prisene, med tanke på profitt. 

Dessuten mister maten noe næring ved å reise langt. Andre land har gjerne mer sprøytemidler enn vi tillater også, eller enda verre, GMO. Så jeg deler ikke din tanke om økt import.

Gjest Villfisker
Skrevet
Dusten skrev (4 minutter siden):

Siden vi fikk oss høner for tre år siden har vi ikke kjøpt verken egg eller kyllingkjøtt. Hønene går fritt ute, og gjør en god jobb i komposthaugen, og i hageavfallet. Hanen sørger for nye kyllinger og dermed nytt kjøtt hvert år. Kyllingkjøtt har gått fra å være ok, til å bli en luksusmiddag. Å spise sine egne oppforede høner og haner er en opplevelse i smak. Man spiser med andakt på en helt annen måte enn fabrikkkyllinger (for ja, det er det de er.) jeg får si som Lars Sponheim: Hver mann sin høne. For alle som har plass, anbefaler jeg det på det varmeste. Ja det blir dyre egg (kraftfôr til vintersesongen koster), men smaksopplevelse og dyrevelferd er på et helt annet nivå. Og kvalitet koster! 

Flott tiltak. Kanskje jeg gjør det samme selv, hvis jeg får solgt leiligheten, og flytta 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mais eller gress gjør plomma gul....så ikke dumt med økologiske da.

Åja ja jeg har ikke peiling på hva hva høner blir foret med 😂 Men det er kanskje bra det ja. 

Skrevet
Heisann12345 skrev (2 minutter siden):

Åja ja jeg har ikke peiling på hva hva høner blir foret med 😂 Men det er kanskje bra det ja. 

Hønene våre som spiser ute har en helt annen farge på plommen enn industriegg. Dypere gul/oransj farge. På vinteren er fargen avhengig av hvor mye middagsrester de får. 

Skrevet
Dusten skrev (1 minutt siden):

Hønene våre som spiser ute har en helt annen farge på plommen enn industriegg. Dypere gul/oransj farge. På vinteren er fargen avhengig av hvor mye middagsrester de får. 

Ja ikke sant. For jeg så tydelig forskjell på de lokal-eggene jeg fikk kjøpt og Prima.

jeg skjønner veldig godt at folk kjøper First price og Prima siden egg er dyrt, men jeg hater når det er så vanskelig å skrelle eggene.

Skrevet
Heisann12345 skrev (1 time siden):

Foretrekker andre egg fordi skallet på first price egg er som regel veldig dårlig. Skinnet og skallet sitter fast når jeg skreller kokte egg.

Leste at noen skrev at gul eggeplomme betyr bare at de blir foret med mais, det er ikke det jeg har lært, men det er vell vanskelig å fastslå hva som er rett. Det skal sies at jeg knakk et «lokal-egg» i panna ved siden av Prima, og man så svært god forskjell på at lokal-egget var større og gulere i plomma.

Når dette skjer, er det ett av to ting:

Eggene er ferske

Måten du koker dem på.

First Price mat er det som blir sortert ut fra andre produsenter som ukurant i utseende. 

gulrøttene er skeive

røkt laks er fra bare bakerste stk mot halen

eggene er ikke strøkne og i forskjellig str osv osv

Frittgående høner er et misvisende begrep. Ofte oppstår hakking og mobbing. Høner har sterk rang. Dagens krav for burhøns er faktisk mer skånsomt. Det tryggeste er å ha egne høns for å være helt sikker på at de har det bra…..

Anonymkode: a87d1...4dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eggene er ferske

Måten du koker dem på.

First Price mat er det som blir sortert ut fra andre produsenter som ukurant i utseende. 

gulrøttene er skeive

Frittgående høner er et misvisende begrep. Ofte oppstår hakking og mobbing. Høner har sterk rang. Dagens krav for burhøns er faktisk mer skånsomt. Det tryggeste er å ha egne høns for å være helt sikker på at de har det bra…..

Helt riktig. Frittgående høner har det ikke så bra. De hakker hverandre ihjel. Jeg har jobbet på hønsefarm med både burhøns og frittgående. Ingen av dem har det særlig bra, men de frittgående hadde det verst. Var knapt en dag jeg ikke fant ihjelhakkede høns og da hadde de først blitt pint av de andre i ukesvis. 

Anonymkode: 31f1e...806

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt riktig. Frittgående høner har det ikke så bra. De hakker hverandre ihjel. Jeg har jobbet på hønsefarm med både burhøns og frittgående. Ingen av dem har det særlig bra, men de frittgående hadde det verst. Var knapt en dag jeg ikke fant ihjelhakkede høns og da hadde de først blitt pint av de andre i ukesvis. 

Og før noen kommer med forslaget om å ta hakkekyllingen ut av flokken; da begynner de på nestemann, det vil alktid være en som er nederst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og før noen kommer med forslaget om å ta hakkekyllingen ut av flokken; da begynner de på nestemann, det vil alktid være en som er nederst.

Akkurat som med mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet på eggepakkeri til Nortura flere år... 

For å si det sånn, det eneste endringen som ble gjort ved bytte fra andre typer til FirstPrice og Extra, var å endre emballasje, og eventuelt åpne for flere størrelser på eggene. 
Eggene kom fra nøyaktig samme paller. Egg ble ikke sortert ut på en "ventestasjon" i påvente av at vi skulle pakke rimeligere pakker... Var de ikke gode nok, så ble de vraket, ferdig med det. 

"billigmerkene" har vanligvis S, M og L egg, mens f.eks frokostegg kun er L. 
Etter vi hadde pakket riktig antall paller ut med Solegg, så ble resterende antall egg på maskinene pakket som FirstPrice. 
Maskinene sorterer heller ikke på kvalitet på skall. Det er enten godkjent eller vrak. 

Anonymkode: 62572...65a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjøper ofte FP egg, om jeg ikke kommer over annet tilbud på egg.

De er ofte små, så vi koker 2 hver til frokost i stedet for 1. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eggene er ferske

Måten du koker dem på.

gulrøttene er skeive

Det er merkelig for jeg har aldri hatt det problemet med andre egg. Man ser også tydelig forskjell på plomma på kvalitets-egg og first price, så det du sier stemmer ikke.

Det med grønnsaker støtter jeg, med unntak av f.eks tomater. Man smaker forskjell på de forskjellige merkene.

Skrevet
Villfisker skrev (9 timer siden):

Langt ifra. De billigste eggene kommer fra de som har fått billigst for. Garantert soya og annen dritt i foret til hønene med disse eggene.

Har kjøpt first price egg en gang. De smakte så vondt at jeg gikk tilbake med den ene pakken. Den andre kasta jeg. Og nei, de hadde ikke gått ut på dato.

Ja, First price og eldorado-produkt er stort sett søppelmat.  SÅ dårlig råd har jeg ikke, da sparer jeg heller på noe annet.         Litt viktig hva du stapper i deg, for helsa si skyld.

Anonymkode: dc4ea...ec7

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, First price og eldorado-produkt er stort sett søppelmat.  SÅ dårlig råd har jeg ikke, da sparer jeg heller på noe annet.         Litt viktig hva du stapper i deg, for helsa si skyld.

Anonymkode: dc4ea...ec7

Enig i det. Å spare på mat når man ikke må, er veldig dårlig prioritering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...