Zzyzx Skrevet 20. august 2014 #21 Skrevet 20. august 2014 OK, jeg bryr meg egentlig ikke nok om akkurat den problemstillingen, jeg ville bare opplyse de som ikke vet hva FP-egg er og hvor de kommer fra.
Supraspinatus Skrevet 20. august 2014 #22 Skrevet 20. august 2014 Økologisk er for så vidt bedre enn vanlig. Ikke bare etisk, men også på sammensetningen av fettsyrer i plommen. Men igjen må man også se på hvordan dyrene lever. Og derfor er helt frittgående økologiske egg enda bedre. Norske regler er for så vidt strengere enn amerikanske, så denne artikkelen er ikke helt nøyaktig. Norske økologiske egg ligger nok et sted mellom "gressende" (pastured) og økologisk: http://authoritynutrition.com/pastured-vs-omega-3-vs-conventional-eggs/ Er man opptatt av dyrevelferd velger man egg som kommer fra en navngitt gård som lar hønene gå fritt. Er du opptatt av miljø velger du fra en går som er i nærheten.
Meridian Skrevet 20. august 2014 #23 Skrevet 20. august 2014 (endret) Økologisk er for så vidt bedre enn vanlig. Ikke bare etisk, men også på sammensetningen av fettsyrer i plommen. Men igjen må man også se på hvordan dyrene lever. Og derfor er helt frittgående økologiske egg enda bedre. Norske regler er for så vidt strengere enn amerikanske, så denne artikkelen er ikke helt nøyaktig. Norske økologiske egg ligger nok et sted mellom "gressende" (pastured) og økologisk: http://authoritynutrition.com/pastured-vs-omega-3-vs-conventional-eggs/ Er man opptatt av dyrevelferd velger man egg som kommer fra en navngitt gård som lar hønene gå fritt. Er du opptatt av miljø velger du fra en går som er i nærheten. Så, hvor får man tak i egg som er rike på omega3 og lave på omega6? Har hørt at man forer hønene med for som har for lavt innhold av omega3 og for høyt innhold av omega6. Men det koster ikke noe mer å velge et for som har et høyt innhold av omega3 og et lavt innhold av omega6. Selv kjøper jeg økologiske egg, men nå vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe lenger. Føler man blir syk av maten pga ting som dette ... Endret 20. august 2014 av Bølle
Supraspinatus Skrevet 21. august 2014 #24 Skrevet 21. august 2014 Så, hvor får man tak i egg som er rike på omega3 og lave på omega6? Har hørt at man forer hønene med for som har for lavt innhold av omega3 og for høyt innhold av omega6. Men det koster ikke noe mer å velge et for som har et høyt innhold av omega3 og et lavt innhold av omega6. Selv kjøper jeg økologiske egg, men nå vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe lenger. Føler man blir syk av maten pga ting som dette ... Forskjellen ligger vel i hva de fôrer dyrene med. Nå er ikke høner egentlig en "naturlig" skapning slik at de egentlig ikke har noe naturlig kost. De er altetende og derfor vil de, dersom de får gå på større uteområde, spise insekter og det det de finner. I tillegg til det fôret bonden kommer med. Dersom det er mer omega3-rike frø, som linfrø, i dette fôret så vil nok andelen være høyere enn dem som blir fôret uten. Der jeg bor er det ganske mange steder man kan kjøpe egg fra navngitte gårder. Det gjør det litt lettere å finne ut slike ting. Eventuelt kan jo du ha din egen høne som du passer godt på.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #25 Skrevet 26. september 2022 Nå har jo Eldorado slutta med 18pk egg. Endret til 12pk. Kun first price på kiwi har 18pk, koster 38pk. Leser i tråden at den kostet 28kr i 2016. Prisene øker mye! Egg er jo egg, men er så dyrt å kjøp økologiske. Koster 38kr for 10stk. Anonymkode: b2490...1e8 1
17.11 Skrevet 26. september 2022 #26 Skrevet 26. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jo Eldorado slutta med 18pk egg. Endret til 12pk. Kun first price på kiwi har 18pk, koster 38pk. Leser i tråden at den kostet 28kr i 2016. Prisene øker mye! Egg er jo egg, men er så dyrt å kjøp økologiske. Koster 38kr for 10stk. Anonymkode: b2490...1e8 Eldorado er drøye syns jeg. Først øker de prisen på 18pk, før den plutselig gjøres om til 12pk til samme høye pris. Alt i løpet av noen uker.
Heisann12345 Skrevet 26. september 2022 #27 Skrevet 26. september 2022 Foretrekker andre egg fordi skallet på first price egg er som regel veldig dårlig. Skinnet og skallet sitter fast når jeg skreller kokte egg. Leste at noen skrev at gul eggeplomme betyr bare at de blir foret med mais, det er ikke det jeg har lært, men det er vell vanskelig å fastslå hva som er rett. Det skal sies at jeg knakk et «lokal-egg» i panna ved siden av Prima, og man så svært god forskjell på at lokal-egget var større og gulere i plomma.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #28 Skrevet 26. september 2022 17.11 skrev (4 minutter siden): Eldorado er drøye syns jeg. Først øker de prisen på 18pk, før den plutselig gjøres om til 12pk til samme høye pris. Alt i løpet av noen uker. Ja, alt er blitt dyrere. Å kjøpe brett med 30egg hos småprodusenter er også dyrt. Anonymkode: b2490...1e8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #29 Skrevet 26. september 2022 Heisann12345 skrev (3 minutter siden): Foretrekker andre egg fordi skallet på first price egg er som regel veldig dårlig. Skinnet og skallet sitter fast når jeg skreller kokte egg. Leste at noen skrev at gul eggeplomme betyr bare at de blir foret med mais, det er ikke det jeg har lært, men det er vell vanskelig å fastslå hva som er rett. Det skal sies at jeg knakk et «lokal-egg» i panna ved siden av Prima, og man så svært god forskjell på at lokal-egget var større og gulere i plomma. Mais eller gress gjør plomma gul....så ikke dumt med økologiske da. Anonymkode: b2490...1e8 1
JegMotStrømmen Skrevet 26. september 2022 #30 Skrevet 26. september 2022 Høner har en utakknemlig jobb, tror ingen eggproduserende høner har det bra. Noen har det nok enda verre. Jeg kjøper billigegg, men foretrekker å handle dem på Rema, der har jeg oftere fått større egg enn i pakkene fra xtra og firstprice. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #31 Skrevet 26. september 2022 Kjøper ofte first price/coop extra egg pluss en gang i mnd kjøper vi egg fra noen lokale produsenter. De lokale er mere gul i fargen ellers merker vi liten forskjell. Anonymkode: 08bdd...f5b
Gjest Villfisker Skrevet 26. september 2022 #32 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 20.8.2014 den 16.04): Nei, egg er egg og de hønene som legger dem har det like jævlig uansett. Anonymous poster hash: eb609...def Langt ifra. De billigste eggene kommer fra de som har fått billigst for. Garantert soya og annen dritt i foret til hønene med disse eggene. Har kjøpt first price egg en gang. De smakte så vondt at jeg gikk tilbake med den ene pakken. Den andre kasta jeg. Og nei, de hadde ikke gått ut på dato.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #33 Skrevet 26. september 2022 Villfisker skrev (4 minutter siden): Langt ifra. De billigste eggene kommer fra de som har fått billigst for. Garantert soya og annen dritt i foret til hønene med disse eggene. Har kjøpt first price egg en gang. De smakte så vondt at jeg gikk tilbake med den ene pakken. Den andre kasta jeg. Og nei, de hadde ikke gått ut på dato. Smaken vil nok variere. Fiskefor er jo noen foret med, som igjen smaker dritt. Opplevd det. Anonymkode: b2490...1e8
Gjest Villfisker Skrevet 26. september 2022 #34 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Smaken vil nok variere. Fiskefor er jo noen foret med, som igjen smaker dritt. Opplevd det. Anonymkode: b2490...1e8 Overrasker meg ikke. På tide å stille mer krav til merking. Vi har faktisk rett til å vite hva de putter i maten. Mat er svindyrt fra før, men jeg velger å gå produsentene mer i sømmene, og kjøpe nor jeg vet hva er. Ja, det blir dyrere, men det er bedre enn å spise syke dyr.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #35 Skrevet 26. september 2022 Villfisker skrev (3 minutter siden): Overrasker meg ikke. På tide å stille mer krav til merking. Vi har faktisk rett til å vite hva de putter i maten. Mat er svindyrt fra før, men jeg velger å gå produsentene mer i sømmene, og kjøpe nor jeg vet hva er. Ja, det blir dyrere, men det er bedre enn å spise syke dyr. Alt handler om pengene. I dag styres det meste av Norgesgruppen, coop eller Rema. Finnes vel ingen matbutikker i dag som ikker er kjede-avhengig. Anonymkode: b2490...1e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #36 Skrevet 26. september 2022 Spiser first price egg nesten hver dag, merker ikke forskjell på de og når jeg for eks kjøper prior dyrere merker. Anonymkode: 9d352...e20 2
Gjest Villfisker Skrevet 26. september 2022 #38 Skrevet 26. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt handler om pengene. I dag styres det meste av Norgesgruppen, coop eller Rema. Finnes vel ingen matbutikker i dag som ikker er kjede-avhengig. Anonymkode: b2490...1e8 Ja, dessverre. Nettopp derfor skulle vi hatt mye mer konkurranse, og mye mer lokale produsenter. Men det er ikke lett med alle reguleringene, og kjeppene som stikkes i hjulene på de som virkelig prøver. Jeg liker heller ikke at vi importerer ting vi kunne dyrket selv. Endret 26. september 2022 av Villfisker
Gjest takinova Skrevet 26. september 2022 #39 Skrevet 26. september 2022 Med all matsvinn vi har, så er disse andresorteringseggene bra. Selv kjøper jeg helst økologisk fra frittgående, men man lurer seg kanskje litt selv uansett.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #40 Skrevet 26. september 2022 takinova skrev (6 minutter siden): Med all matsvinn vi har, så er disse andresorteringseggene bra. Selv kjøper jeg helst økologisk fra frittgående, men man lurer seg kanskje litt selv uansett. En ting som er helt sikkert er jo at økologiske skal få mye bedre for. Anonymkode: b2490...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå