Gå til innhold

Til Danmark for å hente hund, enkleste måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal hente en hund på flyplassen i København. Hvordan skal jeg komme meg til København fra Stavanger på billigst mulig måte? Vil helst at den skal være rask og enkel i tillegg. Jeg har tenkt litt på å ta båt til Hirtshals og leie bil, men jeg er ikke noe glad i å kjøre i andre land, og hvertfall ikke alene. Eller, det er kanskje København - Stavanger som er det verste siden jeg da har med meg en hund.

Og hvor skal jeg dra for å ordne pass til han? Jeg har alt av papirer på rabiesvaksine, ormekur osv, men må få det ført inni et pass.

Anonymous poster hash: 56f30...bd2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Tollvesenet for å få det 100% klart for deg.

Anonymous poster hash: 5c5ad...7fa
Skrevet

Passet skal vel utstedes i hundens hjemland og følge hunden. Hunden må være med til veterinær for ormekur og dette må attesteres i passet av veterinær samtidig som den gis, innenfor de gitte timer før innførsel til norge. Er vel enklest å ta fly tur retur.

Anonymous poster hash: 2ab65...315

• Liker 3
Skrevet

Stemmer at pass og papirer skal følge hunden og være utsted i opphavslandet. Om ts sitter på disse papirene er det noe som ikke stemmer... Gjetter på at hunden kommer fra et tredjeland...

Anonymous poster hash: 5327f...757
  • Liker 2
Skrevet

En seriøs oppdretter ville fikset pass for deg, FØR du henter valpen. Så her lukter det ugler. Det er eier/oppdretter som skal ha alle papirer og du overtar når du henter valpen

Anonymous poster hash: 5c5ad...7fa
  • Liker 3
Skrevet

Hunden kommer fra Thailand.

TS

Anonymous poster hash: 5a3d4...dc7

Skrevet

TS

Det var da en voldsomt lang reise. Men uansett, papirene skal vel komme sammen med hunden vil jeg tro. Ta kontakt med Mattilsynet det er de som sitter på all informasjonen du trenger.

Anonymous poster hash: 442bb...8a9

• Liker 1
Skrevet

TS

Tja, jeg er da enda mer imponert, for ikke bare trenger du å bekymre deg for å få hunden inn i Norge, du må få hunden inn i Danmark også... Eller tror du at de lar deg hente bikkja uten at også danske veterinærmyndigheter har sitt å si?

*spår månedsvis med karantene*

• Liker 1
Skrevet

Alt av papirer er i orden nå. Jeg har bestemt meg for reiserute også. Kjører inn via sverige.

Takk for svar

TS

Skrevet

Alt av papirer er i orden nå. Jeg har bestemt meg for reiserute også. Kjører inn via sverige.

Takk for svar

TS

Fått noen til ¨fake dansk hundepass?

Skrevet

Kommer ikke inn til Norge med falskt pass. Hunden har vært hos veterinær idag i Danmark å fått fylt inn informasjonen i passet.

TS

Skrevet

Kommer ikke inn til Norge med falskt pass. Hunden har vært hos veterinær idag i Danmark å fått fylt inn informasjonen i passet.

TS

Virkelig, du fant en veterinær villig til å fylle ut vaksineinfo fra et annet land i et dansk hundepass, sette sine stempler i passet og dermed garantere for at hunden er frisk og fullt vaksinert?

De fleste veterinærer gjør ikke sånt, er ihvertfall min erfaring.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar

TS

Har du regnet på pris for å kjøre ca 200 mil? + mat og overnatting. hvis du tar med alle kostnader vil jeg nok tro det både er enklere å billigere å fly.

Anonymous poster hash: 16cd1...391

Skrevet

Stavanger-Køben er SYKT lang tur, og vanvittig kjedelig.

Enkleste for deg blir vel å kjøre opp til sandefjord og ta den moss/horten ferga eller noe så du kommer frem til strømstad, men derfra er det en lang og tung tur.

Tror det er bedre og mindre slit for både deg og hunden om du finner et billig fly, du brenner mye drivstoff på motorveien også, går fort.

Anonymous poster hash: 63beb...734
  • Liker 1
Skrevet

Jeg antar at fly ikke er et alternativ for ts fordi det da blir meldt fra om innføring av dyr fra flyselskapet og det er 100% sikkert at man blir kontrollert...

• Liker 3
Skrevet

Håper ikke det er grunnen til bilturen, ikke verdt risken ts.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor ikke i Stavanger, men i Fredrikstad. Grunnen til at jeg ville ta båten var at jeg kunne treffe noen slektninger, men jeg dropper det.

Alt av papirer er i orden og 100% lovlig. Hunden er sjekket av veterinær og dansk statsborger nå. Ingen ulovlige greier her altså. Jeg ønsket bare tips om reiserute og veterinærkontor, spurte ikke om deres mening. Må jeg innom grenseveterinæren så er det ingen problem da alt av papirer er ok! :-)

Ts

Skrevet

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/krav_som_gjelder_ved_reise_fra_ikkelisteforte_tredjeland.10749

Bikkja kommer fra Thailand, jeg tviler sterkt på at det er i orden og lovlig ellers hadde hunden blitt levert på en norsk flyplass... Det du gjør er å smugle en hund via Danmark, det er ikke i orden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor ikke i Stavanger, men i Fredrikstad. Grunnen til at jeg ville ta båten var at jeg kunne treffe noen slektninger, men jeg dropper det.

Alt av papirer er i orden og 100% lovlig. Hunden er sjekket av veterinær og dansk statsborger nå. Ingen ulovlige greier her altså. Jeg ønsket bare tips om reiserute og veterinærkontor, spurte ikke om deres mening. Må jeg innom grenseveterinæren så er det ingen problem da alt av papirer er ok! :-)

Ts

Ok, fredrikstad blir jo litt nærmere, fortsatt langt og kjedelig, men du slipper halve norge på tvers i tillegg :) Hva slags hund er det? Koselig, regner med du gleder deg.

Har du alt av papirer i orden og alt er bra, så flott. Ikke hør på de her som absolutt skal analysere seg frem til at ditt og datt er ulovlig og gud vet hva.

Skrevet

Hvorfor kjøper du hund i fra Thailand??

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...